کد‌های روشن آیت‌الله رئیسی به نخبگان و مردم برای فهم ابعاد «پیام تغییر»/ موفقیت جامعه و دولت در گرو تغییر رویکرد لیبرالی و تکنوکراتی به انقلابی و جهادی

10:31 - 30 مرداد 1400
کد خبر: ۷۵۰۷۰۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
جانشین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رئیس‌جمهور جدید برای آنکه نخبگان و عامه مردم فهم دقیقی از ابعاد «پیام تغییر» پیدا کنند، کد‌های روشنی ارائه کرده است. این کد‌ها و نشانی‌ها عبارتند از؛ تغییر وضع موجود در جهت تحول‌خواهی، عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد و تبعیض، اجرای سیاست‌های ابلاغی نظام و توجه به ارزش‌های انقلاب اسلامی و کنار زدن مقوله‌هایی که با ماهیت انقلاب اسلامی تناسبی ندارد.
علی احمدی در گفت وگو با میزان، با بیان اینکه یکی از ویژگی بارز دولت رئیسی، تکیه او بر پیگیری حقوق فراموش شده یا بر زمین مانده شهروندان است، گفت: آقای رئیسی چنان که در سخنان روز تحلیف‌اش مشهود بود، رکن برنامه‌های خود را بر تحقق حقوق مردم در داخل و تامین منافع ملی در سیاست خارجی نهاده است.

وی با بیان اینکه اولویت مهم دیگر تغییر وضع موجود است، افزود: رئیس‌جمهور جدید برای آنکه نخبگان و عامه مردم فهم دقیقی از ابعاد «پیام تغییر» پیدا کنند، کد‌های روشنی ارائه کرده است. این کد‌ها و نشانی‌ها عبارتند از؛ تغییر وضع موجود در جهت تحول‌خواهی، عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد و تبعیض، اجرای سیاست‌های ابلاغی نظام و توجه به ارزش‌های انقلاب اسلامی و کنار زدن مقوله‌هایی که با ماهیت انقلاب اسلامی تناسبی ندارد.

جانشین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: محور‌های «پیام تغییر» رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که این پیام دقیقاً برآمده از روح گام دوم انقلاب و مبتنی بر محتوای این سند ملی است. محتوای بیانیه گام دوم نیز در برگیرنده چهار تغییر کلیدی است.

احمدی با اشاره به اینکه تغییر اول «تغییر از رویکرد کلاسیک به رویکرد انقلابی» است، تصریح کرد: به این معنا که در ابتدای جنگ تحمیلی با تغییر رویکرد کلاسیک به انقلابی موفق شدیم لذا در سند «گام دوم» با الهام از این تجربه، موفقیت جامعه و دولت در گرو «تغییر رویکرد لیبرالی و تکنوکراتی به انقلابی و جهادی» دیده شده است.

وی افزود: تغییر دوم، «تغییر عرصه» است. به این صورت که «گام اول»، دوره دولت‌سازی و نظام‌سازی بود، اما «گام دوم» عرصه جامعه‌سازی است و الزامات این دو عرصه متفاوت است. مردمی کردن اقتصاد، تبیین رابطه مردم و حکومت، تبیین حقوق و آزادی‌های شهروندی از این جمله هستند.

جانشین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: تغییر سوم، «تغییر بین نسلی» است، نسلی که حاملان گام اول بودند و برای دولت‌سازی و نطام‌سازی تلاش کردند. معلوم نیست حاملان مناسبی برای «جامعه‌سازی» باشند. علاوه بر این، هر کجا در مدیریت نظام، پوست‌اندازی شده و امور و فرصت‌ها به جوانان سپرده شده، موفقیت‌های چشمگیری داشته‌ایم.

رئیس کمیسیون مشترک دفتر مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تغییر چهارم «تغییر نرم‌افزاری» است، چون در بعد نظری «تداوم نظریه انقلاب» مبنای حرکت است. ساختار‌های نظام نیز شکل گرفته است، لذا تحولات نرم‌افزاری با محوریت مطالبات واقعی مردم و بر پایه سیاست‌های کلی نظام امری ضروری است. سیاست‌های کلی نظام در واقع نرم‌افزار حکمرانی در گام دوم است.

احمدی تاکید کرد: تحول و تغییر مبتنی بر «گام دوم» برای حفظ دستاورد‌های گذشته و درمان نارسایی‌ها و ناکارآمدی‌های موجود و برای تغییر وضع موجود به مطلوب دربرگیرنده این چهار تغییر کلیدی است.

وی با تاکید بر اینکه دولت جدید در مرحله شکل‌گیری و بنیان‌گذاری است، گفت: هویت و ویژگی‌های دولت در دو مرحله و در دو برهه بروز و ظهور می‌کند؛ مولفه‌های انقلابی‌گری، تحول‌خواهی، فراجناحی و وفاق‌گرایی را زیرساخت تئوری دولتش قرار داده است؛ بنابراین هر مدیری که در منظومه فکری دولت قرار می‌گیرد، می‌بایست دارای چنین شناسه هویتی باشد.
 
 
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *