رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وقتی خمیرمایه به طبیعت کیار و سلامت مردمانش ارجح می‌شود!

9:02 - 27 تير 1400
کد خبر: ۷۴۲۲۴۲
حالا که با شکایت اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، پیگیری پرونده آلایندگی پساب کارخانه خمیرمایه ناغان توسط مراجع قضایی آغاز شده جای امیدواری است که این کارخانه که ۲۰ سال از احداثش می‌گذرد یا برای همیشه تعطیل شود و یا با راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌ای مطابق با ضوابط سازمان محیط زیست، سلامت مردم را بیش از این فدای منافع شخصی نکند.

- کارخانه خمیرمایه در منطقه صنعتی ناغان واقع در شهرستان کیار، که تیر ماه سال ۸۰ در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار آغاز به کار کرد، علی‌رغم اخطارهای استانداری، شکایت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری و اعتراضات بومیان، پس از گذشت ۲۰ سال، همچنان پساب تصویه نشده خود را روانه رودخانه کیار می‌کند؛ پسابی که بوی تعفن آن این روزها امان مردم را بریده و ضمن قهوه‌ای‌رنگ کردن آب رودخانه کیار، وارد زمین‌های کشاورزی می‌شود.

در ادامه فیلمی از حال و روز اخیر رودخانه کیار را مشاهده می‌کنید.

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3178288_989.mp4']

دوم خرداد سال جاری بود که اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری به رسانه‌ها اعلام کرد که شرکت خمیرمایه ناغان یک ماه خرداد را فرصت دارد تا مشکلات زیست‌محیطی این شرکت را رفع کند در غیر این صورت این کارخانه باید تا برطرف شدن این مشکلات تعطیل شود.

حالا نزدیک به دو ماه از پایان مهلت تعیین‌شده می‌گذرد اما این کارخانه که با ظرفیت تولید سالانه ۲۵۰۰ تن خمیرمایه خشک، بیش از نیمی از محصول خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کند همچنان تمایلی به راه‌اندازی تصفیه‌خانه ندارد.

این در حالی است که فعالان محیط زیست منطقه با اشاره به اینکه دولت تا کنون برای راه‌اندازی تصفیه‌خانه چندین میلیارد تومان در اختیار کارخانه خمیرمایه ناغان قرار داده اما پساب خطرناک این کارخانه هنوز به صورت تصفیه نشده وارد رودخانه‌های کیار می‌شود اعلام کرده‌اند که این پساب شامل ۱۰ درصد الکل و ۱۳۸ درصد نیترات است و ورودش به آب شرب و آب مورد استفاده برای کشت برنج و گندم، مردم مناطق مشایخ، دوپلان، گل‌سفید را به بیماری پوستی دچارکرده است. همچنین در پی آلودگی آب رودخانه کیار، وحوش منطقه هم برای یافتن منبع آبی سالم پراکنده شده‌اند.

۱
شهرام احمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری به میزان گفت: پساب کارخانه خمیرمایه ناغان که دو دهه از احداثش می‌گذرد را از همان آغاز فعالیتش مورد آزمایش قرار دادیم که نتیجه آزمایش‌ها حکایت از آلایندگی پساب این کارخانه داشت. در نتیجه پس از محرز شدن آلایندگی، به مدیرعامل کارخانه اخطار دادیم و از آنجا که این کارخانه تا کنون اقدامی برای رفع آلایندگی پساب خود صورت نداده هر ساله آن را جزو صنایع آلاینده استان به حساب آورده و به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده‌ایم.

وی افزود: البته این کارخانه چند سالی به دلایل مختلف تعطیل بود اما در دهه ۹۰ علی‌رغم مخالفت اداره کل حفاظت محیط زیست در ستاد اقتصاد مقاومتی مصوب شد که کارخانه بتواند مجددا فعالیت کند اما آلایندگی نداشته باشد. پس از آغاز به کار کارخانه، از پساب، نمونه‌گیری و با استناد به نتایج آزمایش، آلاینده بودن آن را اعلام کردیم. در نتیجه فرصتی یک ساله به منظور کاهش تولید، استانداردسازی سیستم‌ها و رفع آلایندگی در اختیار کارخانه قرار گرفت اما ادر این مدت هم قدامی از سوی مسئولان کارخانه به در راستای تصفیه پساب صورت نپذیرفت.

احمدی ادامه داد: اخطارهای مکرر و معرفی مدیرعامل کارخانه به مراجع قضایی که در چند مورد به محکومیت ایشان منجر شد هم تغییری در رویکرد مسئولان این کارخانه نسبت به آلایندگی پساب آن ایجاد نکرده است.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: خرداد سال جاری در جلسه استانداری مصوب شد که اگر کارخانه خمیر مایه منطقه صنعتی ناغان تا پایان خرداد آلایندگی پساب کارخانه را رفع نکند، اداره کل محیط زیست، درخواست جلوگیری از فعالیت این کارخانه و تعطیلی آن را در مراجع قضایی استان مطرح خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نمونه‌گیری از پساب کارخانه خمیرمایه ناغان در پایان خرداد ماه و بررسی نتایج آزمایش آن نشان‌دهنده آلایندگی شدید بوده است گفت: بر اساس نتایج آزمایشگاه، سریعا مراتب را به مراجع قضایی اعلام و درخواست جلوگیری از فعالیت این کارخانه را مطرح کردیم که این پرونده در حال حاضر توسط مراجع قضایی استان در حال پیگیری است.

حالا باید منتظر ماند و دید، کارخانه‌ای که سال‌هاست بی‌توجه به هشدارها و اخطارها همچنان بدون راه‌اندازی تصفیه‌خانه، پساب خطرناک گارخانه را وارد آب شرب و آب کشاوری کرده است، سرانجام تعطیل خواهد شد یا با راه‌اندازی تصفیه‌خانه و رعایت ضوابط سازمان محیط زیست، از فدا کردن سلامت مردم برای منافع خود دست خواهند کشید.

کارخانه خمیرمایه ناغان، زیرمجموعه شرکت ایثار اصفهان در یکی از معدود دشت‌های گون جهان احداث شد و با از بین بردن طبیعت ارزشمند آن، پسابی آلوده و متعفن را به رودخانه‌ کیار هدیه داد. دودخانه كيار از به هم پيوستن چند رود كوچك از دشت هاي شهركرد، هفشجان، سورك، دزك، سرتشنيز، خراجي و شلمزار تشكيل و در نهايت به رودخانه كارون مي پيوندد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *