رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هفت دستور دادستان تهران در بازدید از پلیس آگاهی/ از دقت و سرعت در انجام تحقیقات تا اجتناب از صدور دستورات مبنی بر بازداشت‌های طولانی

12:01 - 30 مرداد 1400
کد خبر: ۷۵۰۸۷۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادستان عمومی و انقلاب تهران در جریان بازدید از بازداشتگاه اداره آگاهی هفت دستور صادر کرد و گفت: بازپرس‌ها و قضات تحقیق از صدور دستورات مبنی بر بازداشت‌های طولانی اجتناب نمایند.
- علی القاصی، دادستان عمومی و انقلاب تهران روز سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ همراه جمعی از معاونان خود و بازپرسان دادسرای تهران از بازداشتگاه اداره آگاهی بازدید کرد.

دادستان تهران بعد از ملاقات چهره به چهره با افراد بازداشتی، وضعیت آن‌ها را در چهار محور حیث مدت و ضرورت بازداشت توسط مقام بازداشت کننده، اطمینان از صحت اقدامات بازپرسی از حیث رعایت تشریفات قانونی، رعایت حقوق شهروندی متهمان بخصوص از حیث شرایط محل و نحوه نگهداری متهمان و مسائل بهداشتی و اطمینان از صحت و سلامتی بازداشتی ها، دسترسی متهمان به خانواده آن‌ها و وکیلشان و رعایت تکریم و کرامت انسانی متهمان در ایام بازداشت از جانب مسئولین ذیربط مورد بررسی قرار داد.

گفتنی است در این بازدید تعدادی از معاونین و مدیران نواحی دادسرای تهران و بازپرس‌های مرتبط با پرونده متهمان حضور داشتند و با یکایک بازداشتی‌ها بصورت چهره به چهره ملاقات و آخرین وضعیت پرونده آن‌ها را مورد بررسی و تصمیمات لازم در خصوص آن‌ها را اتخاذ کردند.

القاصی نیز با کلیه متهمین ملاقات و در خصوص تسریع در تعیین تکلیف تعدادی از آن‌ها دستورات لازم را به قضات مربوطه صادر کرد؛ بنابراین گزارش، پس از بازدید دادستان تهران مقرر شد اقلام بهداشتی و دسترسی به پزشک در همه حالات و ساعات شبانه روزی فراهم گردد.
 
بیشتر بخوانید:
این گزارش می‌افزاید که بعد از بازدید و ملاقات چهره به چهره با کلیه افراد بازداشتی جلسه مشترک دادستان تهران و قضات همراه با رییس پلیس آگاهی و معاونین وی در محل پلیس آگاهی تشکیل و در خصوص فرایند اقدامات تعقیبی و تحقیقی از متهمان تعلیمات لازم ارائه شد.

دادستان تهران خاطرنشان کرد که دستگیری و بازداشت متهمین به حداقل ممکن برسد و جز در جرائم مهم و خشن که امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازد و یا در حقوق الناس که بازداشت متهم و انجام تحقیقات و جلوگیری از فرار یا تبانی ضرورت دارد از قبیل قتل‌ها، آدم ربایی، سرقت‌های مهم و به عنف و سایر جرائمی که برای حفظ دلایل و مستندات جرم بازداشت متهم ضرورت دارد، از بازداشت متهم جلوگیری شود.

از سوی القاصی در این جلسه بر روش‌های کشف جرم به طریق علمی و با استفاده از ابزار‌های نوین و فنی تاکید شد.

دادستان تهران تاکید کرد که در انجام و تکمیل تحقیقات با دقت و سرعت بیشتری صورت گیرد و متهمان در کمترین مدت بازداشت و تحقیقات آن‌ها به پایان برسد.

القاصی بیان داشت: بازپرس‌ها و قضات تحقیق از صدور دستورات مبنی بر بازداشت‌های طولانی اجتناب نمایند و مشخصا بر فرایند و مراحل تحقیق و بازجویی نظارت مستقیم نمایند.

دادستان تهران به پلیس‌های تخصصی آگاهی تاکید کرد تا با کشف به موقع جرائم و شناسایی و دستگیری متهمین و مجرمین خطرناک محیط را برای این دسته از افراد ناامن کنند و با صدور احکام بازدارنده و برخورداری قضایی مناسب، بازدارندگی لازم در تکرار جرم داشته باشند.

وی بر شناسایی و دستگیری مجرمین متواری و حرفه‌ای نیز تاکید کرد و افزود: در زمان کوتاه نسبت به آن‌ها اعمال قانون صورت گیرد.

دادستان تهران همچنین بر رعایت نزاکت و برخورد توأم حفظ کرامت انسانی و منزلت فردی و اجتماعی اشخاص تأکید کرد.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *