احیای طرح «کاد» شهید رجایی به منظور آموزش دانشجویان برای ورود به بازار کار

7:00 - 29 تير 1400
کد خبر: ۷۴۲۷۱۲
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا (س) گفت: در کنار آموزش آکادمیک با برگزاری دوره‌های آموزشی به دانشجو کمک می‌کنیم تا یک حرفه خاص را نیز یاد بگیرند تا اگر با تخصص آکادمیک نتوانست کار کند با استفاده از حرفه‌ای که آموزش دیده وارد بازار کار شود؛ در حقیقت همان طرح کاد (طرح کار و دانش) که شهید رجایی سال‌ها پیش مطرح کرد.
بتول مشکین‌فام در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به مشکل اشتعال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دختر و برنامه‌های دانشگاه الزهرا (س) برای رفع این معضل، گفت: در سال گذشته اجلاسی برای توانمندی بانوان برگزار کردیم که حدود ۸۰ تا سخنران داخلی و خارجی در خصوص موانع موجود بر سر راه زنان برای ورود به بازار کار و ایجاد مشکلات اقتصادی برای بانوان، صحبت کردند.
 
وی افزود: توانمندی زنان را فقط از بُعد اقتصادی بررسی نکردیم بلکه به مدت یک هفته نشست‌های علمی برگزار شد تا در زمینه‌های مختلف ازنظر فرهنگی و اجتماعی نیز بتوانیم بانوان را توانمند کنیم.
 
مشکین‌فام ادامه داد: در این خصوص با کمیسیون بانوان اتاق تعاون هم به ریاست خانم استادرضایی در مورد تشکیل تعاونی‌های زنان و همکاری‌هایی که دانشکده الزهرا (س) می‌تواند در این زمینه داشته باشد، جلساتی داشتیم.
 
رئیس پژوهشکده زنان دانشگاه  الزهرا (س) گفت: در راستای عملیاتی کردن تصمیماتی که در این جلسات گرفته شد هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای با کمیسیون بانوان منعقد کردیم و قرار شد دانشگاه الزهرا(س) با ظرفیت حدود ۱۰ هزار نفر دانشجوی دختر حرکتی را برای توانمندی این دانشجویان داشته باشد.
 
وی افزود:  در حال برنامه‌ریزی هستیم و ان‌شاء‌الله از همین امسال برنامه را اجرا خواهیم کرد. تصمیم گرفته‌شده که در سه ترم اول ورود دانشجو یک سری آموزش‌ها را که دانشجو باید در دوران ابتدایی و بدو ورود به مدرسه می‌دید و متأسفانه عقب افتاد به آن‌ها بدهیم.
 
مشکین‌فام ادامه داد: این آموزش‌ها در جهت ارتباط با جامعه، مشارکت جمعی، مسئولیت‌پذیری به دانشجو داده می‌شود، مسئله توانمند کردن دانشجویان برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتد و دنبال تشکیل دبیرخانه‌ای برای انجام این کار هستیم.
 
وی گفت: درعین‌حال تحقیق می‌کنیم تا از کشورهای دیگر هم در صورت لزوم الگو گرفته و با بومی کردن آن‌ها در دانشگاه الزهرا  اجرا کنیم تا ان شا الله برای دیگر دانشگاه‌ها در سراسر کشور الگو باشیم.
 
رئیس پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س) ادامه داد: در این طرح توانمندی‌های دانشجویانی که در مقطع لیسانس به مدت ۴ سال تحصیل می‌کنند را شناسایی کرده و پرورش می‌دهیم و روی نقطه‌ضعف‌های آنان کار می‌کنیم بعد در هسته‌ای هفت نفره برای ورود به بازار کار تحت پوشش تعاونی‌های زنان قرار می‌گیرند.
 
مشکین‌فام بیان  کرد:  نکته مهم اینکه تا سه سال بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه هم دانشجویان را رصد می‌کنیم تا اگر ازنظر مسائل مختلف حتی مسائل خانوادگی فردی مشکلی داشتند دوباره به دانشگاه پناه بیاورند و ما تا زمانی که بتوانند روی پای خود بایستند به آن‌ها کمک می‌کنیم.
 
وی گفت: در کنار آموزش آکادمیک با برگزاری دوره‌های آموزشی به دانشجو کمک می‌کنیم تا یک حرفه خاص را نیز یاد بگیرند تا اگر با تخصص آکادمیک نتوانست کار کند با استفاده از حرفه‌ای که آموزش دیده وارد بازار کار شود؛ در حقیقت همان طرح کاد(طرح کار و دانش) که شهید رجایی سال‌ها پیش مطرح کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *