تقویم تاریخ؛ از شهادت اولین معترض به جنایت کربلا تا قرارداد تاریخی ژنو

9:30 - 31 مرداد 1400
کد خبر: ۷۵۱۰۶۸
امروز، یکشنبه سی و یکم مرداد سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با سیزدهم محرم سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با بیست و دوم اوت سال ۲۰۲۱ میلادی و صد و پنجاه و ششمین روز سال است.

_ خبرگزاری صدا وسیما نوشت: به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (سی و یکم مرداد) به شرح زیر است:

شهادت اولین معترض به جنایت کربلا

۱۳۸۲ سال پیش در چنین روزی، سیزدهم محرم سال ۶۱ هجری قمری "عبداللَّه بن عفیف" به دست "عبیداللَّه بن‏ زیاد" به شهادت رسید. نخستین اعتراض آشکار نسبت به جنایت عبیدالله بن زیاد در شهادت امام حسین (ع)، از سوی یکی از شیعیان کوفه، به نام عبدالله ابن عفیف اَزدی برخاست.

عبیدالله ابن زیاد، پس از آن که اسیران واقعه‏ کربلا را در مجلس خود با کلمات درشت و خشن، مورد اذیت و آزار قرار داد و آنان را سرزنش کرد، عبدالله ابن عفیف که از شیعیان دلیر امیر مؤمنان و از زاهدان و عبادت پیشه‏ گان کوفه بود، همین‏ که نعره ‏های نفرت ‏انگیز عبیدالله را شنید، به خشم آمد و پاسخ عبیدالله را داد. عبیدالله بن زیاد که انتظار چنین پیش ‏آمدی را نداشت و خیال می ‏کرد که دیگر نفس در سینه‏‌های دوستان اهل بیت (ع) حبس شده است، با تکبر و خودخواهی تمام دستور داد او را دستگیر کرده و به نزدش ببرند.

تلاش مأموران حکومتی برای دستگیری وی به خاطر حمایت افراد قبیله عبدالله ناکام ماند، اما ماموران عبیدالله شبانگاه به سوی خانه عبدالله ابن عفیف هجوم آورده و او را از خانه ‏اش به بیرون کشیده و با ضربات شمشیر به شهادت رساندند.

تقویم تاریخ؛ از شهادت اولین معترض به جنایت کربلا تا قرارداد تاریخی ژنو

درگذشت اولین فرمانده کل مستعمره هند

۲۰۳ سال پیش، در روز بیست و دوم اوت سال ۱۸۱۸ میلادی؛ «وارن هستینگز» (Warren Hastings‏) سیاستمدار انگلیسی و اولین فرماندار کل مستعمره هند، درگذشت. وی در سال ۱۷۳۲ متولد شد و در اوایل جوانی به عنوان منشی در کمپانی هند شرقی انگلیس مشغول کار شد. هستینگز به تدریج مدارج ترقی را طی کرد تا آنکه در سال ۱۷۶۸ حکومت ایالت بنگال هند به وی سپرده شد. شش سال بعد نیز به عنوان اولین فرماندار کل انگلیس در هند منصوب شد و این سمت را تا سال ۱۷۸۴ به مدت ده سال برعهده داشت. اگرچه انگلیس در هند جنایات فراوانی انجام داد، اما سال‌های حکومت هستینگز در این کشور جزو سیاه‌ترین سال‌های استعمار انگلیس در هند است. او سرزمین‌های بیشتری را در هند اشغال کرد و مردم را با سخت‌ترین شیوه‌ها تحت فشار قرار داد و شورش آن‌ها را به طرز وحشیانه‌ای سرکوب کرد و مرتکب فساد‌های مالی زیادی شد. سرانجام برخی متفکران و رقبای سیاسی هستینگز وی را تحت فشار قرار دادند و به پای میز محاکمه کشیدند. اما او نه تنها محکوم نشد، بلکه از وی تجلیل به عمل آمد.

تقویم تاریخ؛ از شهادت اولین معترض به جنایت کربلا تا قرارداد تاریخی ژنو

امضای توافقنامه ژنو برای کمک به مجروحین جنگی

۱۵۷ سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم اوت سال ۱۸۶۴ میلادی؛ قرارداد تاریخی ژنو میان نمایندگان تعدادی از کشور‌های اروپایی، آسیایی و آمریکایی به امضا رسید. هدف از امضای قرارداد ژنو، یاری رساندن به مجروحین در میدان‌های جنگ بود. طبق این موافقتنامه، اعضای تیم‌های پزشکی، امدادگران و تجهیزات مربوط به آنان باید در تمام میادین جنگ، بی طرف شناخته شوند و از هرگونه تعرض، مصون و در امان باشند. مبتکر این قرارداد، شخصی سوئیسی به نام «هانری دونان» (Henry Dunant) بود. این توافقنامه، زمینه تشکیل صلیبب سرخ را فراهم کرد.

تقویم تاریخ؛ از شهادت اولین معترض به جنایت کربلا تا قرارداد تاریخی ژنو

درگذشت یکی از مخترعین تلویزیون

۱۶۱ سال پیش در چنین روزی، بیست و دوم اوت سال ۱۸۶۰ میلادی؛ «پاول گوتلیب نیپکو» (Paul Gottlieb Nipkow)، یکی از مخترعین تلویزیون، در آلمان متولد شد. او در خانواده‌ای فقیر پرورش یافت، ولی با اراده و پشتکار راسخ خود، تحصیل را تا پایان دوره دانشگاه در رشته فیزیک ادامه داد. او برای اختراع وسیله‌ای جهت متحرک کردن تصویر، تحقیقات و مطالعات بسیاری انجام داد تا اینکه سرانجام موفق به اختراع فرستنده تلویزیون شد. دستگاه اختراعی نیپکو فقط می‌توانست تا فاصله ۳۰ متری، امواج خود را پخش کند، ولی بعد‌ها به تدریج، فرستنده تلویزیونی ساخت او توسط مخترعین دیگر تکمیل شد. این مخترع آلمانی در سال ۱۹۴۰ درگذشت.

تقویم تاریخ؛ از شهادت اولین معترض به جنایت کربلا تا قرارداد تاریخی ژنو



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *