اهداف واشنگتن از مذاکره با بغداد؛ نیروهای آمریکایی از عراق خارج می‎شوند؟

5:15 - 07 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۴۸۴۰
سفر نخست وزیر عراق به آمریکا و گفت‎وگوی دو کشور درباره خروج نظامی آمریکا با واکنش‎هایی همراه شده است.

- «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق به تازگی به آمریکا سفر کرد؛ وی در طول دوران نخست وزیری سعی کرد تا آمریکایی‌ها را راضی نگه دارد، اما بیشتر جریان‌های سیاسی در عراق مخالف حضور نیرو‌های آمریکایی در این کشور هستند.

آمریکا تمایلی به خروج از عراق ندارد و این موضوع در رفتار و واکنش مقام‎های این کشور دیده می‌شود، چرایی آن هم روشن است اگر آمریکا از افغانستان خارج شد، یک دلیل مهم آن، این است که افغانستان اهمیت خود را از دست داده است.

اگر تاکنون افغانستان برای آمریکا از نظر جغرافیای سیاسی اهمیت داشت، اما اکنون این اهمیت از بین رفته است و مهم برای واشنگتن وجود منابع انرژی در کشور‌هایی است که آمریکا در آن‌ها حضور دارد.

عراق، سوریه و یمن کشور‌هایی هستند که از منابع نفتی زیادی برخوردارند، اما آیا افغانستان دارای چنین منابعی است؟

ضمن آنکه در دستور کار آمریکا قدرت دادن به گروه‎های مسلح وجود دارد؛ گروه‎های مسلح را باید نیرو‌های نیابتی آمریکا در افغانستان محسوب کرد.

اما آیا در عراق و سوریه نیرو‌های نیابتی آمریکا توانستند موفق شوند؟

داعش در عراق و سوریه هر چند هنوز حضور دارند، اما ضعیف‌تر از سال‌های نخست آغاز فعالیت خود در منطقه است.

پارلمان عراق خروج نیرو‌های آمریکایی را تصوب کرده است از این مصوبه سال‌هاست که می‌گذرد.

تنش‎ها میان نیرو‌های مقاومت عراق و نیرو‌های آمریکایی همچنان ادامه دارد، واشنگتن اصرار بر تضعیف حشد الشعبی دارد در حالی که این نیروی مردمی اکنون به صورت قانونی فعالیت می‌کند و یکی از مهمترین نیرو‌های موجود در عراق برای دفاع از این کشور است.

پس از اشغال عراق از سوی آمریکا، ارتش عراق بسیار تضعیف شد و تاکنون نیز در این کشور یک ارتش منجسم، قوی و مستقل تشکیل نشده است.

آمریکا ادعا می‌کند که از ۵ هزار نیرویی که در عراق دارد ۲۵۰ نفر از آن‌ها را خارج کرده و وعده داده بقیه را نیز در یک برنامه زمانی خارج خواهد کرد، اما اصرار دارد بخشی از نیرو‌های آمریکایی با نام مستشار نظامی در عراق باقی بمانند و برنامه آموزش ارتش عراق را در دست بگیرند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که بر اساس توافقی که میان آمریکا و عراق صورت گرفته بود ارتش آمریکا تعهد داده بود ارتش این کشور را احیا کند و تجهیزات نظامی به عراق بفروشد، اما حتی سلاح‌هایی فروخته شده به عراق تحویل داده نشده است.

آمریکایی‌ها احساس می‌کنند که مردم عراق خواهان خروج آن‌ها از کشوشان هستند و مخالفت‌ها و تنش‌های موجود فشر زیادی را به آمریکا وارد کرده است، اما سعی دارند تا با نشان دادن رویکرد تازه خود که با هدف کاهش تنش‌های موجود آغاز شده، مردم و دولت عراق را راضی به پذیرفتن بخشی از نیرو‌های خود کند.

هدف آمریکا در این مرحله فشار به عراق برای پذیرش ماندن نیرو‌های آمریکایی در عراق، آموزش و تجهیز ارتش این کشور، وابسته کردن نیرو‌های مسلح عراق به خود و انحلال حشد الشعبی است.

آمریکا می‌خواهد یک ارتش وابسته در عراق شکل بگیرد و فرماندهی آن را نیز داشته باشد.

هر چند جو بایدن در دیدار با مصطفی الکاظمی وعده داده که حضور نظامی آمریکا در عراق در پایان ۲۰۲۱ پایان می‌یابد، اما باید گفت این سخن را نباید باور کرد.

آمریکا تا زمان تحقق وعده خروج از عراق، با تقویت گروه‌های تروریستی همچون داعش یک تنش ماندگار را در عراق رقم خواهد زد.

مردم عراق باید آماده مقطعی از تحولات در کشور خود باشند که نیازمند هوشیاری و آگاهی بسیاری است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *