اتقان آراء از مهم‌ترین راهبرد‌های دستگاه قضایی در راستای رفع اطاله دادرسی است

11:36 - 21 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۸۵۵۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: اتقان آراء از مهم‌ترین برنامه‌ها و راهبرد‌های دستگاه قضایی در راستای کاهش موجودی پرونده‌ها و رفعاطاله دادرسی است.

- نشست هم اندیشی قضات محاکم تجدید نظر و کیفری یک استان ایلام با حضور علی دهقانی رئیس کل دادگستری استان در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام در ابتدای این جلسه برگزاری این گونه نشست‌ها را با هدف بحث و تبادل نظر و پاسخ گویی پیرامون مسائل و ابهامات قضایی مطرح شده در شعب و مشورت و هماهنگی قضات استان ارزیابی کرد و افزود: احقاق حقوق مردم و اجرای صحیح عدالت هدف نهایی دستگاه قضایی است.

دهقانی بر دقت مضاعف در رسیدگی‌های حقوقی و کیفری در دادگاه‌های تجدید نظر به عنوان آخرین مرحله رسیدگی به پرونده‌ها تاکید کرد و افزود: نگاه قضات تجدید نظر در دستگاه قضایی باید یک نگاه تعدیل کننده و اصلاح کننده مبتنی بر احقاق حق باشد که این دیدگاه منتج به دقت بیش‌تر در رسیدگی‌ها و اتقان آراء صادره گردد.

وی بر احصاء دقیق نواقص در دادگاه‌های تجدید نظر بویژه در شعب حقوقی و ارجاع به دادگاه‌های بدوی جهت اصلاح و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین و سامانه‌های جدید راه اندازی شده در دستگاه قضایی تاکید کرد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام با اشاره به اهمیت کرامت محوری و تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضایی، خواستار استماع دقیق درخواست‌های مراجعین به منظور روشن شدن جوانب و زوایای مختلف پرونده و جلوگیری از مراجعات مجدد و غیر ضرور مردم شد.

وی اضافه کرد: تلاش شود تا با دقت در رسیدگی و توجه دقیق به خواسته، از اطاله دادرسی و افزایش پرونده‌ها در شعب جلوگیری کنیم.

عالی‌ترین مقام قضایی استان ایلام به موضوع استفاده ازظرفیت دادرسی الکترونیک، توجه ویژه به بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و توصیه‌های ریاست قوه قضائیه، سوق دادن پرونده‌ها به صلح و سازش و توجه ویژه به استفاده از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف تاکید کرد.

دهقانی همچنین بر برگزاری تخصصی این نشست‌ها به صورت دقیق و منظم با محوریت موضوعات علمی و کاربردی جهت بحث و تبادل نظر و دستیابی به اتقان آراء در محاکم قضایی تاکید کرد و بیان داشت: اتقان آراء از مهم‌ترین برنامه‌ها و راهبرد‌های دستگاه قضایی در راستای کاهش موجودی پرونده‌ها و رفعاطاله دادرسی است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام در پایان بر برگزاری نشست‌های هم اندیشی قضات در تمام حوزه‌های قضایی استان تاکید کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *