خوشنویسی، هنر جذاب دیروز و امروز

15:20 - 20 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۸۷۰۲
روز جهانی خوشنویسی، مناسبتی برای گرامی‌داشت این هنر است. خوشنویسی از آغاز تمدن با بشر بوده و به اشکال مختلفی در طول تاریخ خود را نشان داده و تا امروز بر جای مانده است.

- ایمنا نوشت: برانو ماآگ، طراح فونت سوئیسی و بنیانگذار شرکت طراحی خط دالتون ماآگ بر این باور است که «هر خط دربردارنده تاریخ و فرهنگی مخصوص به خود و شامل تطبیق سبک‌های مختلف خوشنویسی با یکدیگر است، بدون این که ویژگی‌های یک خط بر دیگری مسلط باشد.» در اصل از جمله ماآگ می‌توان اینگونه برداشت کرد که خط هنر نوشتن است و خوشنویسی هنر زیبا نوشتن. دو هنری که از آغاز تمدن با بشر بوده و به اشکال مختلفی در طول تاریخ خود را نشان داده و تا امروز بر جای مانده است.

خوشنویسی، هنر جذاب دیروز و امروز

خوشنویسی، که علی‌رغم تحولات بسیار در اعصار مختلف هنوز هم جریان جادویی منحصر به فردی از رقص قلم روی کاغذ است، از قدیمی‌ترین انواع ارتباطات و هنری مکتوب و جذاب است که امروزه در بسیاری از مفاهیم طراحی برای تبلیغات و آگهی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنری که به دلیل فن‌آوری‌های پیشرفته امروزی انجام آن آسان است، سابقه‌ای گسترده و طولانی‌مدت دارد بر بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان تأثیر گذاشته و مشخص‌کننده نقاط مهم تاریخ آن‌ها بوده است.

چینی‌ها، مصری‌ها، اسلام‌گرایان و تمدن‌های باستانی شرق و غرب همگی دارای سبک‌های متفاوتی از خوشنویسی در فرهنگ خود بوده‌اند چرا که خوشنویسی، ترکیبی از هنر‌های تجسمی با هنر نوشتن است. نمونه‌های بارزی از خوشنویسی تمدن‌های غرب را می‌توان در تمرین زبان لاتین به دنبال نحوه تدریس و خواندن این زبان در کلیسا‌های مذهبی غرب مشاهده کرد همین امر در نوشتن قرآن و متون مذهبی و خلق هنر دست و قلم، برای مسلمانان نیز صدق می‌کند.

صد‌ها سال است که خوشنویسی به مثابه هنری پایدار و محبوب به راه خود ادامه داده است از زمانی که با رقص پر عقاب، نی و چوب‌های تراشیده شده و رنگ گرفته از مرکب و عصاره میوه روی کاغذ‌های پوستی نقش می‌انداخت تا دنیای امروز که با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های پیشرفته در اشکال و طرح‌های گوناگون خودنمایی می‌کند و با جلوه‌بخشی‌های خاص خود رسانه‌های مختلف امروزی را متحول می‌کند.

در دنیای مدرن امروز خوشنویسان بر این باورند که خوشنویسی تفسیری از روحیات فرد است. از بسیاری جهات، هر نماد به روابط میان اصل و نسب و زبان خود معنا می‌بخشد. خوشنویسان ضمن حفظ یکپارچگی این نمادها، جریان هماهنگ کل متن را فراهم می‌آورند و با یافتن ریتم خلاقانه مخصوص به خود، آن را روی کاغذ ثبت می‌کنند.

روز جهانی خوشنویسی

روز جهانی خوشنویسی، یادواره‌ای است برای بزرگداشت هنر دست و قلم و بهانه‌ای است برای هر آن کس که در دل خود از به دست گرفتن قلم، غلتاندن آن در مرکب و حرکت دادنش روی کاغذ‌های گلاسه به وجد می‌آید. روزی که به متخصصان و مبتدیان اجازه می‌دهد برای تمرین، مباحثه و آشنایی با این هنر دیرین گردهم آیند تا هنر و تجربه خود را در اختیار و در معرض دید همگان قرار دهند، مناسبتی که در سال ۲۰۱۷ توسط موزه قلم و یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید کننده قلم‌ها و تجهیزات خوشنویسی پایه نهاده شد تا مدحی باشد بر ستایش این هنر کهن و ارزشمند که از گذشته تا به امروز رفیق راه تمامی متون و نوشته‌های هنری برجای مانده از ایام دور و نزدیک بوده است.

روز جهانی خوشنویسی، تاریخ هنر خوش نوشتن را جشن می‌گیرد و سایرین را تشویق می‌کند تا در گسترش این هنر مشارکت کنند و با آن آشنا شوند. روزی که به علاقمندان این هنر تلنگری می‌زند تا با جدیت بیشتری به حفظ هنر خوش نوشتن بپردازند و به دیگران توصیه می‌کند که در راه آموختن آن گام بردارند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *