چگونگی تشکیل کابینه در لبنان/ بیروت خلاء قدرت ندارد

18:00 - 03 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۳۹۶۶
دسته بندی: سیاست
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: نخست وزیر معمولاً بر اساس سنت سیاسی لبنان از بین فراکسیون سنی فردی انتخاب شده و در مورد او توافق صورت می‌گیرد و از سوی رئیس جمهور مامور به تشکیل کابینه می‌شود.

«سعدالله زارعی» در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به تحولات سیاسی لبنان اظهار داشت: تشکیل کابینه در لبنان از طریق هماهنگی و توافق بین فراکسیون‌های مختلف مجلس این کشور صورت می‌گیرد.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: لبنان کشوری است که از نظر جمعیتی هیچ قوم، مذهب و گروهی در آن جا اکثریت مطلق ندارند. یعنی کشوری است که از نظر جمعیتی بین اقلیت‌ها و اکثریت‌های نسبی میان مسیحیان، شیعیان، اهل سنت و درودیان تقسیم شده است و هر کدام از این ادیان و مذاهب هم بین خودشان تقسیم بندی دارند.

وی در خصوص نحوه انتخاب نخست وزیر در لبنان با بیان اینکه نخست وزیر معمولاً بر اساس سنت سیاسی لبنان از بین فراکسیون سنی فردی انتخاب شده و در مورد او توافق صورت می‌گیرد و از سوی رئیس جمهور مامور به تشکیل کابینه می‌شود، اضافه کرد: این فرد حدود یک ماه فرصت دارد تا در رایزنی با قومیت‌های مختلف کابینه خودش را به مجلس معرفی کند و دولت با رای اعتماد مجلس تشکیل شود.

زارعی با اشاره به اتفاقات اخیر و استعفای «سعد حریری» برای تشکیل کابینه، تصریح کرد: اتفاقی که در این مرحله و در بعضی از دوره‌های گذشته افتاده این است که نخست وزیری که از سوی رئیس جمهور برای تشکیل کابینه مکلف شده بود در رایزنی برای تشکیل کابینه با شکست مواجه شده و بعد از یک دوره حدود یک ماهه یا باید درخواست تمدید زمان کند یا باید کنار برود.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه درباره کابینه آقای حریری ما شاهد بودیم که این زمان به  ماه استمرار پیدا کرد، گفت: بعد از گذشت این ۹ ماه آقای حریری، لیستی بدون هماهنگی با قومیت‌ها و فراکسیون‌ها به رئیس جمهور داده است و طبیعتاً رئیس جمهور هم این لیست را رد کرده است.

وی در خصوص آینده سیاسی لبنان و تشکیل کابینه در این کشور، ابراز داشت: آن چیزی که در آینده اتفاق می‌افتد این است که در نهایت باید فردی مامور تشکیل کابینه شود. اگر چنانچه فراکسیون اهل سنت این کار را انجام ندهد یعنی فرد جدیدی را برای تشکیل کابینه در نظر نگیرد، یکی از این دو اتفاق می‌افتد؛ یا این که کابینه کنونی که آقای «حسان دیاب» که یک سنی است و با رای اکثریت پارلمانی وزیر شده و کابینه را تشکیل داده است به همین وضع فعلی با کابینه‌ای که به آن اصطلاحاً کابینه «تصریف الاعمال» می‌گویند تا زمان انتخاب نخست وزیر دائمی کار خود را ادامه دهد.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه اضافه کرد: راه دوم این است که توافقی صورت بگیرد و یک نفر معرفی شود و او بتواند رای پارلمان را به دست آورد.

وی در ادامه گفت: آقای «میشل عون» تهدید کرده است که اگر فراکسیون «المستقبل» (حزب تحت رهبری سعد حریری در مجلس لبنان) فردی را معرفی نکند، پارلمان معطل معرفی فرد از سوی فراکسیون المستقبل نمی‌ماند و یک فردی از میان اهل سنت را مامور تشکیل کابینه می‌کند. البته المستقبل در واکنش گفته است اگر این اتفاق بیفتد ما نه در انتخابات نخست وزیر شرکت می‌کنیم و نه در ترکیب دولت جدید حضور خواهیم داشت حالا باید ببینیم در نهایت وضعیت به چه سمت می‌رود.

زارعی در پایان با بیان اینکه آن چیزی که در ایران به اشتباه برداشت می‌شود این است که گمان می‌کنند با استعفاء حریری در لبنان خلا قدرت پدید آمده است، تاکید کرد: استعفاء آقای حریری خلائی ایجاد نکرده است، زیرا دولت وجود داشته و الان هم وجود دارد. باید ببینیم که نتیجه رایزنی بین رئیس جمهور و فراکسیون‌های پارلمانی در نهایت به کجا ختم می‌شود.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *