وجود خرمای کافی برای ایام محرم/ عرضه مستقیم خرما در میادین تره‌بار به‌منظور حذف دلالان

8:00 - 22 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۸۷۸۹
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: خرما به‌اندازه کافی برای ایام سوگواری موجود است و حتی در خیلی از استان‌های جنوبی به‌عنوان خرمای پیش رس شروع به برداشت محصول کرده‌اند و به‌اندازه کافی برای تأمین ایام ماه محرم موجودی داریم.
محسن رشید فرخی در گفت‌وگو با میزان، درباره وضعیت عرضه، ساماندهی و کنترل بازار خرما در ایام ماه محرم گفت: خرما به‌اندازه کافی برای ایام سوگواری موجود است و حتی در خیلی از استان‌های جنوبی به‌عنوان خرمای پیش‌رس شروع به برداشت محصول کرده‌اند و به‌اندازه کافی برای تأمین ایام ماه محرم موجودی داریم.
 
رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: در بحث خرما، مشکلی وجود ندارد و طی این سه سال خرما به‌اندازه کافی در دسترس بوده و خرما تنها کالایی بوده که قیمت آن ظرف این سه سال تغییر آن‌چنانی نداشته است. برخلاف تورم جاری  در مملکت و افزایش نهاده‌های کشاورزی قیمت خرما بدون تغییر بوده و این مسئله انگیزه را از تولیدکننده می‌گیرد، زیرا برای تولیدکننده منطقی نیست.

رشید فرخی بیان کرد: در بازار بیش از ۱۵ رقم خرما از ۱۰ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان موجود است.

وی افزود: انجمن ملی خرما همکاری‌های لازم را طبق اساسنامه که برای این انجمن تفهیم شده است، دارد و باید مشاور تمام وزارتخانه و تمام دستگاه‌های دست‌اندرکار باشد مثل اتاق بازرگانی که مشاور سه قوه است.
 
رشید فرخی در خصوص اینکه آیا راهکاری برای حذف دلال و ارائه مستقیم خرما به مصرف‌کننده وجود دارد گفت: باید این مسئله وجود دلال‌ها به‌صورت ریشه‌ای حل شود تا اقتصاد کشور پایدار باشد و مؤلفه‌های اقتصادی نیز رعایت شود. دلالی در همه جای کشور به‌صورت واسطه‌گری وجود دارد و دلالان سرمایه‌های سرگردان هستند.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: وقتی‌که اقتصاد بر اساس عرضه و تقاضا باشد دیگر دلالی به وجود نمی‌آید و حتی دیگر احتیاجی به سیستم تنظیم بازار هم نیست و احتکار و رانت نیز در بازار از بین می‌رود.

وی اظهار کرد: با سیستم تنظیم بازار و میادین شهرداری و تره‌بار همکاری کرده‌ایم  تا بحث عرضه مستقیم را راه‌اندازی کنیم حتی در ماه مبارک رمضان که تقاضا بیشتر از ایام ماه محرم است عرضه مستقیم صورت گرفته و در بحث تولید هم اعلام آمادگی کرده‌ایم و طی این دو سال مشکلی در عرضه وجود نداشته، زیرا مشورت‌های لازم در این خصوص با انجمن ملی خرما صورت گرفته است.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *