رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

یک حقوقدان: دست دادسرا‌ها برای صدور قرار‌هایی غیر از بازداشت باز است/تقدیر از نحوه مواجهه رئیس قوه قضاییه با زندانیان امنیتی

11:20 - 17 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۷۶۷۵
کمال رئوف، حقوقدان و مدرس دانشگاه گفت: طبق قانون آیین دادرسی کیفری خصوصا از سال ۹۲ به بعد دست دادسرا برای صدور قرار‌های تامین به غیر از بازداشت باز است.

_ تسنیم نوشت: کمال رئوف با ابراز خرسندی از اقدام اخیر رئیس قوه قضائیه مبنی بر حضور در بخش‌های امنیتی زندان اوین و توجه ویژه دستگاه قضایی نسبت به محکومان امنیتی اظهار کرد: اینکه رئیس قوه قضاییه از نزدیک مراجعه کرده و از احوال این متهمان و محکومان امنیتی باخبر شده، از دو باب قضائی و شفافیت قابل ستایش است.

این حقوقدان و مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه در این زمینه این است که می‌توانیم به جرأت بگوییم در گذشته چنین اقدامی در قوه قضائیه یا منحصر به فرد بوده و یا حتی سابقه نداشته است. چنین اعمال سنجیده، حسنه و از باب رأفت اسلامی در دستگاه قضائی موجب تعدیل جامعه خواهد شد و نظر رئیس قوه قضاییه نیز بر زندان‌زدایی است.

رئوف با بیان اینکه رئیس قوه قضائیه در حال حاضر با قدرت قابل توجهی موضوع زندان‌زدایی را پیش می‌برد، گفت: این اقدام از نظر حقوقی، امنیتی و رأفت اسلامی اثرات مثبتی در جامعه خواهد داشت.

این حقوقدان با اشاره به تاکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر لزوم پرهیز نسبت به استفاده از قرار‌های بازداشت غیرضرور اظهار کرد: طبق قانون آیین دادرسی کیفری خصوصا از سال ۹۲ به بعد دست دادسرا برای صدور قرار‌های تامین به غیر از بازداشت باز است. رئیس قوه قضاییه در حال حاضر به طور جد موضوع عدم استفاده از قرار‌های بازداشت غیرضرور را در دستور کار قرار داده است که این جای خرسندی دارد.

رئوف در ادامه با بیان اینکه تاثیر اقدام رئیس قوه قضائیه سبب اصلاح جامعه و کاهش ترافیک زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها می‌شود، گفت: خواهش بنده این است که این رویه و نگاه رئیس قوه قضاییه پیرامون قرار‌های بازداشت غیرضرور توسط قضات و سایر مقامات قضائی نیز دنبال شود تا این رویه در تمام بدنه دستگاه قضایی نمود عینی پیدا کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *