رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

لزوم قاطعیت دستگاه‌های اجرایی در برخورد با تصرف غیرمجاز اراضی و زمین‌خواری

11:42 - 28 تير 1400
کد خبر: ۷۴۲۶۶۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس کل دادگستری استان کرمان بر لزوم قاطعیت و اقدام هماهنگ دستگاه‌های اجرایی در برخورد با تصرف غیرمجاز اراضی و زمین خواری تاکید کرد و گفت: در مسیر مبارزه با زمین‌خورای باید هرگونه آثار تصرف با سرعت جمع‌آوری شود و در این راستا باید توجه داشت که دستگاه‌های اجرای در حد انتظار اقدامات لازم و قانونی را انجام نداده‌اند.
- یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان کرمان در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان با اشاره به لزوم تعیین تکلیف شهرک صیاد شیرازی بیان داشت: باید براساس قانون، هماهنگی و تعامل لازم بین دستگاه‌های مسئول در مبارزه با زمین خواری و جلوگیری از تصرف غیرمجاز اراضی دولتی ایجاد شود تا نسبت به توقف و جمع آوری آثار تصرف، صدور رای کمیسیون‌های تخصصی، صدور مصوبات مورد نیاز از سوی شورای تامین و اجرای احکام قضایی با سرعت و قاطعیت اقدام کنند.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های خدمات رسان نیز باید براساس قوانین موجود از واگذاری انشعابات خدماتی از جمله آب، برق و گاز به مستحدثات غیرقانونی واقع در اراضی حاشیه‌ای و تصرفی خودداری کرده و در ادامه نیز نسبت به جمع آوری انشعابات غیرمجاز اقدام کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: دستگاه‌های امنیتی وانتظامی نیز باید برای برخورد با تیعات اجتماعی احتمالی اقدامات ناشی از مبارزه با زمین خواری آمادگی داشته باشند و دستگاه قضایی نیز به شکلی قاطع از این اقدامات حمایت خواهد کرد.

موحد، حاشیه نشینی را حاصل سال‌ها عدم اجرای مسئولیت دستگاه‌ها برشمرد و گفت: جلوگیری از تصرف غیرقانونی اراضی باید بر اساس هماهنگی جدی ذیل شورای تامین استان انجام شود.

وی افزود: لازم است که ظرف سه ماه آینده بر اساس یک برنامه ریزی منظم، برخورد با حاشیه نشینی و زمین خواری با جدیت بیشتری دنبال شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: افراد سودجو برای کسب منفعت خود اقدام به فروش غیرقانونی اراضی حاشیه‌ای و اراضی دولتی می‌کنند و افرادی که توانمندی خرید زمین در محدوده شهری را ندارند، نسبت به خرید این اراضی اقدام می‌کنند و در ادامه با مسئولیت‌ها و تبعات ناشی از این اقدام روبرو می‌شوند و سرمایه اندک آن‌ها نیز از بین می‌رود و از این رو دستگاه قضایی همواره این آمادگی دارد که با قاطعیت با این موارد برخورد کند.

موحد ادامه داد: تمامی کار‌ها باید به موازات هم انجام شود تا اقدامات مقابله‌ای با زمین خواری با اثرگذاری لازم اجرایی شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر این مطلب که قرار نیست مسائل را لاینحل باقی بگذاریم، گفت: باید تدبیری اندیشیده شود که مسائل موجود حل شده و از ایجاد مسائل بعدی جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود که مصوبات شورای حفظ حقوق بیت المال بر اساس نظر کارشناسی تدوین و جمع بندی شود و از این رو برای حل مشکلات مربوط به تفکیک انجام شده در شرکت تعاونی فرهنگیان کمیته‌ای با مسئولیت دادستان کرمان تشکیل شده و موضوع را به صورت ویژه بررسی کرده و گزارش مربوطه را ارائه می‌کند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *