ثبت ۴۴ درصد صلح و سازش در سه ماهه نخست سال جاری در استان آذربایجان شرقی

13:04 - 29 تير 1400
کد خبر: ۷۴۳۰۴۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
ستاد استانی صبر با هدف گسترش فرهنگ عفو و گذشت به ریاست رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی و دبیری رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تشکیل شد.

- موسی خلیل الهی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی، در اولین نشست ستاد استانی صبر (صلح، بخشایش و رضایت) در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: به منظور توسعه فرهنگ صلح و سازش در جامعه، آذربایجان شرقی دارای ظرفیت‌های بزرگی بوده، اما به دلیل ضابطه‌مند نبودن بهره مندی از ظرفیت واقعی این بخش به صورت مطلوب محقق نشده است.

وی افزود: در سه ماهه نخست سال جاری، با توجه به اقدامات انجام شده در حوزه توسعه فرهنگ صلح و سازش، با ثبت ۴۴ درصد صلح و سازش در دادگستری استان، آذربایجان شرقی رتبه ۵ کشوی را به خود اختصاص داده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی اضافه کرد: این موضوع نشان دهنده این است که در صورت برنامه ریزی دقیق این اتفاق خواهد افتاد و مردم نیز برای توسعه این امر کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت سازمان‌های مرتبط در این خصوص بهره‌مند شد، ادامه داد: یکی از سازمان‌هایی که ظرفیت بزرگی برای توسعه فرهنگ صلح و سازش محسوب می‌شود سازمان تبلیغات اسلامی است، چرا که به لحاظ حیطه فعالیتی گسترده در جامعه و حضور در بین مردم بخصوص بخش هیئت‌های حسینی، می‌توان در رابطه با نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش در جامعه استفاده کرد.

در ادامه حسین قربانی معاون قضایی رئیس کل و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف آذربایجان شرقی اظهار داشت: ستاد صبر در حقیقت کاری فرهنگی و مردمی بوده که در تشکیلات قضایی جزو برنامه‌های قوه قضائیه قرار گرفته است.

وی افزود: فارغ از جایگاه دینی و سنتی صلح و سازش و میانجی گری در کشور، یکی از برنامه‌های قوه قضائیه در سند تحول بحث مشارکت‌های مردمی و استفاده از ظرفیت مشارکت‌های مردمی برای حل و فصل اختلافات است.

معاون قضایی رئیس کل و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف آذربایجان شرقی ادامه داد: باید با برنامه ریزی دقیق و مناسب با محوریت اختلافات، مراجعات مردمی به دستگاه قضایی را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: در راستای اجرایی کردن و توسعه فرهنگ صلح و سازش در استان با همت ریاست محترم کل دادگستری استان و دیگر مسئولان قضایی اقداماتی شروع شده و در این خصوص ستاد صبر در مرکز توسعه حل اختلاف و ستاد صبر تشکیل شده است.

قربانی با تأکید بر اینکه به منشور نهادینه کردن فرهنگ صلخ و سازش در استان می‌توان از ظرفیت ادارات و اشخاص حقیقی و حقوقی برای حل و فصل اختلافات بهره‌مند شد، ادامه داد: در راستای اجرای مصوبات ستاد صبر همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید افرادی را به عنوان صلح یار معرفی کنند تا اختلافاتی که مربوط آن بخش است را با کمک صلح یاران حل و فصل کرد.

وی بیان کرد: وجود صلح یاران در کنار دستگاه قضایی ظرفیتی مناسب برای خود ادارات و سازمان‌ها در خصوص حل و فصل اختلافات است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان با تأکید بر لزوم همراهی صدا و سیمای مرکز استان در راستای توسعه فرهنگ صلح و سازش در استان گفت: باید با هماهنگی رسانه‌ها و سایر نهادها، مردم با مسایل حقوقی آشنا شوند و آگاهانه بحث سازش و آشتی اتفاق بیفتد در غیر این صورت به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *