تامینی: اگر هر دو ماه ۱۰ هزار یورو نپردازیم، فدراسیون شطرنج تعلیق می‌شود/ پاداش فیروزجا به ایران تعلق دارد نه فرانسه

8:45 - 05 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۰۹۴۷
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
رییس فدراسیون شطرنج گفت: برخی پرسنل فدراسیون در سال‌های اخیر و در زمان فدراسیون‌های قبلی اخراج شده بودند که با پیگیری‌های این پرسنل باید ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان بابت سنوات به این افراد واریز کنیم.

حسن تامینی در گفت‌وگو با میزان، درخصوص اقداماتش از زمان برعهده گرفتن ریاست فدراسیون شطرنج اظهار داشت: متاسفانه فدراسیون شطرنج در سال‌های گذشته و به خصوص در ۳-۴ سال اخیر دچار اختلافاتی به ویژه در درون خانواده این رشته شد که نه تنها زیبنده اهالی شطرنج نبوده بلکه شرایطی را در سالیان گذشته ایجاد کرده که ورزش دوستان را کمی دلسرد کرده بود. در ماه‌هایی که ریاست فدراسیون شطرنج را برعهده گرفته‌ام هدف اصلیم تزریق آرامش به این رشته بوده سات تا بتوانیم آرامش نسبی را در فضای شطرنج ایجاد کنیم تا سپس بتوانیم برنامه‌های مد نظرمان را ایجاد کنیم. باید در ابتدا فضای همدلی و همکاری در فدراسیون شکل بگیرد تا بعدا به سایر امور برسیم.

وی افزود: همچنین در جلسات و تماس‌هایی که با اساتید بزرگ شطرنج ایران داشتم دغده‌هایشان را شنیده‌ام و تمام تلاشم بر اینست که فضایی آرام برای این شطرنج‌بازان ایجاد کنم تا تنها به فکر مسابقه و رقابت باشند و تمرکزشان به موضوعات حاشیه‌ای و اختلافات بین اشخاص درگیر نشود. علاوه بر این شطرنج ایران برای ثبات در موفقیت نیاز به برخی زیرساخت‌های اساسی دارد که استخدام مربی نامدار خارجی برای تیم ملی و ایجاد برخی فضا‌های استاندارد برای برگزاری مسابقات حضوری و مجازی از جمله این موارد است. حتی سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان فدراسیون هم دچار مشکلای است که همه این موارد نیاز به بودجه هم دارد.

رییس فدراسیون شطرنج تصریح کرد: برای رشد و توسعه شطرنج پیشکسوتان و بزرگان این رشته که در سال‌های گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته بودند را شناسایی کردیم و هرچند به دلیل مشغله جهت حضور در جام جهانی روسیه و شرایط کرونایی امکان برگزاری جلسه نبوده، اما شخصا با اکثر این عزیزان تماس گرفته و صحبت کرده‌ام. سعیم بر اینست که با کمک از تمام افراد دلسوز به پیشبرد این رشته کمک کنیم. همچنین یکی از دیگر مواردی که نیاز به توجه از سوی مسئولان دارد، بحث بودجه است چرا که فدراسیون شطرنج بدهی سنگینی از گذشته دارد که در حال پرداختش هستیم و از سوی دیگر نباید از برنامه‌ها و مسابقات عقب بمانیم.

تامینی با اشاره به کرونا و تاثیر آن بر فعالیت‌های رشته شطرنج گفت: باوجود آنکه کرونا برای بیشتر رشته‌های ورزشی تهدیدی جدی به حساب می‌آید و خیلی از رشته‌ها را به مرز تعطیلی کشانده، اما اگر برنامه‌ریزی بهتری برای شطرنج صورت گیرد می‌توانیم از این تهدید به عنوان یک فرصت ارزشمند برای ترویج این رشته و توسعه آن بهره بگیریم. البته ناگفته نماد که برگزاری مسابقات آنلاین در سطح بین‌المللی نیازمند برخی سخت افزار‌ها و زیرساخت‌هاست که باید تامین شوند. می‌توانیم شطرنج را به خانه‌ها ببریم. به همین منظور یک سری مسابقات را نیز درنظر داریم که در هفته‌های آینده اعلام خواهند شد تا لاقل شطرنج را از سکون خارج کنیم.

وی درمورد دیدارش با ریس فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) اظهار کرد: برخی مسائل بود که نمی‌توانستیم به صورت تلفنی و یا مکاتبه‌ای در موردشان صحبت کنیم و باید به صورت حضوری با او صحبت کردم. در مورد ۵-۶ مورد بحث و گفتگو داشتیم که یکی از مهمترین موضوعات بحث قرعه‌های شطرنج‌بازان ایرانی و برخی بی‌اخلاقی‌ها از سوی برگزارکنندگان مسابقات بین‌المللی بود که مواضع خود را در این زمینه به اطلاع فدراسیون جهانی رساندیم. موضوع مهم دیگر پولی بود که فیده باید به فدراسیون ایران باید بابت پاداش چند هزار دلاری از کسب عنوان نایب قهرمانی علیرضا فیرزجا دریافت می‌کرد که متاسفانه تاکنون این مبلغ به حساب فدراسیون واریز نشده است.

رییس فدراسیون شطرنج افزود: متاسفانه محدودیت‌های شدیدی برای واریز این مبلغ وجود دارد که در جلسه با رییس فیده قرار شد تا این پول به صورت‌های دیگر مانند برگزاری کلاس‌های داوری، مربیگری و یا موارد دیگر هزینه شود. حتی هنوز مبلغی را که به فدراسیون شطرنج ایران تعلق می‌گیرد نیز مشخص نشده است. این نکته را هم باید یادآور شوم که فیروزجا در آن مقطع زیر نظر فیده مسابقه داد و سپس زیر پرچم فرانسه مسابقه داد و طبق قوانین باید ۲ سال از زمان تغییر تابعیت بگذرد که به استناد همین قانون بخشی از پاداش فیروزجا به فدراسیون ایران تعلق بگیرد نه کشور فرانسه.

تامینی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای جلوگیری از مهاجرت شطرنج‌بازان در نظر گرفته است، تصریح کرد: در ابتدا باید تاکید کنم که در نظر داریم با مذاکره، بتوانیم شطرنج‌بازانی را هم که از کشور مهاجرت کرده‌اند، برگردانیم و رضایتشان را جلب کنیم. حتی با خانواده فیرزجا قبل از آنکه زیر پرچم فرانسه برود هم صحبت شد. از سوی دیگر باید شرایط خوبی برای شطرنج‌بازان در داخل کشور ایجاد کنیم و به دغدغه‌هایشان توجه کنیم. باید به استاد بزرگ‌ها وکسانی که زحمت می‌کشند ارزش قائل شد و با احترام با این قهرمانان برخورد کرد.

وی با تاکید بر بدهی سنگین فدراسیون به فیده و نیاز به بودجه از سوی دستگاه‌های فعال در ورزش گفت: متاسفانه هنوز در حال پرداخت بدهی سنگین مسابقات قهرمانی زنان جهان در تهران به فیده هستیم و هر ۲ ماه باید ۱۰ هزار یورو پرداخت کنیم و حتی اگر ساعتی در واریز این مبلغ تاخیر شود، فدراسیون شطرنج ایران تعلیق خواهد شد. در ابتدا فکر می‌کردیم این بدهی ۷۵ هزار یورو است و به همین دلیل در جلسه با رییس فیده رایزنی کردیم تا کل مبلغ باقی مانده را یکجا پرداخت کنیم و مشمول تخفیف شویم، اما سپس متوجه شدیم که میزان بدهی فراتر از این مبالغ است. با این وجو هر دو ماه بدهی را واریز می‌کنیم تا مبادا فدراسیون دچار مشکل شود.

تامینی در ادامه اظهار کرد: همچنین جدا از بدهی به فیده، یک سری بدهی قبلی هم به خاطر ندانم کاری‌های برخی افراد داریم که میلیاردی هستند. برای نمونه در سال ۱۳۹۱ مبلغی نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان برای فدراسیون مالیات در نظر گرفته شده است که با هیچ منطقی سازگار نیست. همچنین برخی پرسنل فدراسیون در سال‌های اخیر و در زمان فدراسیون‌های قبلی اخراج شده بودند که با پیگیری‌های این پرسنل باید ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان بابت سنوات به این افراد واریز کنیم. متاسفانه این بدهی‌ها و مخارج بخشی ناشی از ناآشنایی مسئولان با امور بوده و از سوی دیگر وقتی فدراسیونی نزدیک به یک و نیم سال با سرپرست اداره شود قطعا نباید انتظار بیشتری داشت، زیرا فردی که سرپرست است، انگیزه لازم را نخواهد داشت.

رییس فدراسیون شطرنج درخصوص همکاری با شادی پریدر و حضورش در فدراسیون شطرنج گفت: پریدر یکی از برترین استاد بزرگ‌های شطرنج بانوان در ایران است و سال‌ها برای رشد این رشته تلاش کرده است. وی همچنین دبیری و نایب رییسی فدراسیون را برعهده داشته و به امور فدراسیون آشناست. او فرد زحمت‌کشی است و اکنو هم در فدراسیون در کنار ما حضور دارد.

تامینی در پایان گفت: واقعا فضا در فدراسیون شطرنج برای همه دوستانی که می‌خواهند کمک کنند و قدمی بردارند، وجود دارد و دست هرکسی که تلاشی کند را به گرمی می‌فشارم. از تمامی دوستان خواهش می‌کنم که از اختلافات دوری کنند و برای کمک به رشد شطرنج کمک کنند و ما هم استقبال می‌کنیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *