تقویم تاریخ؛ از ورود امام حسین (ع) به عراق تا ساخت واکسن کرونا

9:20 - 20 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۸۵۱۸
امروز، چهارشنبه بیستم مرداد سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با دوم محرم سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با یازدهم اوت سال ۲۰۲۱ میلادی است.

_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (چهارشنبه بیستم مرداد سال ۱۴۰۰) به شرح زیر است:

تائید اولین واکسن مقابله با کرونا توسط روسیه

یک سال پیش در چنین روزی، ۱۱ اوت سال ۲۰۲۰؛ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از تائید بین المللی اولین واکسن مقابله با کرونا خبر داد. وی در آن زمان اظهار داشت که یکی از دخترانم در برابر کروناویروس واکسینه شده است. براساس گزارش‌ها این واکسن توسط موسسه تحقیقاتی گامالیا و همکاری وزارت دفاع این کشور ساخته شده بود. به این ترتیب روسیه اولین کشوری بود که موفق به ثبت رسمی نخستین واکسن کرونا شد. تا ژانویه ۲۰۲۱، تعداد ۶۹ واکسن در سراسر جهان در دست آزمایش بود و تا آوریل ۲۰۲۱ میلادی، ۱۷ واکسن مجوز استفاده درمانی برای تزریق گرفتند که اسپوتنیک لایت، آسترازنکا، مدرنا، فایزر، جانسون اند جانسون، سینوفارم و برکت ازجمله این واکسن‌ها هستند.

تقویم تاریخ؛ از ورود امام حسین (ع) به عراق تا ساخت واکسن کرونا

ورود حضرت امام حسین (ع) به عراق

۱۳۸۲ سال پیش، در روز دوم محرم سال ۶۱ هجری قمری؛ حضرت امام حسین (ع) نوه گرامی رسول اکرم (ص) به همراه خانواده و یارانش به سرزمین کربلا ـ واقع در عراق امروز ـ رسیدند. آن حضرت چند ماه قبل از آن، در اعتراض به حکومت جابرانه و بی لیاقتی یزید، پسر معاویه، از بیعت با وی سرباز زد و از مدینه به مکه رفت و سپس عازم شهر کوفه در عراق شد. مردم کوفه اگرچه در ابتدا از قیام امام حسین (ع) حمایت و ایشان را به این شهر دعوت کرده بودند، اما به خاطر ترس از حکومت یزید و نیز وعده‌های دروغین حاکم کوفه، دست از حمایت نوه رسول خدا (ص) کشیدند. پس از آنکه سپاهیان یزید به فرماندهی حربن یزید ریاحی، در کربلا از حرکت امام حسین (ع) جلوگیری کردند، کاروان امام از حرکت باز ایستاد. شایان ذکر است که حر در جریان قیام امام حسین (ع)، توبه کرد و به امام و یارانش پیوست.

تقویم تاریخ؛ از ورود امام حسین (ع) به عراق تا ساخت واکسن کرونا

درگذشت شیخ ورام، فقیه بزرگ شیعه

۸۳۸ سال پیش در چنین روزی برابر با دوم محرم سال ۶۰۵ هجری قمری؛ فقیه بزرگ شیعه "ابوالحسین مسعود بن عیسی" معروف به "شیخ ورام" درگذشت. ابوالحسین مسعود بن عیسی معروف به شیخ وَرّام بن ابی فِراس المالکی الاَشتری، از اولادِ مالک بن حَرَثِ اشترِ نخعی - از اصحاب امیرالمؤمنین امام علی (ع) - می‏ باشد. ایشان، جدِّ مادری عالم بزرگ اسلام، سید بن طاووس و ابن ادریس حِلّی است. امام فخر رازی، از شاگردان او به شمار می ‏رود و کتاب الف: مساله فی المواسعه و المضایقه و تنبیهُ الخاطر و نَزْهَةُ النّاظِر در اخلاق معروف به مجموعه‏ وَرّام نیز از این فقیه بزرگوار شیعی است.

تقویم تاریخ؛ از ورود امام حسین (ع) به عراق تا ساخت واکسن کرونا

رسمیت یافتن مذهب پروتستان

۴۹۲ سال پیش در روز یازدهم اوت سال ۱۵۲۹ میلادی؛ مذهب "پروتستان" توسط "مارتین لوتر" رسمیت یافت. پروتستان عنوان نهضتی دینی در عالم مسیحیت است که در قرن شانزدهم میلادی با هدف اصلاح دینی توسط مارتین لوتر شکل گرفت. آغاز قیام مارتین برضد کلیسای کاتولیک و استبداد روحانی، بر سر مسئله آمرزش گناهان از طرف کشیشان و پاپ بود. لوتِر آلمانی نهضت خود را پس از آن آغاز کرد که برخلاف دستور پاپ، کتاب انجیل را به زبان آلمانی ترجمه کرد و درصدد شکستن طلسم تعصبات خشک مذهب کاتولیک بود. با ترجمه آلمانی انجیل و نشر عقاید لوتر، بسیاری از مردم به او گرایش پیدا کردند و علی‌‎رغم مخالفت کلیسای کاتولیک، مارتین لوتر در یازدهم اوت ۱۵۲۹ میلادی، تأسیس رسمی مذهب پروتستان را اعلام کرد. لفظ پروتستان به معنی معترض است. این لفظ در ابتدا به چند تن از امرای امپراتوری مقدس اطلاق می‌‏شد که در مقابل تصمیم مجلس مبنی بر منع هرگونه تجدیدنظر در دین، رسماً اعتراض‌‏نامه‌‏ای صادر کردند. آیین پروتستان در همه ممالک، اصول آزادی فردی در امور دینی و دنیایى، قضاوت شخصی و تساهل دینی در مقابل اطاعت از سنت و مقامات رسمی دینی را دربر دارد. اساس این مذهب این است که فرد مسیحی فقط در برابر خدا مسئول است نه در برابر کلیسا. پیروان پروتستان کتاب مقدس را بر همین اساس تفسیر می‌‎کنند و نظریاتشان درباره اعمال و وظایف کلیسا و آیین‌‎های مقدس ناشی از همین دیدگاه می‌‏باشد.

تقویم تاریخ؛ از ورود امام حسین (ع) به عراق تا ساخت واکسن کرونا

امضای قطعنامه الحاق اریتره به اتیوپی

۶۹ سال پیش، در روز یازدهم اوت سال ۱۹۵۲ میلادی؛ «هایلا سلاسی» (Haile Selassie) امپراتور اتیوپی، قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد الحاق اریتره به اتیوپی را امضا کرد. سرزمین مسلمان نشین اریتره که قبلا مستعمره ایتالیا بود، در جریان جنگ جهانی دوم به اشغال انگلیس درآمد. مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر سال ۱۹۵۰ تصویب کرد که اریتره به صورت دولتی فدرال به اتیوپی ضمیمه شود. مردم اریتره که از الحاق کشورشان به اتیوپی ناراضی بودند، در پی نادیده گرفته شدن حقوقشان توسط دولت اتیوپی، اقدامات اعتراض آمیز خود را علیه این دولت افزایش دادند و جبهه آزادیبخش اریتره نیز از سال ۱۹۶۰ مبارزه مسلحانه برای کسب استقلال این کشور را آغاز کرد. مبارزات مردم اریتره در سال ۱۹۹۳ میلادی به نتیجه رسید و آن‌ها در یک همه پرسی، رای به استقلال اریتره از اتیوپی دادند. اریتره در شمال شرقی قاره آفریقا و ساحل دریای سرخ، موقعیت جغرافیایی مهمی دارد و با اتیوپی، سودان و جیبوتی همسایه است.

تقویم تاریخ؛ از ورود امام حسین (ع) به عراق تا ساخت واکسن کرونا

استقلال چاد از فرانسه

۶۱ سال پیش در چنین روزی، یازدهم اوت سال ۱۹۶۰ میلادی؛ سرزمین چاد موفق به کسب استقلال از فرانسه شد و این روز، به عنوان روز ملی این کشور نامگذاری شد. در اواخر قرن نوزدهم و اوائل قرن بیستم، فرانسوی‌ها به چاد حمله کردند و در مدت سه سال، سراسر چاد را به تصرف خود درآوردند و این سرزمین عملا مستعمره فرانسه شد. در سال ۱۹۵۸ میلادی، فرانسه به چاد خودمختاری داد و دو سال بعد، در یازدهم اوت این کشور، کاملا مستقل و حکومت جمهوری در آن برقرار شد. کشور چاد با مساحت یک میلیون و ۲۸۴ هزار کیلومترمربع، در مرکز قاره آفریقا قرار دارد و با کشور‌های لیبی، کامرون، سودان، آفریقای مرکزی، نیجریه و نیجر همسایه است.

تقویم تاریخ؛ از ورود امام حسین (ع) به عراق تا ساخت واکسن کرونا

آغاز عملیات زمین سوخته یا جنگ ششم صعده در یمن

۱۲ سال پیش، در روز یازدهم اوت ۲۰۰۹ میلادی؛ ششمین دور نبرد میان ارتش یمن و شیعیان زیدی این کشور در کوه‌های شمال یمن و در نزدیکی مرز عربستان، آغاز شد. رزمندگان شیعی این کشور به دلیل آنکه تحت رهبری خاندان «الحوثی» مبارزه می‌کنند، به این نام خوانده می‌شوند. آن‌ها خواستار رفع تبعیض اقتصادی و فرهنگی از منطقه خود و کاهش سطح رابطه با آمریکا هستند. اگرچه جنگ‌های ارتش و شیعیان یمن از سال ۲۰۰۴ آغاز شد، اما ششمین دور آن، شدیدترین و طولانی‌ترین آن‌ها بود. در این جنگ نیروی هوایی عربستان نیز با بمباران مواضع شیعیان کوشید تا به نظامیان یمنی کمک کند. عربستان از اوایل نوامبر سال ۲۰۰۹ نیروی زمینی خود را نیز وارد جنگ با گروه الحوثی کرد. اما سازماندهی و ورزیدگی رزمندگان الحوثی و کوهستانی بودن منطقه باعث شد تا نظامیان یمن و عربستان ناکام بمانند و با وساطت برخی قبایل یمنی، آتش بس برقرار شود. در این دور از نبردها، صد‌ها شیعه یمنی کشته و نزدیک به ۲۰۰ هزار تن آواره شدند. شایان ذکر است با فرار منصور هادی عبد ربه در سال ۲۰۱۵ از یمن و تصرف بخش‌های وسیعی از یمن به دست حوثی‌ها که با حمایت مردم و ارتش یمن صورت گرفت، آل سعود در واکنش به از دست دادن موقعیتش در یمن از ۲۶ مارس سال ۲۰۱۵ حملات وحشیانه و ویرانگری را از زمین و هوا به یمن آغاز کرد. در این حملات که هنوز نیز ادامه دارد، بخش‌های عمده‌ای از زیرساخت‌های کشور فقیر یمن ویران شده و هزاران زن و کودک کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده اند.

تقویم تاریخ؛ از ورود امام حسین (ع) به عراق تا ساخت واکسن کرونا



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *