تقویم تاریخ؛ از نخستین موشک قاره‌پیما تا درگذشت آیت‌الله حائری

8:56 - 06 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۲۷۷۸
امروز، شنبه ششم شهریور سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با نوزدهم محرم سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با بیست و هشتم اوت سال ۲۰۲۱ میلادی است.

_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (ششم شهریور) به شرح زیر است:

درگذشت گلشن حائری شیرازی معروف به میرزای شیرازی

۱۰۰ سال پیش، در روز ششم شهریور سال ۱۲۹۹ هجری شمسی؛ آیت‏ اللَّه میرزا «محمدتقی گلشن حائری شیرازی» عالم و عارف مسلمان ایرانی درگذشت. وی در سال ۱۲۳۲ شمسی در شیراز و در خاندانی صالح به دنیا آمد. محمدتقی شیرازی پس از طی دوران کودکی، به همراه پدر راهی کربلا شد و پس از اتمام دروس دینی، در شمار فاضل‏‌ترین اساتید قرار گرفت و به تدریس پرداخت و شاگردان بسیاری را تربیت کرد. اواخر عمر میرزای شیرازی با اشغال عراق توسط استعمارگران انگلیسی مواجه گردید و وی به عنوان یکی از مشهورترین روحانیون ‏در علم، تقوی و شهامت دینی، پرچمدار و رهبر انقلاب مسلمانان علیه اشغالگران انگلیس بود.

همزمان با تجاوز انگلیسی‏‌ها به جنوب عراق، میرزای شیرازی با فتوا‌های خود، همگان را به قیام علیه نیرو‌های انگلیسی دعوت کرد و دولت انگلیس را به عقب‏ نشینی از مواضع خود وادار کرد. این عالم مجاهد و فقیه آگاه سرانجام در ۶۸ سالگی به لقاءاللَّه پیوست. میرزای شیرازی دارای تألیفات و آثار قلمی متعددی است که از آن جمله می‌توان به شرح مکاسب شیخ مرتضی انصاری، شرح منظومه رضائیه تألیف سید صدر الدین عاملی، القصائد الفاخره فی مدح العتره الطاهره و رساله عملیه اشاره کرد.

تقویم تاریخ؛ از نخستین موشک قاره‌پیما تا درگذشت آیت‌الله حائری

 

حرکت کاروان اسرای کربلا از کوفه به سمت دمشق

۱۳۸۲ سال پیش، در روز نوزدهم محرم سال ۶۱ هجری قمری، کاروان اسیران کربلا، متشکل از اعضای خانواده امام حسین (ع) و دیگر شهیدان کربلا، از کوفه در عراق عازم دمشق، پایتخت حکومت اموی شد.

این اسیران، بویژه امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س)، با وجود شهادت عزیزانشان و شرایط بسیار بد اسارت در کوفه، با شجاعت و درایت به افشاگری علیه یزید بن معاویه پرداختند و مردم کوفه را به دلیل شرکت در جنگ علیه حسین بن علی (ع) نوه گرامی رسول خدا (ع) و سکوت در برابر این جنایت، به شدت سرزنش کردند. در پایان حضور یک هفته‌ای اسیران کربلا در کوفه، مردم این شهر شدیداً پشیمان شده بودند و حتی بیم قیام مردم علیه عُبید الله بن زیاد حاکم کوفه می‌رفت. به همین دلیل وی ترجیح داد تا بازماندگان قیام حق طلبانه کربلا را به شام بفرستد.

تقویم تاریخ؛ از نخستین موشک قاره‌پیما تا درگذشت آیت‌الله حائری

 

امضای قرارداد صلح بین یاسر عرفات و اسحاق رابین

۲۸ سال پیش در چنین روزی ۲۸ اوت سال ۱۹۹۳ میلادی قرارداد صلح بین «یاسر عرفات» رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین و «اسحاق رابین» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی امضاء شد. بیل کلینتون پس از انتخاب شدن به ریاست جمهوری امریکا در سال ۱۹۹۲ م، برقراری صلح در خاورمیانه و آشتی بین اعراب و اسرائیل را به عنوان نخستین اولویت سیاست خارجی خود اعلام نمود و اسحاق رابین، نخست ‏وزیر رژیم صهیونیستی و یاسرعرفات، رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین را برای انجام مذاکرات صلح به واشینگتن دعوت کرد. یاسر عرفات و اسحاق رابین به دنبال مذاکرات طولانی در واشنگتن که در حضور رئیس جمهور امریکا انجام شد، سرانجام در روز ۲۸ اوت سال ۱۹۹۳ م قراردادی را امضا کردند که به موجب آن، سازمان آزادی بخش فلسطین، موجودیت رژیم صهیونیستی را پس از گذشت ۴۵ سال از تأسیس آن، به رسمیت شناخت و اسرائیل نیز متقابلاً متعهد شد که اداره امور بخشی از مناطق اشغالی فلسطین از جمله نوار غزه را به فلسطینی‏‌ها واگذار نماید.

قرارداد رابین و عرفات، هم در اسرائیل و هم در میان فلسطینی‏‌ها با مخالفت‌های شدیدی روبرو شد و اعتراضات بسیاری را برانگیخت. سازمان‏‌های مبارز فلسطینی به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل را در ازاء امتیازات ناچیزی که به فلسطینی ‏ها داده شده بود خیانت به آرمان فلسطین خواندند و صهیونیست ‏های افراطی هم، رابین را به خاطر واگذاری بخشی از اراضی اشغالی به فلسطینی ‏ها به خیانت متهم کردند. علی‏رغم این توافق، اسرائیل به تعهدات خود عمل نکرد و در سال‏‌های بعد، همچنان تجاوزگری خود را ادامه داد.

تقویم تاریخ؛ از نخستین موشک قاره‌پیما تا درگذشت آیت‌الله حائری

 

پرتاب اولین موشک قاره پیما

۶۴ سال پیش در چنین روزی ۲۸ اوت سال ۱۹۵۷ میلادی اولین موشک قاره ‏پیما توسط دانشمندان شوروی پرتاب شد. چهل روز بعد (۴ اکتبر ۱۹۵۷) دانشمندان شوروی با موشک قاره پیما، نخستین سفینه فضایی جهان به نام «اسپوتنیک ـ ۱» را در مدار زمین قرار دادند و باعث تحسین جهانیان شدند و اعلام داشتند که ظرف کمتر از سه سال انسان در مدار زمین و تا ۵ سال دیگر یک سفینه در مدار ماه قرار خواهند داد که به هر دو وعده عمل کردند.

برخی مفسران روزنامه‌ها در همان روز نوشته بودند؛ با توجه به این که شوروی دارای بمب اتمی و هیدرژنی است، اگر استالین زنده بود، دیگر در بمباران اتمی انگلستان و آمریکا درنگ نمی‌کرد. استالین چهار سال پیش از این آزمایش درگذشته بود.

تقویم تاریخ؛ از نخستین موشک قاره‌پیما تا درگذشت آیت‌الله حائری



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *