مجتهدزاده: نظارت بر زندان‌ها باید دائمی و سیستماتیک باشد/ آقای اژه‌ای با خلاء‌ها و حساسیت‌های موجود در موضوع زندان‌ها آشناست

18:02 - 03 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۲۳۰۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
وکیل دادگستری با اشاره به مقوله نظارت بر زندان‌ها، گفت: برای جلوگیری و پیشگیری از وقوع اتفاقات تلخ در زندان‌ها، ضروری است امر نظارت بر زندان‌ها به صورت دائمی، سیستماتیک و ضابطه‌مند درآید و نظارت بر زندان‌ها فقط به بازدید‌های سرزده رئیس قوه قضاییه منحصر نشود و یک امر مقطعی نباشد.

- علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری با اشاره به مقوله نظارت بر زندان‌ها، اظهار داشت: اقدامات و ابتکارات آقای اژه‌ای ریاست قوه قضاییه در بازدید‌ها و سرکشی‌های سرزده از زندان‌ها و همچنین حضور وی در بند‌های امنیتی زندان اوین، بیانگر آن است که رئیس جدید قوه قضاییه با ساختار قضایی و خلاء‌ها و حساسیت‌های موجود آشنایی نزدیک دارد.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری و پیشگیری از وقوع اتفاقات تلخ در زندان‌ها، ضروری است امر نظارت بر زندان‌ها به صورت دائمی، سیستماتیک و ضابطه‌مند درآید و نظارت بر زندان‌ها فقط به بازدید‌های سرزده رئیس قوه قضاییه منحصر نشود و یک امر مقطعی نباشد.

مجتهدزاده بیان داشت: در امر نظارت بر زندان‌ها و حفظ حقوق زندانیان، باید به امر انسانی و حقوق بشری قضیه توجه داشت و تفاوتی میان زندانیان سیاسی - امنیتی و زندانیان جرائم عمومی نظیر سرقت و مواد مخدر و ... قائل نبود؛ در این زمینه ذکر این نکته ضروری است که چه بسا وضعیت زندانیان سیاسی بواسطه حساسیتی که بر روی آن‌ها وجود دارد، مطلوب‌تر باشد.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: به اعتقاد من، خروج سازمان زندان‌ها از زیرمجموعه قوه قضاییه و انتقال آن به دولت، امر نظارت بر زندان‌ها را تسهیل می‌گرداند؛ با این وجود، در شرایط فعلی که زندان‌های کشور توسط دستگاه قضایی اداره می‌شوند، باید با اعمال نظارت‌های مستمر و سیستماتیک از وقوع حوادث تلخ در زندان‌ها جلوگیری کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *