روحانی: در سه سال اخیر ۱۱۶ میلیارد دلار کمتر از آنچه لازم بوده نفت فروخته ایم/روند واکسیناسیون در کشور مطلوب است

22:26 - 11 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۶۳۹۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهور گفت: در سه سال اخیر ۱۱۶ میلیارد دلار کمتر از آنچه لازم بوده، نفت فروخته ایم. البته کرونا هم مقوله‌ای است که همراه تحریم تاثیرات منفی بر اقتصاد کشور داشته است.
- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه دوشنبه در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم که از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: تورم ایران بعد از ۲۶ سال در دوران دولت تدبیر و امید برای دو سال تک رقمی شد.

رشد اقتصادی کشور ۱۲ونیم درصد است که در دنیا رتبه تخست محسوب می‌شود. همه آمار‌ها نشان می‌دهد به همه قول‌هایی که دادیم عمل کردیم.
 
در سه سال اخیر ۱۱۶ میلیارددلار از آنچه لازم بوده است کمتر نفت فروخته ایم. البته کرونا هم مقوله‌ای است که همراه تحیم تاثیرات منفی بر اقتصاد کشور داشت.
 
دولت موسسات مالی غیرمجاز را جمع کرد و بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان در این بخش پرداخت کردیم. بانک های نیروهای مسلح مشکلاتی داشتند که بار زیادی به دوش دولت گذاشت.

در خوزستان به دلیل کم آبی تنش ایجاد شد که به مسئله تبدیل شد. دولت از لحاظ امنیت منطقه ای و داخلی کارهای بزرگی کرد اما بسیاری از مسائل به دولت مربوط نمی شود و دولت می تواند یکی از عوامل باشد. 
 
کل نظام از ستاد ملی کرونا گرفته تا نظام بهداشت و درمان کشور درباره کرونا تصمیمات مهمی گرفت. کرونا درمان ندارد، ولی واکسن آن تهیه شده است. واکسن کمی دیرتر وارد کشور شد.

درباره واکسن‌های داخلی چند نکته وجود دارد؛ واکسن‌های ساخته شده مورد تائید سازمان بهداشت جهانی نبود البته دیگر واکسن‌های دنیا نیز همه مراحل طبیعی خود را طی نکرده اند. همچنین واکسن‌های خارجی بودند که اگر مردم کشورمان در مرحله سوم بالینی آن شرکت می‌کردند آن واکسن را به ما می‌دادند که کشور ما وارد این فاز نشد.

از ۲۰ بهمن سال ۹۹ واکسیناسیون شروع شد و هم اکنون روند واکسیناسیون در کشور مطلوب است و بهتر می‌شود.
 
 فساد یک معضل اجتماعی بوده و خواهد بود. چطور می توانیم از این مشکل گذر کنیم؟ اعتقاد دولت من این بوده فساد در سایه شفافیت از بین می رود و تمام راهکارهایی که می گوییم در این باره است.
 
ریشه حل مسئله قاچاق شفافیت و اطلاع رسانی است. یکی از دلایلی که گفتیم فضای مجازی باید توسعه یابد این بود. سامانه مهم تجارت که یکی از کارهای ما بود، سبب می‌شود از ابتدای ثبت کالا همه چیز مشخص باشد و همه بتوانند روئیت کنند. ریشه مبارزه با فساد شفافیت است.
 
در ۸ سال اخیر از ۱۳ تا ۱۶ ساعت کار کرده ام و از امضا‌های بنده و صورتجلسات مشخص است.من فقط شش بار به عسلویه سفر کردم. تعداد وو ساعات جلسات ما کاملا مشخص است. 
 
قبول ندارم به رفع تحریم‌ها نرسیدیم. در ۹۰ روز اول، ما به توافق موقت رسیدیم و قرار بود هر چندماه نفت کاهش یابد متوقف شد و کاهش فروش برداشته شد. همچنین اصل فناوری هسته‌ای از سوی دنیا پذیرفته شد. مقرر شد اموال ما به مرور آزاد شود. 

بعد از این توافق، انتظارات مردم به گونه‌ای بود که آینده را مناسب می‌دیدند و تمام نظرسنجی‌های بانک مرکزی نشان از این مهم دارد.

 فروردین ۹۴ توافق لوزان و در تیر ۹۴، توافق هسته‌ای و در اواخر سال ۹۴، توافق اجرا شد. توافق این بود تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود و ما نیز یکسری محدودیت را در بخش هسته‌ای را بپذیریم و اصل هسته‌ای را نیز داشته باشیم. دنیا به ۷۰ تا ۸۰ درصد توافقات عمل کرد، اما قولی که دادم که به جای جنگ با دیپلماسی گره را باز می‌کنم انجام دادم. 

 در دولت دوازدهم فردی در آمریکا سر کار آمد که برجام را بدترین توافق می‌دانست و شرایطی را در سال ۹۶ دیدیم که برگرفته از روی کار آمدن وی بود. آمریکا از توافق خارج شد و شرایط جدیدی ایجاد شد. در این شرایط ما به ۴+۱ فرصت توافق جدید داریم.
 
مذاکره فقط بحث دولت‌ها نیست شاید دولت‌ها به توافق عمل کنند، اما در تحریم، شرکت‌ها و بانک‌ها تاثیر دارند و این‌ها با مذاکره در ایران سرمایه گذاری نمی‌کنند و اعتماد بیشتری را نیاز دارند. شرکت‌ها و بانک‌ها همیشه عقب‌تر از توافق هستند.
 
آمریکا می‌خواست این توافقات وسیع‌تر شود و به توافق امنیتی و دفاعی برسد که ما ایستادگی کردیم و فقط با دنیا درباره مسائل هسته‌ای حرف زدیم؛ بنابراین بانک‌ها فقط به مسئله هسته‌ای نگاه نمی‌کنند به مسائل سیاسی و امنیتی نگاه می‌کنند و همه این‌ها در کنار هم نشان می‌دهد توقعات ما با مذاکرات نمی‌خواند.

 مانع اصلی ما برای مذاکرات با ۱ +۴این است که باید تمام تحریم‌ها شامل مسائل موشکی، حقوق بشر برداشته شود که این تحریم‌ها نیازمند به مذاکرات دیگری است. امروز توافق ما دور از دسترس نیست. اگر به سال ۹۲ یرگردیم همین مسیر را می‌رفتیم.
 
از مردم بابت ضعف ها عذرخواهی می کنم و امیدوارم دولت سیزدهم به مردم خدمت کند. به مردم خوب ایران می گویم در این ۸ سال تمام تلاش دولت این بود که به تعهدات، وظیفه و قانون عمل کند و مطمئن هستم مانند خودم که متوسط ۱۴ ساعت کار کردم وزرا و معاونان نیز اینگونه کار کردند. مواردی بوده که انتظار مردم را براورده نکردیم که یک عامل آن تحریم و جنگ اقتصادی و عامل دیگر هم کرونا بوده است. 

 

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *