رویداد‌های تاریخی جهان؛ از راه اندازی نخستین وب سایت تا بمباران اتمی هیروشیما

9:40 - 15 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۷۱۴۶
امروز جمعه پانزدهم مرداد سال ۱۴۰۰ هجری شمسی برابر با بیست و ششم ذی الحجه سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با ششم اوت سال ۲۰۲۱ میلادی است.

- صداو سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (جمعه پانزدهم مرداد سال ۱۴۰۰) به شرح زیر است:

تولد شیخ بهایی دانشمند برجسته

۴۸۸ سال پیش در چنین روزی در ۲۶ ذی الحجه سال ۹۵۳ هجری قمری دانشمند برجسته "بهاءالدین محمد بن عزالدین حسین عاملی معروف به "شیخ بهایی" در بعلبک از توابع جبل عامل در لبنان متولد شد. وی در یک خاندان علم و دانش که تبار و نسب خود را به حارث همدانی یکی از یاران مخلص امام علی علیه السلام می‌رسانند رشد و نمو یافت.

شیخ بهایی زمانی که ۱۳ سال داشت، به دلیل سختگیری‌هایی که به شیعیان در لبنان می‌شد، به همراه پدرش به آمد و در اصفهان ساکن شد. سه سال بعد شاه طهماسب، پدرش را به منصب شیخ الاسلامی قزوین اعطا کرد. پدرش مدتی بعد شیخ الاسلام هرات شد؛ اما شیخ بهایی در قزوین ماند. در سال ۹۸۴، پس از مرگ پدر شیخ بهایی، شاه طهماسب، منصب شیخ الاسلامی هرات را به بهایی داد و این اولین سمت رسمی او محسوب می‌شود. او مدتی نیز شیخ الاسلام اصفهان بود. شیخ بهایی در سال ۱۰۲۵ به شوق سفر حج از سمت خود استعفا داد و بعد از بازگشت از سفر ملازم شاه عباس شد و به یکی از مشاوران برجسته وی تبدیل شد. شیخ بهایی در اثر ذکاوت و استعداد فطری که داشت، با بهره گیری از پدر و محیط علمی و فضیلتی اصفهان توانست در علوم و دانش‌های متداول عصر تبحری بدست آورد، تا آن جا که برخی در توصیف او گفته اند: علامه جهان بشر و مجدد دین در قرن حادی عشر (قرن ۱۱) که ریاست مذهب و ملت به او منتهی گردید، در علوم و فنون اسلامی فنی وجود نداشته باشد که او را در آن بهره‌ای نباشد.

او اولین کسی است که یک دوره فقه غیراستدلالی به صورت رساله عملیه به زبان فارسی نوشت. آن کتاب همان است که به نام جامع عباسی معروف است. از دیگر کتب و آثار بزرگ علمی و ادبی شیخ بهایی علاوه بر غزلیات و رباعیات دارای دو مثنوی بوده که یکی به نام مثنوی (نان و حلوا) و دیگری (شیر و شکر) می‌باشد و آثار علمی او عبارتند از: کشکول، بحرالحساب و مفتاح الفلاح و الاربعین و سایر تالیفات شیخ بهایی که بالغ بر ۸۷ کتاب و رساله می‌شود که همواره کتب مورد نیاز طالبان علم و ادب بوده است. او همچنین در معماری از دانش وافری برخوردار بود. براساس اسناد، برخی از ابنیه در اصفهان نظیر منارجنبان و چهل ستون و حمام شیخ بهایی از جمله آثار منتسب به او است.

شیخ بهایی در دوازدهم شوال ۱۰۳۰ در اصفهان وفات یافت و در مشهد در جوار امام رضا (ع) در محلی که زمانی در ان تدریس می‌کرد، به خاک سپرده شد. در مورد عظمت علمی این دانشمند همین بس که یونسکو سال ۲۰۰۹ میلادی را سال نجوم و شیخ بهایی نامگذاری کرده بود.

رویداد‌های تاریخی جهان؛ از راه اندازی نخستین وب سایت تا بمباران اتمی هیروشیما

تولد الکساندر فلیمینگ کاشف پنی سیلین

۱۳۹ سال پیش در چنین روزی، ششم اوت سال ۱۸۸۱ میلادی «الکساندر فلمینگ» (Alexander fleming)، طبیب و کاشف اسکاتلندی متولد شد.
وی موفق شد در رشته پزشکی مدرک خود را دریافت. کند. به هنگام جنگ جهانی اول، وقتی فلمینگ مشاهده کرد که بسیاری از مجروحان به علت عفونت می‌میرند، تصمیم گرفت راهی برای معالجه آنان بیابد. پس از تحقیقات بسیار، وی در سال ۱۹۲۸ به همراه دو دانشمند دیگر - فلوری (Florey) و چین Chain) -) ماده پنی سیلین را کشف کردند. این سه دانشمند در سال ۱۹۴۵ میلادی به خاطر این کشف مهم، مشترکاً جایزه نوبل را در رشته پزشکی دریافت کردند. پنی سیلین در حال حاضر نیز کاربرد زیادی در علم پزشکی دارد.

رویداد‌های تاریخی جهان؛ از راه اندازی نخستین وب سایت تا بمباران اتمی هیروشیما

سالگرد حمله اتمی آمریکا به هیروشیما ژاپن

۷۵ سال پیش در چنین روزی، ششم اوت سال ۱۹۴۵ میلادی در آخرین روز‌های جنگ جهانی دوم، آمریکا برای نخستین بار در جهان، با بمباران اتمی هیروشیما، این شهر را با خاک یکسان کرد.

این بمب معادل ۲۰ هزار تن ماده منفجره تی ان تی (T N T) قدرت تخریب داشت و بیش از ۹۰ هزار کشته و ۷۵ هزار مجروح برجای گذاشت. این درحالی است که اثرات مخرب این بمباران اتمی که هیروشیما را ویران کرد، هنوز ادامه دارد. آمریکا به فاصله کمی پس از بمباران اتمی هیروشیما، یکی دیگر از شهر‌های ژاپن به نام ناکازاکی را نیز هدف بمباران اتمی قرار داد و در نتیجه ژاپن، ناگزیر به تسلیم شد. حادثه هولناک بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی که فجیع‌ترین جنایت جنگی تاریخ به شمار می‌رود، نشان داد که سلاح اتمی حربه‌ای خطرناک در دست کشور‌های توسعه طلبی، چون آمریکا است و به همین علت، کنترل و نظارت بر این سلاح‌ها و در نهایت نابودی آن‌ها، برای امنیت جهانی ضروری است.

رویداد‌های تاریخی جهان؛ از راه اندازی نخستین وب سایت تا بمباران اتمی هیروشیما

شهادت سرلشگر خلبان عباس بابایی معاون نیروهی هوایی ارتش

۳۳ سال پیش درچنین روزی، پانزدهم مرداد سال ۱۳۶۶ هجری شمسی سرلشگر خلبان «عباس بابایی»، معاون عملیاتی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در مصاف با متجاوزین عراقی به شهادت رسید.

سرلشگر خلبان بابایی که از خلبانان با ایمان، دلسوز و شجاع ایران بود، در سال ۱۳۲۹ هجری شمسی در شهرستان قزوین متولد شد و پس از گذراندن مراحل اولیه تحصیل به ارتش پیوست و پس از مدتی از دانشکده خلبانی فارغ التحصیل شد. سرلشگر بابایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی رژیم سابق عراق علیه ایران، با جدیت تمام به مبارزه علیه متجاوزین عراقی پرداخت.

وی دشوارترین پرواز‌های عملیاتی را با شجاعت و مهارت اجرا می‌کرد و سرانجام پس از انجام خدمات شایسته به مردم و فداکاری بسیار در راه انقلاب اسلامی، در چنین روزی به شهادت رسید.

رویداد‌های تاریخی جهان؛ از راه اندازی نخستین وب سایت تا بمباران اتمی هیروشیما

پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط صدام

۳۲ سال پیش، در روز پانزدهم مرداد سال ۱۳۶۷ هجری شمسی صدام دیکتاتور سابق عراق مجبور به پذیرش آتش بس با ایران شد.

در پی پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت توسط ایران در ۲۷ تیر ۱۳۶۷ هجری شمسی که متضمن آتش بس میان دو طرف بود، انتظار می‌رفت درگیری‌های نظامی خاتمه یابد، اما صدام چند روز بعد حمله گسترده‌ای را علیه ایران آغاز کرد که با رشادت رزمندگان ایرانی به شکست انجامید. چندی بعد، رژیم بعثی عراق، مخالفین ایرانی (منافقین) را که در خاک این کشور بودند تجهیز و تشویق به حمله به ایران کرد که این ترفند نیز با ناکامی کامل مواجه شد. سرانجام صدام که با تحمیل هشت سال جنگ به ایران و وارد کردن خسارات جانی و مالی به مردم دو کشور ایران و عراق نتوانسته بود به اهدافش برسد، آتش بس را پذیرفت و این آتش بس رسماً از دو هفته بعد به اجرا گذاشته شد.

رویداد‌های تاریخی جهان؛ از راه اندازی نخستین وب سایت تا بمباران اتمی هیروشیما

راه اندازی نخستین وب سایت در اینترنت

۱۹ سال پیش در چنین روزی در ششم اوت سال ۱۹۹۱ میلادی دامنه اینترنتی WWW به عنوان اولین وب سایت توسط پروفسور «تیم برنرز لی Tim Berners - Lee» راه اندازی شد.

لی بعد‌ها به عنوان پدر اینترنت نامگذاری شد. البته پیش از آن در سال ۱۹۶۹ ارتش دفاع امریکا شبکه‌ای را ایجاد کرد تا کامپیوتر‌های که در باره مسایل نظامی تحقیق میکنند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ایران نیز اولین بار در سال ۱۳۷۷ به شبکه جهانی اینترنت پیوست و اولین کامپیوتر تحقیقاتی خود را وارد دنیای مجازی کرد. اما امروزه با گسترش دنیای اینترنت و فضای مجازی وب سایت‌ها ومحتوی ان‌ها اشکال و اهداف گوناگونی را دنبال میکنند. در ابتدا وب سایت‌ها تنها برای اشتراگ گذاری اطلاعات استفاده می‌شدند، اما به مرور زمان اطلاعات گرافیکی نیز به وبسایت‌ها اضافه شد.

امروزه وبسایت به مجموعه‌ای از اسناد اطلاعات و پرونده‌هایی گفته میشود که وابسته به اهداف ان دارای دیزاین گرافیکی خاصی است. همچین یک وبسایت شامل محتوی متنی، صوتی، تصویری و ویدئویی خاصی است که در اختیار کاربر قرار میگیرد. محتوای هر سایت وابسته به اهداف و فعالیت ان است و ممکن است که در زمینه خدماتی، سرگرمی، اموزشی یا در بخش خصوصی مرتبط به یک ارگان خاص باشد و یا اهداف شخصی یا تجاری داشته باشند.

رویداد‌های تاریخی جهان؛ از راه اندازی نخستین وب سایت تا بمباران اتمی هیروشیما



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *