حفظ تمامیت ارضی و مشخص شدن تکلیف قره‌باغ؛ از اصول مذاکرات جمهوری آذربایجان و ارمنستان

7:00 - 10 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۵۸۰۴
دسته بندی: سیاست
سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان گفت: کشور‌ها به تمامیت ارضی یکدیگر و مرز‌های شناخته شده جغرافیای که مورد تایید سازمان ملل است، احترام بگذارند و از همه مهم‌تر این که باید تکلیف قره‌باغ مشخص شود.

محسن پاک‌آئین در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به تحولات اخیر قره‌باغ و درگیری مجدد جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان، اظهار داشت: ریشه درگیری‌های اخیر مربوط به عدم توافق در رابطه با مشخص کردن نقاط مرزی است. بعد از توافق مسکو که در آبان سال گذشته بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان منعقد شد و به درگیری ۴۴ روزه خاتمه داد، بعضی از مسائل، مبهم باقی ماند.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان ادامه داد: یکی از مسائل مبهم وضعیت خود قره‌باغ است. قره‌باغ که جزو تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حساب می‌شود، کماکان با حمایت ارمنستان اداره می‌شود و ادعای استقلال کرده است؛ این مسئله هنوز حل نشده است.

وی با اشاره به کریدوری که جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل می‌کند، اضافه کرد: این کریدور از استان سوبیک ارمنستان می‌گذرد و ارمنی‌ها تا به حال اجازه ندادند که جمهوری آذربایجان از این کریدور استفاده کند.

پاک‌آیین افزود: این‌ها مسائلی است که مبهم مانده و به همین دلیل گاهی درگیری‌های پیش می‌آید و طرفین سر می‌کنند که با اهرم نظامی و فشار اهداف سیاسی خود را برای مشخص کردن نقاط مرزی محقق کنند.

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه راه حل اصلی این است که طرفین با یکدیگر مذاکره کنند، گفت: البته در مذاکرات باید چند اصل را در نظر بگیرند؛ اول اینکه حفظ تمامیت ارضی کشورها را در نظر بگیرند و مسائل مرزی خود را حل کنند. یعنی کشور‌ها به تمامیت ارضی یکدیگر و مرز‌های شناخته شده جغرافیای که مورد تایید سازمان ملل است، احترام بگذارند و به دنبال این باشند که حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر را نقض نکنند. 

پاک‌آیین تاکید کرد: دوم و از همه مهم‌تر این که باید تکلیف قره‌باغ مشخص شود و بر اساس اسناد تاریخی که وجود دارد و آذری‌ها هم آن را ارائه دادند، قره باغ و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بازگردد؛ در عین حال حقوق اقلیت ارامنه قره باغ نیز حفظ شود.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *