مصداق بارز در تایید رأی اشتباه شهرآورد خودروسازان/ ولفسبورگ بازنده شد، اما پیکان نه؟

13:35 - 26 مرداد 1400
کد خبر: ۷۵۰۱۷۷
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
تیم ولفسبورگ به دلیل انجام ۶ تعویض در بازی برابر یک تیم دسته چهارمی بازنده اعلام شد و از جام حذفی کنار رفت.
- تیم فوتبال ولفسبورگ یکشنبه شب در چارچوب دور دوم جام حذفی آلمان در خانه تیم دسته چهارمی پروسن مونشتر به میدان رفت و با نتیجه ۳ بر یک به برتری دست یافت، اما انجام یک تعویض اشتباه منجر به حذف گرگ‌ها از جام حذفی شد. در وقت اضافه اول بازی آدمیر مهمدی به جای ماکسنس لاکرویکس به میدان رفت و با انجام این تغییر که ششمین تعویض ولفسبورگ صورت پذیرفت.
 
اینکه داور چهارم اجازه دخالت برای یادآوری این موضوع به ولفسبورگ و ممانعت از انجام تعویض پایانی این تیم را داشته است یا اینکه او نیز متوجه این اشتباه نشده، مشخص نیست، اما در هر صورت با شکایت تیم پروسن مونشتر، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال آلمان به سود این تیم دسته چهارمی رأی داد و نتیجه ۳ بر صفر تغییر کرد. همچنین ۲۵۷ هزار یورو نیز به‌عنوان پاداش صعود به دور دوم جام حذفی آلمان به حساب تیم پروسن مونشتر واریز شد.

تقابل تیم‌های فوتبال سایپا و پیکان در ۲۶ اردیبهشت سال جاری با اتفاقی ویژه و مشابهی با دیدار فوق همراه شد. در جریان این مسابقه پیکانی‌ها ۶ تعویض انجام دادند، داور هم تا پایان مسابقه متوجه موضوع نشد. ابراهیم توکلی ناظر این مسابقه بعد از پایان بازی متوجه موضوع شد و به دیگر عوامل اجرایی و الباقی مسئولان فدراسیون فوتبال اطلاع داد.

موضوع تعویض‌ها حواشی زیادی به همراه داشت و در نهایت با تشخیص کمیته انضباطی نتیجه بازی ۳ بر صفر به سود سایپا اعلام شد. بعد از صدور رای اولیه توسط کمیته انضباطی، جدول تغییر کرد و ۳ امتیاز این مسابقه به حساب نارنجی‌پوشان واریز شد. از آنجا که رای قطعی نبود، پیکان به این حکم اعتراض کرد تا پرونده به کمیته استیناف ارجاع شود که در نهایت این کمیته با ابطال رای کمیته انضباطی، نتیجه بازی را همان ۲ بر یک به سود پیکان اعلام کرد تا سایپا با این باخت و با ۲۶ امتیاز در رده پانزدهم جدول بایستد و به لیگ یک سقوط کند.

اکنون این سوال مطرح است در حالیکه کمیته انضباطی طبق مصادیقی مانند تخلف مشابه در دیدار آاس رم و اسپتزیا در جام حذفی ایتالیا و استناد به قوانین رای به تخلف پیکان داده بود چگونه کمیته استیناف با ابطال این رای، حکمی کاملا متضاد داد؟ البته نباید از یاد برد که فشار‌های برخی تیم‌های صنعتی پایین جدولی و همچنین اظهارت تند نماینگان مجلس تاثیر اصلی را تغییر این رای داشت.

این درحالیست که مدیران سایپا شکایت خود را به دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش (CAS) ارائه کرده تا از این طریق حق خود را بازپس گیرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *