قیمت تمام شده بالای کالاها و کاهش صادرات
: کارشناس اقتصادی گفت: در اختیار گرفتن سهمی از بازار جهانی کار ساده نیست که در کوتاه مدت بتوان به آن دست یافت بلکه رسیدن به چنین مرحله نیازمند اعتمادسازی، تبلیغات، برندسازی و اقدامات دیگر است.
علی اکبر شریفپور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده کالا در ایران با توجه به تحریم و هزینههای بالا تولید بسیار بیشتر از کالای مشابه در دیگر کشورها از جمله کشورهای عربی است که با چنین شرایطی امکان رقابت برای تولیدکنندههای ایرانی وجود نخواهد داشت.
وی ادامه داد: موضوعی که باید مورد توجه تولیدکننده ها قرار گیرد صادرات محور بودن محصولات تولیدی است چرا که با در نظر گرفتن چنین فاکتورهایی یک محصول باید با کیفیت، استاندارد و با قیمت مناسب تولید شود تا صادراتی باشد.
این کارشناس اقتصادی افزود: در سالهای اخیر به دلایل مختلف از جمله سیاستهای نادرست حوزه صادرات و واردات، صادرات در مقایسه با سالهای گذشته افت چشمگیری داشته است که یکی از علتهای این موضوع، کاهش صادرات و بیانگیزگی فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی است.
وی تصریح کرد: بخش صادرات ایران در سالهای گذشته آسیبهای جدی دیده است که توقع میورد، دولت با بازنگری و تجدیدنظر در این سیاستها از وارد آمدن آسیبهای جدیدتر به بخش صادرات جلوگیری کند.
شریف پور با توجه به اینکه بخش مهمی از صادرات به حوزه ارز کشور باز میگردد در دولت گذشته در حوزه نرخ ارز و سیاست پولی کشور شاهد نوسان و فراز و نشیبهای بسیار زیادی بودیم که سبب کاهش صادرات به کشورهای مختلف شد.