تقویم تاریخ؛ از نامه رسول اکرم (ص) به پادشاهان جهان تا روز جهانی جوانان

10:10 - 21 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۸۸۵۴
امروز پنجشنبه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با سوم محرم ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با دوازدهم اوت ۲۰۲۱ میلادی است.

_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (بیست و یکم مرداد) به شرح ذیل است.

نامه رسول اکرم (ص) به امپراتوران و پادشاهان جهان

۱۴۳۶ سال پیش در چنین روزی، سوم محرم سال هفتم هجری قمری؛ رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) با ارسال نامه به پادشاهان و امپراتوران جهان، رسماً دعوت جهانی اسلام را آغاز کرد. پس از قرارداد صلحی که بین رسول اکرم (ص) و مشرکان مکه در حدیبیه بسته شد، حضرت محمد (ص) با آسودگی خاطر از جانب آنها، فرصت یافت تا سران کشور‌های بزرگ دنیای آن روز را به اسلام دعوت کند.

مورخین تعداد نامه‌هایی را که رسول گرامی اسلام (ص) در این زمان ارسال فرمود، بین ۱۲ تا ۲۶ نامه ذکر کرده اند. مخاطبین نامه‌ها نیز پادشاهان و فرمانروایان روم، ایران، حبشه، بحرین، یمن و برخی دیگر از سرزمین‌های بزرگ آن عصر بودند و هرکدام از آن‌ها به گونه‌ای نسبت به دعوت حضرت رسول اکرم (ص) واکنش نشان دادند. بدیهی است این شیوه دعوت پیامبر، حاکی از آنست که اسلام در دعوت به حق، از منطق و برهان بهره گرفته است. چند سال پس از این دعوت، دین اسلام گسترش چشمگیری یافت.

تقویم تاریخ؛ از نامه پیامبر به پادشاهان جهان تا روز جهانی جوانان

ورود سپاه عمر بن سعد به سرزمین کربلا

۱۳۸۲ سال پیش در چنین روزی برابر با سوم محرم سال ۶۱ هجری قمری؛ سپاه «عمر بن سعد» به سرزمین کربلا وارد شد. پس از آن که حرّ بن یزید، امام حسین (ع) و یارانش را در سرزمین کربلا در محاصره خویش قرار داد و مانع حرکت آنان گردید، عبیداللّه بن زیاد عامل یزید در کوفه، فرماندهى سپاه یزید را بر عهده عمر بن سعد گذاشت.

عمر بن سعد در روز جمعه سوم محرم الحرام سال ۶۱ قمرى به همراه چهار هزار نیروى جنگى وارد کربلا شد و فرماندهى آنان را بر عهده گرفت. عمر بن سعد پیش از واقعه کربلا، منصب حکومت «رى» را از عبیداللّه گرفته بود ولیکن با مخالفت اباعبداللّه الحسین (ع) با یزید و امتناع از بیعت و حرکت آن حضرت به سوى کوفه، عبیداللّه، حکومت «رى» را مشروط به خاتمه بخشیدن به قضیه امام حسین (ع) نمود.

عمر بن سعد به خاطر دست یابى به حکومتِ منطقه وسیعِ ایالت «رى» ـ که هرگز به آن نایل نیامد ـ فرماندهى سپاه یزید را پذیرفت و مرتکب جنایت بزرگ غیرانسانى شد. از روزى که عمر بن سعد وارد سرزمین کربلا شد، پیوسته لشکریانى از سوى عبیداللّه بن زیاد براى وى فرستاده مى شد. بنابر روایتى تا ششم محرم، متجاوز از بیست هزار نفر در سپاه عمر بن سعد گرد آمدند.

تقویم تاریخ؛ از نامه پیامبر به پادشاهان جهان تا روز جهانی جوانان

تولد ابن خلوف

۶۱۴ سال پیش در چنین روزی، سوم محرم سال ۸۲۹ هجری قمری؛ «ابن خلوف» (Ebn-e Khallouf)، ادیب، کاتب و شاعر مسلمان، متولد شد. وی در کودکی عازم سفر مکه و سپس بیت المقدس شد و در سنین جوانی به قاهره رفت.

هدف وی از این سفرها، تحصیل علم و دانش بود، به طوریکه ابن خلوف در ۲۶ سالگی در جوامع علمی قاهره، دانشمندی برجسته محسوب می‌شد. ابن خلوف شعر نیز می‌سرود و در اشعارش، مدح پیامبر اسلام (ص) را بسیار گفته است و قصیده‌های زیبایی در این باب در دیوان اشعار او به چشم می‌خورد. شایان ذکر است که بیشتر آثار این شاعر و ادیب عرب در بیروت و دمشق، منتشر شده است.

تقویم تاریخ؛ از نامه پیامبر به پادشاهان جهان تا روز جهانی جوانان

روز جهانی جوانان

۲۲ سال پیش، در سال ۱۹۹۹ میلادی؛ سازمان ملل متحد، روز دوازدهم اوت را «روز جهانی جوانان» نام نهاد تا یادآور شود جوانان در جهان امروز اهمیت روزافزونی دارند. این قشر پرتحرک و نیروی فعال جامعه عامل پیشرفت و ترقی هر کشور محسوب می‌شود و از این رو دولت‌ها باید به جوان‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

آن‌ها امروزه برای ایفای نقش مهم و سرنوشت ساز خود نیاز به حمایت دولت ها، بویژه در زمینه اشتغال، مسکن و ازدواج، دارند. از سوی دیگر خطرات پیش روی نسل جوان افزایش یافته و سلامت جسمی و روحی آنان را تهدید می‌کند. امروزه جوانان با خطراتی، چون اعتیاد به مواد مخدر، اینترنت و بازی‌های دیجیتالی و تبلیغات وسیع برای کشاندن آن‌ها به ورطه فساد اخلاقی مواجه هستند. این تهدید‌های فزاینده، تحصیل، کار و ازدواج جوانان و در نتیجه برخورداری جامعه از نیروی فعال و آینده ساز آن‌ها را به خطر انداخته است.

تقویم تاریخ؛ از نامه پیامبر به پادشاهان جهان تا روز جهانی جوانان

کشتار اردوگاه فلسطینی تل زعتر

۴۵ سال پیش در چنین روزی، دوازدهم اوت سال ۱۹۷۶ میلادی؛ اردوگاه فلسطینی «تل زعتر» در نزدیکی بیروت پایتخت لبنان، پس از یک محاصره طولانی توسط شبه نظامیان مارونی این کشور، سقوط کرد و ساکنان آن قتل عام شدند.

این اردوگاه هزاران پناهنده فلسطینی را در خود جای داده بود و محاصره آن از اوایل سال ۱۹۷۶ میلادی، با پشتیبانی و دخالت رژیم صهیونیستی آغاز شد. هدف رژیم صهیونیستی از این اقدام - تشدید جنگ داخلی در لبنان بود. با سقوط اردوگاه تل زعتر، شبه نظامیان مارونی که توسط رژیم صهیونیستی کاملا مسلح شده بودند، سه هزار غیرنظامی فلسطینی را قتل عام و این اردوگاه را با خاک یکسان کردند. وقوع این جنایت هولناک، خشم افکار عمومی و اعتراض بسیاری از دولت‌ها را علیه صهیونیست‌ها و همدستانشان در لبنان برانگیخت.

تقویم تاریخ؛ از نامه پیامبر به پادشاهان جهان تا روز جهانی جوانان

تصویب کنوانسیون رفتار با اسیران و مجروحین جنگی

۷۲ سال پیش، در روز دوازدهم اوت سال ۱۹۴۹ میلادی؛ کنوانسیون رفتار با مجروحین و اسیران جنگی در ژنو، مقر اروپایی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. این کنوانسیون در پی رفتار‌های غیرانسانی و جنایاتی که در مورد مجروحین و اسیران در طول جنگ جهانی دوم صورت گرفت، تدوین شد. در کنوانسیون ژنو مقرراتی برای رفتار انسانی با مجروحین و اسیران جنگی تعیین شد، از جمله آنکه کشور‌ها حق ندارند اینگونه افراد را بکشند و یا شکنجه کنند و مجروحین باید تحت مداوا قرار گیرند.

همچنین اسیران حق استفاده از حداقل امکانات رفاهی و مکاتبه با بستگان خود را دارند. به علاوه برای تضمین رعایت حقوق مجروحین و اسیران جنگی، دولت‌های متخاصم موظف شدند در اسرع وقت اسامی اسرای جنگی را به صلیب سرخ جهانی ارائه و امکان ملاقات نمایندگان این سازمان را با آنان فراهم کنند. با وجود این، بسیاری از کشور‌ها این مقررات را در مورد اسیران جنگی رعایت نمی‌کنند.

تقویم تاریخ؛ از نامه پیامبر به پادشاهان جهان تا روز جهانی جوانان

ارسال اولین پیغام بشر با استفاده از ماهواره

۵۲ سال پیش در روز دوازدهم اوت سال ۱۹۶۹ میلادی؛ اولین ماهواره مخابراتی جهان به نام "اکو-۱" توسط امریکا به فضا فرستاده شد و پیامی را از رئیس جمهور وقت ایالات متحده ارسال کرد. این اولین پیغام بشر بود که با استفاده از ماهواره فرستاده می‌شد. اکو-۱ و سپس اکو-۲ این نظریه را به اثبات رساندند که با استفاده از ماهواره می‌توان عکس، صدا و موسیقی را به فواصل دور ارسال کرد.

ماهواره‌های اکو بالن‌هایی با پوشش فلزی بودند و در ابتدا برای مطالعات اتمسفری در نظر گرفته شده بودند، ولی مهندسین مخابرات پیشنهاد کردند که از این ماهواره‌ها به عنوان ماهواره‌های مخابراتی استفاده شود. بازتاب پیام‌ها با استفاده از بدنه این ماهواره‌ها انجام می‌شد و در واقع آن‌ها تجهیزات مخابراتی خاصی حمل نمی‌کردند. پس از ماهواره‌های اکو، ناسا ساخت و پرتاب ماهواره‌های مخابراتی فعال مانند تلستار و سینکام را دنبال کرد و از تجارب به دست آمده از ماهواره‌های اکو در توسعه این سامانه‌های مخابراتی بهره برد.

تقویم تاریخ؛ از نامه پیامبر به پادشاهان جهان تا روز جهانی جوانان

درگذشت نویسنده کتاب کوهستان جادو

۶۶ سال پیش، در روز دوازدهم اوت سال ۱۹۵۵ میلادی؛ "توماس مان" (Thomas Mann) نویسنده برجسته آلمانی درگذشت. توماس مان در ژوئن ۱۸۷۵ م در شهر لوبِک آلمان به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه وارد دانشگاه مونیخ شد و در حین تحصیل، وارد عرصه نویسندگی شد.

پس از انتشار اثر "افتاده‏ ها" و نیز داستان‏‌های سه دهه، مان، به شهرت رسید. توماس مان از لحاظ سبک و طرز نگارش نوشته ‏هایش، به سبک ظریف فرانسوی متمایل و از لحاظ روح و اساس، مظهر نبوغ فکری آلمان است و همین خصوصیت است که نوشته ‏های او را در ردیف بهترین آثار معاصر آلمان قرار داده است. داستان‏‌های مان به قدری عمیق است که به اثر علمی و فلسفی بیشتر شباهت دارند تا سبک داستان. بیشتر علوم زمان از قبیل پزشکی، ستاره‏شناسی، علوم الهی، زیست‏شناسی، گیاه‏شناسی، ماوراءالطبیعه و... در آثار توماس مان جایگاهی برجسته دارند. توماس مان در سال ۱۹۱۳ کتاب کوهستان جادو را نوشت و این کتاب چنان اهمیتی به نویسنده ‏اش داد که جایزه ادبیات نوبل را در سال ۱۹۲۹ م نصیب وی ساخت. یوسف جوان، یوسف در مصر و خلاصه زندگی از دیگر آثار اوست. توماس مان با آغاز جنگ جهانی دوم رهسپار فرانسه، انگلستان و امریکا شد تا این‏که در دوازدهم اوت ۱۹۵۵ م در هشتاد سالگی در نزدیکی شهر زوریخ سوئیس درگذشت.

تقویم تاریخ؛ از نامه پیامبر به پادشاهان جهان تا روز جهانی جوانان



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *