کرونا تمرینی عملیاتی برای گردشگری الکترونیک

7:57 - 31 تير 1400
کد خبر: ۷۴۳۲۰۸
محمد ثابت اقلیدی کارشناس ارشد حوزه اقتصاد و گردشگری گفت: افرادی که در بستر فضای مجازی یک جاذبه گردشگری را مشاهده کرده اند در وضعیت عادی برای بازدید حضوری از آن مکان اشتیاق خواهند داشت. از این رو پدیده‌های نوظهور ارتباطی یا کانال‌های ارتباطی دیجیتالی در امر توسعه گردشگری بسیار موثر هستند.
محمد ثابت اقلیدی مدیرکل پیشین نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درخصوص نوع نگاه مدیریت اجرایی به درآمدزایی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به میزان گفت: حوزه میراث فرهنگی و گردشگری یک حوزه تخصصی است و نمی‌توان با یک نگاه صرف اقتصادی به آن نگاه کرد. در کنار این باید توجه داشت همه اماکن تاریخی و طبیعی قابلیت تبدیل به مقصد گردشگری و تولید ارزش را ندارند. البته به لحاظ هویتی که این اماکن دارند نیازمند وجود سرمایه گذاری هستند تا از این طریق به عنوان مواریث انسانی حفظ و به نسل‌های آینده منتقل بشوند.

وی در پاسخ به اینکه تجربه ناشی از شیوع بیماری کرونا در دوره پساکرونا چه رسوباتی برای میراث فرهنگی و گردشگری به جا خواهد گذاشت گفت: در حوزه فناوری‌های نوین و رسانه‌های دیجیتال شاهد اتفاقات مثبتی هستیم که معرفی جاذبه‌های گردشگری چه آن دسته‌ای که شناخته شده هستند و چه آن‌هایی که کمتر شناخته شده هستند به نحو مطلوبی در حال انجام است. تجربه ما حاکی از این است که وقتی کاربران در بستر فضای مجازی یک جاذبه گردشگری را مشاهده می‌کنند اگر آن جاذبه مطابق میل و سلیقه مخاطب قرار بگیرد در آینده و در یک شرایط مساعد که ضریب ایمنی بالا باشد و مشکلی مثل ویروس منحوس کرونا مطرح نباشد قاعدتا منجر به سفر خواهد شد.
 
بیشتر بخوانید:
 
وی ادامه داد: یعنی افرادی که در بستر فضای مجازی یک جاذبه گردشگری را مشاهده کرده اند در وضعیت عادی برای بازدید حضوری از آن مکان اشتیاق خواهند داشت؛ بنابراین باید دانسته شود که پدیده‌های نوظهور ارتباطی یا کانال‌های ارتباطی دیجیتالی در امر توسعه گردشگری بسیار موثر هستند. در مجموع این دوران کرونا علاوه بر تهدید‌هایی که پدید آورده در حوزه فعالیت‌های الکترونیکی و دورکاری حاوی تجربیات ارزشمندی بوده است.
 
ثابت اقلیدی با بیان اینکه شرایط ناشی از بیماری کرونا برای استقرار دولت الکترونیک یک تجربه و تمرین عملیاتی محسوب می‌شود افزود: من فکر می‌کنم یکی از اولویت‌های دولت جدید هم باید پرداختن به همین موضوع باشد و این خط مشی لازم است تا تداوم پیدا کند. یعنی این طور نباشد که اگر انشالله توانستیم بیماری کرونا را پشت سر بگذاریم دوباره به همان رویه‌های سابق برگردیم. یک اتفاق مثبتی که الان می‌تواند بیفتد این است که فعالیت‌های مبتنی بر بستر‌های الکترونیکی استمرار پیدا کند و پرتوان شود. این خود موهبتی است که هم بروکراسی اداری را برای مردم کاهش می‌دهد و هم از هزینه‌های دولت کم خواهد کرد. تاثیرات این مساله در حوزه گردشگری هم بسیار عمیق و ملموس خواهد بود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *