تقویم تاریخ؛ از آغاز حرکت کاروان کربلا تا استقلال کویت

9:00 - 28 تير 1400
کد خبر: ۷۴۲۵۹۶
امروز دوشنبه ۲۸ تیر سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با هشتم ذی الحجه سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با ۱۹ ژوئیه سال ۲۰۲۱ میلادی است.

_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (دوشنبه ۲۸ تیر سال ۱۴۰۰) به شرح زیر است:

روز ترویه

روز هشتم ذی ‏الحجه، روز ترویه است. علت نامگذاری این روز به این جهت بود که در زمان حضرت ابراهیم (ع)، در صحرای عرفات آب یافت نمی‏ شد به این جهت مردم برای رفع نیاز آبِ روز نهم، در روز هشتم، آب را ازمکه به سرزمین عرفات حمل می‏ نمودند. به همین جهت عده ‏ای به هم می‏ گفتند تَرَوَیتُم تَرَوَیتُم؟ آیا سیراب شدید؟

تقویم تاریخ؛ از آغاز حرکت کاروان کربلا تا استقلال کویت


آغاز حرکت کاروان امام حسین (ع) از مکه به عراق

۱۳۸۲ سال پیش در چنین روزی، هشتم ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری حرکت امام حسین (ع) از مکه به سوی عراق شروع شد. حرکتی که در نهایت به حماسه کربلا ختم شد. امام حسین (ع) در پی خودداری از بیعت با یزید بن معاویه، مکه را به قصد کوفه در عراق ترک کرد. آن حضرت، چهار ماه قبل از آن، از مدینه زادگاه و محل زندگی خود به همراه جمعی از خاندانش به مکه آمده بود. در مدتی که امام حسین (ع) در مکه بود، با استفاده از حضور تعداد زیادی از زائران خانه‏ خدا در این شهر، توانست عده‏ زیادی از مسلمانان را از ظلم و فساد حکومت یزید بن معاویه آگاه کند. در عین حال، به دلیل دعوت‏‌های مکرر مردم کوفه از امام و همچنین توطئه‏ ترور ایشان در مکه توسط عاملان حکومت یزید، آن حضرت رهسپار کوفه شد. ضمن آن که ترک مکه در هشتم ذی‏ الحجه که از ایام حج است، باعث جلب توجه بیشتر همگان به مخالفت امام با حکومت جابرانه‏ یزید گردید.

تقویم تاریخ؛ از آغاز حرکت کاروان کربلا تا استقلال کویت


شکست چین در جنگ تریاک

۱۷۹ سال پیش در چنین روزی ۱۹ ژوئیه سال ۱۸۴۲ میلادی چین در جریان جنگ با انگلستان که به جنگ تریاک معروف است، شکست خورد.

در نیمه اول قرن نوزدهم، انگلیسی ‏‎ها با تسلط کامل بر هند و انحصار بازار چین، در شمار قدرت‌های مسلط استعماری آسیا قرار گرفتند. آن‏چه انگلستان را بیش از دیگران، به توسعه تجارت با چین برمی ‎‏انگیخت، گسترش فعالیت‏‎های اقتصادی انگلیس با هند و نواحی مجاور آن بود. از جمله کالاهایى که انگلیس به چین وارد می ‏‎کرد تریاک بود. افزایش مصرف تریاک و شمار روز افزون معتادان چینی، به تدریج دولت چین را به واکنش واداشت و در نهایت واردات و فروش این ماده مخدر را ممنوع کرد. انگلیس که نمی‌خواست از این تجارت سودآور چشم ‏‎پوشی کند، به قاچاق این ماده مهلک ادامه داد. در این میان دولت چین با قدرت تمام، با قاچاق تریاک مقابله کرد. در عوض، انگلیسی‏‎ها به بهانه ضبط و مصادره تریاک‏‎های متعلق به بازرگانان انگلیسی، جنگی را در اول ژوئیه ۱۸۳۹ میلادی علیه چین آغاز کردند که به جنگ تریاک معروف شد. چینی‏ ‎ها پس از تحمل خسارات فراوان در این جنگ، سرانجام به شرایط صلح انگلیس گردن نهادند. به موجب قراردادی که در ۱۹ ژوئیه سال ۱۸۴۲ میلادی بین دو طرف به امضا رسید، بندر مهم هنگ ‏کنگ به انگلیس تسلیم شد و پنج بندر بزرگ چین برای تجارت و رفت و آمد کشتی‏‎های خارجی آزاد شد. بندر هنگ‏ کنگ سرانجام پس از بیش از یک‏صد و پنجاه سال، در اول ژوئیه ۱۹۹۷ میلادی به حاکمیت چین بازگشت.

تقویم تاریخ؛ از آغاز حرکت کاروان کربلا تا استقلال کویت


استقلال لائوس از استعمار فرانسه

۷۲ سال پیش در چنین روزی ۱۹ ژوئیه سال ۱۹۴۹ میلادی لائوس در شرق آسیا، از استعمار فرانسه رها شد و استقلال یافت.

این کشور کوهستانی میان ویتنام، کامبوج، تایلند، میانمار و چین قرار گرفته است و پنج میلیون جمعیت دارد. لائوس از دیرزمان دارای حکومت پادشاهی بود. این کشور پس از سال‌ها کشمکش شاهزادگان با یکدیگر، در دسامبر سال ۱۹۷۵ به دست گروه کمونیستی «پاتت لائو» تحت رهبری یک شاهزاده افتاد و دارای نظام سوسیالیستی شد. پایتخت این کشور ۲۳۷ هزار کیلومتر مربعی، شهر «وین تیان Vientiane» است که در کنار رود مکونگ قرار دارد. لائوس به دریا راه ندارد و راه آبی آن همین رود مکونگ است.

تقویم تاریخ؛ از آغاز حرکت کاروان کربلا تا استقلال کویت


استقلال کویت از انگلیس

۶۰ سال پیش در چنین روزی ۱۹ ژوئیه سال ۱۹۶۱ میلادی " کویت" از استعمار انگلستان استقلال یافت.

کویت از زمان هخامنشیان جزئی از قلمرو ایران بود. در قرن شانزدهم میلادی پرتغالی‏‎ها و در طی دو قرن هجدهم و نوزدهم، دولت عثمانی بر این منطقه تسلط یافتند. در سال ۱۸۹۹ میلادی، کویت قراردادی با انگلستان امضاء کرد که به حاکمیت انگلستان براین شیخ‏‌نشین منجر شد. این وضعیت تا بعد از جنگ دوم جهانی ادامه داشت. وجود چاه‌‏های نفت در کویت به گسترش حضور شرکت‏‌های امریکایى و انگلیسی در این منطقه انجامید. با این حال مذاکرات مربوط به استقلال در سال ۱۹۶۱ به نتیجه رسید و در ۱۹ ژوئیه همین سال، استقلال کویت اعلام شد. کویت در آسیای غربی و در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. مساحتِ کویت اندکی بیش از ۱۷ هزار کیلومتر مربع است و بیش از ۸۵% جمعیت آن مسلمان هستند.

تقویم تاریخ؛ از آغاز حرکت کاروان کربلا تا استقلال کویت


پیروزی انقلاب نیکاراگوئه علیه سوموزا

۴۲ سال پیش در چنین روزی، نوزدهم ژوئیه سال ۱۹۷۹ میلادی انقلاب مردم نیکاراگوآ علیه سوموزا دیکتاتور این کشور و مورد حمایت آمریکا، به پیروزی رسید.

سوموزا، حاکم مستبد و سرسپرده آمریکا در سال ۱۹۶۷ میلادی در نیکاراگوآ به قدرت رسید و از همان زمان، موج اعتراضات مردمی به تدریج سراسر این کشور آمریکای مرکزی را فرا گرفت. مبارزه مسلحانه چریک‌های ساندینیست که از سال ۱۹۶۳ به طور پراکنده آغاز شده بود، در سال‌های آخر دهه ۱۹۷۰ میلادی اوج گرفت. در چنین روزی با ورود ساندینیست‌ها به ماناگوآ، پایتخت این کشور، انقلاب نیکاراگوآ به پیروزی رسید و سوموزا به آمریکا فرار کرد. در جریان انقلاب نیکاراگوآ حدود چهل هزار نفر کشته و بیش از دویست هزار نفر بی خانمان شدند. آمریکا، پس از پیروزی ساندینیست‌ها، توطئه علیه دولت نیکاراگوآ را شروع کرد و با ایجاد یک گروه شبه نظامی از ضد انقلابیون نیکاراگوآ، صدمات زیادی به غیرنظامیان و اقتصاد این کشور وارد ساخت. کشور نیکاراگوآ با مساحت ۱۳۰۷۰۰ کیلومترمربع در کنار اقیانوس کبیر و دریای کارائیب، در همسایگی کشور‌های هندوراس و کاستاریکا قرار دارد.

تقویم تاریخ؛ از آغاز حرکت کاروان کربلا تا استقلال کویت

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *