سهولت کار پلیس با نرم افزار ثبت تخلف هوشمند

5:42 - 05 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۲۱۵۹
سعید کاظمی گفت: با دستگاه ثبت تخلف هوشمند دیگر نیازی نیست که پلیس راهور مثل گذشته زمان زیادی را صرف کند و برای دریافت مشخصات کامل راننده متخلف استعلام بگیرد یا مثلا اعتبار گواهی نامه را تشخیص بدهد.
سعید کاظمی کارشناس عالی تصادفات درخصوص دستاورد‌های نرم افزار جدید اعمال قانون برای راهنمایی و رانندگی به میزان گفت: این نرم افزار که در مجموعه پلیس راهور تهران با عنوان دستگاه ثبت تخلف هوشمند از آن یاد می‌شود دستگاهی است که در عمل اتفاقات زیادی را برای پلیس راهور رقم زده است. از جمله اینکه دسترسی‌های بسیار مطلوبی را به پلیس راهور برای کنترل تخلفات وسایل نقلیه داده است. اعم از تخلفات ساکن یا تخلفات زنده‌ای که ممکن است مشهود باشد با این دستگاه به راحتی قابل تشخیص است و امکان کنترل را برای پلیس فراهم می‌کند.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال گاهی اتفاق می‌افتد که وسیله نقلیه‌ای در محل غیرمجاز متوقف شده است و مالک وسیله نقلیه هم در محل حضور ندارد و پلیس راهور به عنوان متولی اجرای قانون درصدد اعمال قانون برای این وسیله است. پلاک همه وسایل نقلیه‌ای که در آن محل حاضر هستند را در سامانه ثبت و ضبط می‌کنند و به محض وارد کردن شماره پلاک مشخصات کامل وسیله نقلیه اعم از نوع خودرو، رنگ، شماره شناسایی، شماره تنه، شماره موتور، شماره پلاک و اتاق وسیله نقلیه به طور کامل مشخص خواهد شد. یعنی نیروی پلیس می‌تواند پلاک خودرو را با مشخصاتی که در این سامانه آمده مطابقت بدهد. با این روش مشخص خواهد شد این پلاک متعلق به همین خودرو هست یا نه. پس اولین مرحله مطابقت دادن پلاک خودرو با اطلاعات موجود در سامانه است.
 
کاظمی اضافه کرد: مرحله بعد به این بر می‌گردد که نیروی پلیس می‌تواند دقیقا مشخص کند که آیا این خودرو دارای معاینه فنی و بیمه شخص ثالث هست یا خیر. همچنین در صورت دارا بودن بیمه، اینکه تاریخ اعتبار آن تا چه زمانی خواهد بود هم مشخص خواهد شد. ضمن اینکه پلیس به راحتی می‌تواند دستورات مراجع قانونی درباره آن خودرو را هم ملاحظه کند. یعنی می‌تواند ببیند که آیا شکایتی درباره این خودرو ثبت شده یا نه. خیلی اوقات اتفاق می‌افتد که مثلا فردی به دلایل مالی یا اختلافات دیگری دستور توقیف خودرویی را از مراجع قانونی دریافت و روی پلاک ثبت می‌کند. مامور پلیس به محض اینکه آن دستور توقیف را ببیند موظف خواهد بود آن وسیله نقلیه را توقیف و به پارکینگ هدایت کند.
 
بیشتر بخوانید:
 
این کارشناس عالی تصادفات با بیان اینکه مرحله بعدی هم به انواعی از تخلفات مربوط می‌شود که پلیس راهور به صورت زنده آن‌ها را مشاهده می‌کند خاطرنشان کرد: مثلا وسیله نقلیه‌ای در سر تقاطعی از چراغ قرمز عبور می‌کند. به محض اینکه این اتفاق می‌افتد مامور پلیس فرمان توقف می‌دهد و خودرو در محل امنی پارک خواهد شد. سپس مامور راهور از راننده خودرو مدارک شناسایی از جمله گواهینامه، کارت خودرو، بیمه نامه و برگه معاینه فنی را مطالبه می‌کند. برای اینکه اصالت یا جعلی بودن این مدارک مشخص شود مامور پلیس در همین دستگاه مشخصات را وارد می‌کند. با این دستگاه دیگر نیازی نیست که پلیس مثل گذشته زمان زیادی را صرف کند و برای دریافت مشخصات کامل راننده متخلف استعلام بگیرد یا مثلا اعتبار گواهی نامه را تشخیص بدهد.
 
وی افزود: پلیس به صرف وارد کردن شماره ملی راننده متخلف می‌تواند اطلاعات همه گواهینامه‌هایی که برای این فرد در سامانه ثبت شده اعم از گواهینامه موتورسیکلت یا پایه دوم و سوم را که ممکن است آن فرد داشته باشد در دستگاه مشاهده کند. مامور راهور تخلفی که در محل رخ داده را هم در دستگاه وارد می‌کند و بعد که تایید نهایی را در دستگاه بزند مبلغ جریمه و نمرات منفی راننده متخلف به طور دقیق مشخص خواهد شد. این سامانه یکی از اتفاقات بسیار مطلوبی را که رقم زده این است که امکان شناسایی میزان نمرات منفی دارنده وسیله نقلیه را هم به راحتی فراهم می‌کند. در گذشته حتما باید استعلام تک تک این موارد گرفته می‌شد که زمان زیادی برای این کار صرف می‌شد. اما در همین سامانه در کمترین زمان ممکن می‌توان نمرات منفی گواهینامه را به دست آورد و اقدامات لازم را انجام داد. چون نمره منفی گواهینامه اگر برای بار اول به منفی سی برسد به مدت سه ماه باید ضبط بشود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *