رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس/ باغگلی: با توسعه مدارس غیر دولتی موافق نیستم

15:23 - 30 مرداد 1400
کد خبر: ۷۵۰۹۷۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نمایندگان مجلس بعد از پایان بررسی کلیات برنامه دولت سیزدهم وارد بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی شدند.
- بعد از صحبت‌های رئیس جمهور، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شد که طبق آئین‌نامه بررسی‌ها بر اساس حروف الفبا خواهد بود.

بر این اساس حسین باغ گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اولین وزیری است که نمایندگان صلاحیت و برنامه‌های او را در صحن علنی مورد بررسی قرار می‌دهند.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را در صحن مجلس قرائت کرد.
 

جلال رشیدی کوچی در مخالفت با برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس گفت:ای کاش موضوع شفافیت تصویب شده بود تا مزایای این امر برای مردم و کشور مشخص می‌شد.

وی تاکید کرد: وزرات آموزش و پرورش از کلیدی‌ترین وزراتخانه‌های کشور است و نیروهایی که در این وزارتخانه فعالیت می‌کنند به اندازه خود بزرگ و فرهیخته هستند. انتظار این بود که فردی بزرگ در حیطه آموزش و پرورش انتخاب شود. انتظار می‌رفت فردی انتخاب شود که از بدنه آموزش و پرورش باشد. امروز چشم صدها هزار فرهنگی به این مجلس دوخته شده است. 

این نماینده مجلس ادامه داد: ایشان - گزینه پیشنهادی -  قطعا یکی از رویش‌های انقلاب است به شرط اینکه در جای خودش استفاده شود. متاسفانه برنامه‌های وزیر پیشنهادی علی رغم اینکه آرمانگرا بود، اما منطبق با خواسته‌های جامعه فرهنگیان نبود و این عدم انطباق به کشور و دولت لطمه خواهد زد.

جعفر راستی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: از زمان مطرح شدن اسم آقای باغگلی شبکه‌های معاند خبرپراکنی کردند.

این نماینده مجلس بیان داشت: معلمین و کارکنان عزیز بدانید که آقای باغگلی می‌تواند تحولی در این وزارتخانه ایجاد کند.

راستی بیان داشت: مصلحت مجلس در این است که به افرادی با فکری نوع و فارغ از جریان‌های قبلی رای دهد. البته که مجلس ضمن همکاری با دولت رئیسی از جایگاه خود هم دفاع می‌کند پس وزرا خیال نکنند که اگر امروز از فردی دفاع کردیم در صورت تغییر رویکرد او همچنان مدافع خواهیم بود بلکه باید وزرا پاسخگو باشند.

صدیف بدری در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت:آموزش و پرورش محل سرمایه‌های فکری جامعه و محل رشد و توسعه پایدار است. تردیدی نیست که کوچک‌ترین اخلال در نظام تعلیم و تربیت کشور، می‌تواند بزرگترین مشکلات را ایجاد کند. نگاه دولت به این حوزه باید ویژه باشد تا شاهد ثبات و برنامه محوری در آن باشیم. متأسفانه این وزارت خانه در کشور ما با میانگین فعالیت حدود دوسال برای وزراء در یک دهه اخیر به وزارت خانه‌ای بی ثبات از نظر مدیریتی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: ایشان جوان خوش فکر و دانشمندی است، اما سوابق محدود ایشان با جایگاه حساس تعلیم و تربیت در کشور تناسب ندارد. ایشان سابقه مدیریت خرده دولتی هم ندارند. نباید آموزش و پرورش را به محل آزمون و خطا تبدیل کنیم.
 
علی اصغر عنابستانی در موافقت با برنامه گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: برخی می‌گویند کشور در شرایط حساسی است و فرصت آزمون و خطا وجود ندارد، باید به آن‌ها گفت آیا در زمان جنگ شرایط بحرانی نبود؛ در این شرایط نیاز به افرادی شجاع، جوان، غیرمحافظه‌کار و کاری وجود دارد تا کشور را به سمت تغییر سوق دهند، وقتی نسیم تغییر بوزد، طوفان شجاعت شکل می‌گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نسل جوان گذشته ۴۰ سال در مسند وزارت نشسته است، اما نسل کنونی که دارای برنامه است خون دل‌هایی از اصحاب صندلی و ژنرال‌های پرمدعا دیده است که می‌خواهند دست آن‌ها از قدرت کوتاه باشد و این در حالی است که این نسل سکوت کرده است و چشمشان به بازماندگان خیبر است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مجلس انقلابی مملو از زخم خوردگان جنگ است لذا باید به نسلی که ایده دارد و فردایی که عاری از ژنرال‌های پرمدعا است فرصت دهد.
 
بیژن نوباوه وطن در موافقت با برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: در سال ۹۰، ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش بود که امسال این میزان به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسید یعنی بودجه این وزارتخانه ۷۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. سوال این است که چرا مشکلات معیشتی قشر زحمتکش آموزش و پرورش حل نشده است.

وی تاکید کرد: باغگلی با ۴۱ سال سن فرد جوانی است که برنامه تحولی دارد. میانگین سن دولت سیزدهم ۵۲ سال بوده که میانگین سن هیئت دولت در غرب یعنی آمریکا و اروپا حدود ۳۵ سال است. اگر در گام دوم انقلاب نخواهیم از ۴۰ ساله‌ها استفاده کنیم کی قرار است از نسل چهارم بهره گرفت.

نوباوه بیان داشت: بسیاری از افراد داخل آموزش و پرورش هستند که تصورشان از نظام آموزش و پرورش اداره پنداری و نه تحول محور است. آن‌ها فقط به فکر بحث‌های معیشتی هستند که با این فرمان هرگز به مطلوب نمی‌رسیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: از آقای باغگلی پرسیدم که چرا نتوانسته کمیسیون آموزش و تحقیقات را قانع کند که گفت اعضای کمیسیون یک ساعت و ۴۰ دقیقه صحبت کردند و من ۲۰ دقیقه فرصت داشتم. آیا می‌خواهند در این زمان برنامه تحولی ارائه شود؟
 
حسین باغگلی در دفاع از برنامه‌های خود جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش در صحن مجلس گفت:از همه دوستانی که در قالب موافق و مخالف صحبت کردن تشکر جدی می‌کنم. پیش فرض ذهنی من این است که تمام نکاتی که به بنده گفته شد با نگاه و نیت کمک به نظام آموزش و پرورش است بنابراین به همه دوستان عزیز و به ویژه دوستان مخالف خودم به دیده احترام می‌نگرم و از آن‌ها تشکر می‌کنم.

وی تاکید کرد: در یک کلام این اطمینان را به پدران و مادران و معلمان می‌دهم که بنده اینجا هستم تا کمک کنم نظام آموزش و پرورش ما جنس تعلیم و تربیتی پیدا کند.

باغگلی بیان داشت: ما می‌پذیریم که انقلاب اسلامی ایران حاصل پرورش یافتگان نهضت امام خمینی (ره) بود و گام دوم هم محقق نمی‌شود مگر اینکه یک سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی نسل کودک و نوجوان خود داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس اظهار داشت: ما باید همه ظرفیت‌های نظام و دولت را پای کار بیاوریم و بنده از مجموعه گفتگو‌هایی که در این روز‌ها انجام شده متوجه این موضوع شدم که در یک وضعیت پیچیده در آموزش و پرورش هستیم و اگر قرار است این پیچیدگی را حل کنیم باید جرات‌مندانه وارد روش‌ها و مدل‌های جدید شویم.

وی تاکید کرد: بخش دولت این آمادگی را دارد به فرماندهی رئیس‌جمهور، به آموزش و پرورش کمک کند و بنده به عنوان فردی انتخاب شدم که جرات مطالبه گری از بخش‌های مختلف را دارم. حتماً اصلی‌ترین کار این است که سند تحول آموزش و پرورش را اجرا کنیم البته از مجموعه گفتگو‌های دوستان این موضوع برآیند شد که  آقای باغگلی جوان است و کم سابقه  و ناتوان است.

باغگلی اظهارداشت: بنده معلمانی را می‌شناسم که امروز نفس‌های آن‌ها در سینه حذف حبس است و سیستم محافظه کار آموزش و پرورش اجازه تنفس به آن‌ها نمی‌دهد و باید این حصار شکسته شود و باید این مهلت به جوانان در آموزش و پرورش داده شود تا اقدامات متفاوت انجام شود.

وی بیان داشت: متاسفانه یک دوگانه را در آموزش و پرورش داریم که این دوگانه با هم متعارض هستند. یکی از این تعارض‌ها این است که یک عده آموزش و پرورش را یک بنگاهی می‌بینند که با عدد رقم و این‌ها و با وضع موجود اداره می‌شود و یک گروه دیگری هم هستند که باورشان این است که آموزش و پرورش را باید با یک نگاه تربیتی پیش ببریم و یک نگاه تربیتی برای ما موضوعیت دارد.

باغگلی اظهارداشت: بنده با توسعه  مدارس غیر دولتی موافق نیستم. یکی از چالش‌های ما عقب ماندگی در اجرای سند تحول آموزش و پرورش است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: ما برای شرایط کرونا و پسا کرونا برنامه‌های ویژه داریم مفهوم جدیدی از مدرسه در دوران پسا کرونا در حال شکل گیری است.

وی تاکید کرد:  در سال‌های اخیر در حوزه عدالت آموزشی ما بسته تبعیض مثبت را پیشنهاد می‌کنیم و حرف ما این است که ما هیچ منطقه دوری نداریم، هیچ منطقه‌ای به خاطر کجا بودنش پایتخت نیست. تمام سرزمین ایران به یک اندازه ایران است و ما موظفیم به تمام ایران خدمت مطلوب ارائه کنیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *