تقویم تاریخ؛ از پایان جنگ ۳۳ روزه تا استقلال پاکستان

8:40 - 23 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۹۱۵۲
امروز، شنبه بیست و سوم مرداد سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با پنجم محرم سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با چهاردهم اوت سال ۲۰۲۱ میلادی است.

_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (بیست و سوم مرداد ۱۴۰۰) به شرح زیر است.

ممانعت از پیوستن مردم به کاروان امام حسین (ع)

۱۳۸۲ سال پیش در چنین روزی برابر با پنجم محرم سال ۶۱ هجری قمری؛ عبیدالله بن زیاد پس از اینکه سپاه هزار نفری دیگری به سمت کربلا برای جنگ با امام حسین (ع) فرستاد، به شخصی به نام زحربن قیس جعفی با پانصد سوار ماموریت داد که بر ‏جسر (پل) صداه کوفه ایستاده و از حرکت کسانی که به عزم یاری امام حسین (ع) از کوفه خارج ‏می‌شوند جلوگیری کند. فردی به نام عامربن ابی سلامه که برای پیوستن به ‏امام (ع) عازم بود به زحربن ‏قیس و سپاهش حمله‌ور شد و از میان سپاهیان گذشت و کسی جرأت نکرد تا او را دنبال ‏کند. عامر خود را به کربلا رساند و به امام حسین (ع) ملحق شد تا به درجه رفیع شهادت ‏نائل آمد. او از اصحاب امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) بود که چندین جنگ در رکاب آن ‏حضرت شمشیر زده است.

تقویم تاریخ؛ از پایان جنگ ۳۳ روزه تا استقلال پاکستان

جدایی بحرین از ایران

۵۰ سال پیش در چنین روزی برابر با ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ شمسی؛ بحرین از ایران اعلام استقلال کرد. جزیره بحرین واقع در جنوب خلیج فارس، در اوایل دوران قاجار تحت نظر ایران اداره می ‏شد، ولی پس از چند سال، انگلیسی‏‌ها به بهانه اینکه ایران فاقد نیروی دریایی است، طی قراردادی با سلسله قاجار، حفظ امنیت خلیج فارس و بحرین را بر عهده گرفتند.

این حاکمیت که بیش از یکصد و پنجاه سال به طول انجامید، بعد‌ها به طور مکرر مورد مخالفت دولت‏‌های وقت ایران واقع می‏ گردید، ولی هر بار به نحوی با شکست مواجه می ‏شد. در نهایت وقتی که ایران در سال ۱۳۳۶. ش در لایحه تقسیمات کشوری، بحرین را استان چهاردهم ایران اعلام کرد، موجی از مخالفت در کشور‌های عربی را برانگیخت. در این میان محمدرضا شاه که از شجاعت لازم برخوردار نبوده و نمی‏ خواست حمایت کشور‌های عربی را از دست بدهد و ضمناً برای اینکه بتواند حاکمیت ایران بر جزایر دیگر خلیج فارس از قبیل تنب کوچک و تنب بزرگ و ابوموسی را تثبیت کند، یکباره و به طور ناگهانی، تصمیم خود را مبنی بر چشم ‏پوشی از ادعا‌های دیرینه ایران به بحرین اعلام نمود و پس از آن، میانجی‏گری دبیر کل سازمان ملل را در این مسأله تقاضا کرد؛ بنابر این در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۴۹ ش برابر ۱۱ می ۱۹۷۰ م شورای امنیت براساس گزارش هیئت اعزامی به بحرین مبنی بر تمایل اکثریت قاطع اهالی بحرین به استقلال، قطعنامه‏‌ای صادر کرد که مفاد آن قطعنامه مبنی بر لزوم استقلال بحرین، در ۲۴ اردیبهشت آن سال به تصویب مجلس شورای ملی ایران رسید.

هنوز استقلال بحرین رسماً اعلام نشده بود که هیئت حسن نیت ایرانی راهی بحرین شد و هیئتی نیز از آنجا به ایران آمد. سرانجام این جزیره مهم و استراتژیک و سرشار از منابع انرژی در ۲۳ مرداد ۱۳۵۰. ش اعلام استقلال کرد و ایران نخستین کشوری بود که یک ساعت پس از اعلام استقلال، آن کشور را به رسمیت شناخت.

تقویم تاریخ؛ از پایان جنگ ۳۳ روزه تا استقلال پاکستان

پایان جنگ ۳۳ روزه میان حزب الله و رژیم اشغالگر

۱۵ سال پیش در چنین روزی ۱۴ اوت ۲۰۰۶؛ جنگ ۳۳ روزه میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان پایان یافت. این جنگ به «جنگ تموز» یا جنگ ژوئن نیز معروف است. رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۴م برخلاف توافق با حزب‌الله، سه اسیر لبنانی را آزاد نکرد. حزب‌الله برای آزادی آن‌ها، در جولای ۲۰۰۶م، در عملیات «الوعد الصادق» دو نظامی صهیونیستی را به اسارت گرفت.

رژیم صهیونیستی در مقابل این عملیات، به لبنان اعلام جنگ کرد. محققان معتقدند رژیم صهیونیستی قصد حمله به لبنان را داشت و عملیات حزب‌الله این حمله را جلو انداخت. رژیم صهیونیستی به صورت رسمی خلع سلاح حزب‌الله و آزادی دو اسیر خود را خواستار شد. خواسته‌هایی که در پایان جنگ بدان‌ها دست نیافت.

این جنگ خساراتی برای دوطرف داشت با این حال میزان خسارات و تلفات مادی و انسانی دو طرف قابل مقایسه نبود. رژیم صهیونیستی به جهت برتری تسلیحاتی، ضربات و خسارات مادی و تلفات انسانی قابل توجهی به کشور و مردم لبنان وارد ساخت به نحوی که ۱۵ هزار خانه بصورت کامل نابود شد و هزاران مرکز حساس از جمله نیروگاه برق، بنادر، پل‌ها و... از بین رفت.
این جنگ ۳۳ روز طول کشید و در صبح روز ۳۴ جنگ برابر با ۱۴ آگوست ۲۰۰۶م براساس قطعنامه۱۷۰۱ شورای امنیت، آتش‌بس برقرار شد.

تقویم تاریخ؛ از پایان جنگ ۳۳ روزه تا استقلال پاکستان

جدایی پاکستان از هند

۷۴ سال پیش، در روز چهاردهم اوت سال ۱۹۴۷ میلادی؛ کشور پاکستان از هند جدا شد و استقلال خود را اعلام کرد. دین اسلام در قرن هشتم میلادی وارد شبه قاره هند شد و بخشی از این سرزمین که امروز پاکستان نام دارد تا زمان اشغال آن توسط انگلیس در اواخر قرن هجدهم میلادی، در اختیار مسلمانان بود. با آغاز قیام مردم هند علیه استعمار انگلیس، حزب «مسلم لیگ» به رهبری محمد علی جناح در سال ۱۹۰۶ تاسیس شد که هدف آن ایجاد یک دولت اسلامی بود.

این حزب به تدریج نظر مسلمانان هند را به آرمان خود جلب کرد و سرانجام کشور پاکستان تشکیل شد. این کشور ابتدا متشکل از دو سرزمین کاملاً جدا از هم، در شرق و غرب هند بود. اما نارضایتی بنگالی‌های پاکستان شرقی از حکومت مرکزی، منجر به تجزیه این قسمت از پاکستان و تشکیل کشور بنگلادش درسال ۱۹۷۱ شد. حکومت پاکستان تا سال ۱۹۷۰ فرمانداری کل بود و از آن پس به جمهوری اسلامی پاکستان تغییر نام یافت. پاکستان با بیش از ۸۰۳ هزار کیلومترمربع مساحت، در جنوب آسیا و در همسایگی ایران، هند، افغانستان و چین قرار دارد.

تقویم تاریخ؛ از پایان جنگ ۳۳ روزه تا استقلال پاکستان

تسلیم شدن ژاپن بعد از بمباران هیروشیما و ناگازاکی

۷۶ سال پیش درچنین روزی، چهاردهم اوت سال ۱۹۴۵ میلادی؛ کشور ژاپن درجریان جنگ جهانی دوم تسلیم متفقین شد. به این ترتیب جنگی که از سال ۱۹۳۹ میلادی با حمله نیرو‌های مسلح آلمان نازی به لهستان آغاز شده بود، در ژاپن خاتمه یافت. ژاپن و آمریکا از ماه دسامبر سال ۱۹۴۱ میلادی وارد نبردی سهمگین با یکدیگر شدند. اما سرانجام این جنگ با بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی توسط آمریکا که نزدیک به ۲۰۰ هزار کشته بر جای گذاشت، پایان یافت. با تسلیم ژاپن، در واقع جنگ جهانی دوم نیز به پایان رسید.

تقویم تاریخ؛ از پایان جنگ ۳۳ روزه تا استقلال پاکستان

درگذشت برتولت برشت

۶۵ سال پیش درچنین روزی، چهاردهم اوت سال ۱۹۵۶ میلادی؛ «برتولت برشت» (Bertolt Brecht)، شاعر و نویسنده آلمانی درگذشت. او در سال ۱۸۹۸ میلادی در ایالت اوگسبورگ آلمان به دنیا آمد و تحصیلاتش را در رشته علوم طبیعی به پایان رساند. در زمان به قدرت رسیدن نازی‌ها در آلمان او با طبع منتقدانه خود به مبارزه فکری با ایدئولوژی نازیسم پرداخت، اما از سوی گشتاپو مورد تعقیب قرار گرفت و به آمریکا گریخت.

برشت، در پایان جنگ به کشورش مراجعت کرد و تا پایان عمر در آلمان زندگی کرد. برشت خالق آثاری، چون «زندگی گالیله»، «طبل در شب» و «محکومیت لوکولوس» است. همچنین نمایشنامه‌های متعددی از او به جای مانده که در اکثر آنها، دوران حکومت نازی‌ها و مظالم آن‌ها را به تصویر کشیده است.

تقویم تاریخ؛ از پایان جنگ ۳۳ روزه تا استقلال پاکستان



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *