برداشت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تُنی خرما/ رفع مشکلات خرما با برگزاری میز سالانه خرما در بوشهر

12:46 - 27 تير 1400
کد خبر: ۷۴۲۳۲۹
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: هرساله میز خرما در بوشهر برگزار می‌شود و موضوع‌های موردبررسی میز خرما شامل مشکلات خرما در بحث صادرات، صنایع تبدیلی و تولید بود.
محسن رشید فرخی در گفت‌وگو با میزان، درباره وضعیت تولید و میزان مازاد خرما و همچنین علت برگزاری میز خرما گفت: نسبت به فصل برداشت و نوبرانه یک ماه دیگر نیز فرصت داریم و برداشت خرمای اصلی در اواسط شهریورماه به‌دست می‌آید و آن‌چنان خرمای مازاد در حال حاضر نداریم. در برخی از مناطق مقداری محصول داریم عنوان مثال بیشترین مقدار خرما انباشته هم‌اکنون در قسمت‌های شرقی کشور مثل خوزستان و بوشهر است.
 
رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: هرسال حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از خرما را در انبارهای کشور به‌عنوان موجودی انبار محاسبه می‌کنیم و تا روز آخر این مشکل که به علت تغییرات جوی به محصولات سال حاضر آسیب نرسد راداریم بنابراین احتیاط می‌کنیم و در حال حاضر مشکلی به‌عنوان خرمای مازاد نداریم.

وی افزود: در کرمان که خرما قالب آن مضافتی است به‌هیچ‌عنوان خرما مازاد نداریم و در خوزستان بوشهر و قسمتی از فارس تمام محصولات این سه استان به موجودی ۱۰ الی ۱۵ درصد می‌رسد که به نسبت سال طبیعی است.
 
رشید فرخی بیان کرد: امسال باوجوداینکه سال خوبی بود و بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار تُن برداشت داشتیم ولی خرمایی به‌عنوان خرمای باقی‌مانده که باعث نگرانی شود را نداریم.

وی اظهار کرد: میز خرما از دو سال پیش برگزار شد که سال گذشته به علت کرونا برپایی میز خرما صورت نگرفت و در سال ۹۷ قراردادی با مدرس خیابانی منعقد کردیم و مقرر شد که هرساله میز خرما در بوشهر برگزار شود موضوع‌های موردبررسی میز خرما شامل مشکلات خرما در بحث صادرات، صنایع تبدیلی و تولید بود و به‌صورت ملی به همراه وزارت صمت، مسئولین ذی‌ربط،  بانک کشاورزی و انجمن ملی خرما این جلسات برگزار می‌شد.
 
رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: در جلسات میز خرما بر اساس اینکه خیلی از استان‌ها قابلیت‌هایی دارند تقسیم‌کار کردیم و هر استان قسمتی از مسئولیت خرما را برعهده‌گرفته گرفت ۶ استان غالب خرماخیز اعم از سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خوزستان، فارس و بوشهر راداریم مثلاً مسئولیت استان هرمزگان در بحث گذرگاه و گمرکی بود و تصویب شد که میز خرما هرسال در بوشهر برگزار شود از سال ۹۷ برای میز خرما سال خوبی بود.
 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *