رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سفر مکرون به جزایر پُلی‎نِزی؛ محل آزمایش‌های اتمی فرانسه

17:34 - 05 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۴۷۷۴
سفر رئیس جمهور فرانسه به جزایر پلینزی در حالی صورت می‎گیرد که همچنان نگاه‌ها به تحقیقات درباره آزمایش‌های اتمی این کشور طی ۳۰ سال در اقیانوس آرام معطوف است.

- «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه به تازگی سفری ۲ روزه را به جزایر پلی‎نزی، داشته است.

به گزارش خبرگزاری «فرانس ۲۴»، این سفر در میانه نگرانی‌ها درباره تاثیر تغییرات اقلیمی ناشی از میراث آزمایش‌های اتمی فرانسه در این منطقه صورت می‌گیرد.

رسانه‌های محلی گزارش دادند که مکرون در جریان این سفر تحت فشار از سوی بومیان منطقه برای عذرخواهی به دلیل آزمایش‌های اتمی فرانسه طی ۳۰ سال در اقیانوس آرام قرار گرفته است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که فرانسه به صورت مخفیانه در مجمع الجزایر پلینزی در جنوب اقیانوس آرام به مدت ۳۰ سال و به صورت مخفیانه آزمایش‌های اتمی انجام داده است.

از سال ۱۹۶۶ و به مدت ۳۰ سال فرانسه ۱۹۳ آزامایش اتمی در این منطقه انجام داده است.

علاوه بر این گفته می‌شود که تاثیر این آزمایش‌های اتمی بر روی ساکنان محلی، به شدت از سوی فرانسه دستکم گرفته شده است.

برآورد‌های صورت گرفته نشان می‎دهد که حدود ۱۱۰ هزار نفر یعنی تقریبا تمامی جمعیت جزایر پلی‎نزی تحت تاثیر اشعه ناشی از این آزمایش‌های اتمی قرار گرفتند.

این رقم بسیار بالاتر از آمار ۱۰ هزار نفری است که دولت فرانسه رسما به آن اذعان کرده است.

 گزارش جدید نشان می‌دهد که تنها ۴۵۴ نفر غرامت‌هایی را به دلیل بیماری‌های ناشی از تشعشع یونیزان دریافت کردند و ۸۰ درصد از درخواست غرامت‌ها از سوی فرانسه رد شدند.

در حالی که آزمایش‌های اتمی تنها محدود به ۲ جزیره در اقیانوس آرام بوده، اما ابر‌های اتمی متراکم ناشی از این آزمایش‌ها به مناطق مسکونی اطراف نیز گسترش یافته و افزاد بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است.

طی بیش از ۲ سال، گروهی از محققان امنیتی، روزنامه نگاران و و تحلیلگران اقدام به بررسی ۲ هزار سندی کردند که از سوی ارتش فرانسه درباره آزمایش‌های اتمی این کشور از حالت محرمانه خارج و منتشر شده است.

براساس بررسی‌های انجام شده در مورد سطح تشعشات اتمی در سال‌های ۱۹۶۶، ۱۹۷۱ و ۱۹۷۴ در مناطق مختلف پلینزی، سطح تابش ناشی از این آزمایش اتمی ۲ تا ۱۰ برابر بیشتر از میزان تخمینی کمیسیون انرژی اتمی فرانسه در سال ۲۰۰۶ اعلام شده است.
 
از نکات مهم این گزارش، تابش اتمی بیش از ۵ میلی ثانیه به ۱۱ هزار نفر از ساکنان جزایر «تاهیتی»، «توریا» و «گامبیر» از جمله ۶ هزار کودک زیر ۱۵ سال است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *