رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خاموشی‌ها؛ محصول تحریم یا بی‌تدبیری؟

11:13 - 27 تير 1400
کد خبر: ۷۴۲۰۶۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
پیرو گله‌مندی مردم از خاموشی‌ها، مسئولان اجرایی کشور مجبور به عذرخواهی و بیان علل این معضل شدند. اما یکی از عذرهای بدتر از گناهی که برای علت بروز خاموشی‌های مکرر در نقاط مختلف کشور مطرح شد، اینکه برخی مسئولان وزارت نیرو، تحریم‌ها را بهانه کردند!
- با کمتر شدن دمای هوا در تهران و بارانی شدن آسمان برخی شهر‌های کشور، شاهد کاهش فشار بر شبکه برق کشور و نیز کاسته شدن از روند خاموشی‌های بی‌برنامه، گسترده و ورای طاقت مردم در سایر نقاط کشور هستیم.

پیرو گله‌مندی مردم از خاموشی‌ها، مسئولان اجرایی کشور مجبور به عذرخواهی و بیان علل این معضل شدند. اما یکی از عذر‌های بدتر از گناهی که  برای علت بروز خاموشی‌های مکرر در نقاط مختلف کشور مطرح شد، اینکه برخی مسئولان وزارت نیرو، تحریم‌ها را بهانه کردند.
 
در این اوضاع که با قطعی‌های مکرر برق، انجام امور کشاورزی، دامداری، تولیدی، صنعتی و کالا‌های خانگی آسیب فراوان دیدند و مردم گرمای زیادی را در داغ‌ترین فصل سال تحمل کردند، همه تقصیرها را متوجه تحریم‌ها کردند!
 
 
آیا قطع برق در کشور تقصیر ترامپ است؟
اما یکی دیگر از علل جالب توجهی که در این روز‌ها از زبان برخی مسئولین دولتی در توجیه عدم عمل به مصوبات قانونی درباره تامین برق اعلام شد، اعطای بسته‌های کمک معیشتی در پی بروز کرونا بود و چنین عنوان کردند که به‌خاطر پرداخت بسته‌های معیشتی، منابع مالی لازم برای تامین زیرساخت‌های برق را نداشتیم!

رئیس جمهور روز چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ در سخنانی راجع به  اعتبارات مالی کمک معیشتی در دوره کرونا گفته بود یک ۱۰۰ هزار میلیارد تومان چه تسهیلات چه بلاعوض پیش بینی کردیم در ماه‌های اولیه و آن‌ها را عمدتا پرداخت کردیم، مقدار کمی باقی مانده که پرداخت خواهیم کرد. در این چند ماه اخیر یک حمایت معیشتی جدیدی را مشخص کردیم برای آن‌هایی که از کرونا آسیب دیدند، حدود ۳۵ میلیون نفر از جمعیت در چهار ماهه پایان سال که البته آذر را دریافت کردند، سه ماه دیگر هم دریافت خواهند کرد، برای هر فرد از اعضای خانواده، آن‌هایی که در کمیته امداد و بهزیستی هستند ۱۲۰ هزار تومان، برای بقیه ۱۰۰ هزار تومان، بارِ سنگینی بود دولت این را تحمل کرد به خاطر اینکه بتواند بخشی از مشکلات مردم در بخش معیشتی را حل کند.
 
آیا قطع برق در کشور تقصیر ترامپ است؟
 
نکته‌ای که نباید از آن غافل شد اینکه کشورمان ایران اسلامی، از اسفند ۹۸ درگیر بیماری کرونا شد و این بسته معیشتی چند ماه پس از شیوع این بیماری و به تعدادی از جمعیت کشور پرداخت شد، نه به همه مردم.

در این میان با نگاهی به مالیات که در سایر کشور‌های دنیا از جمله ایران، یکی از منابع درآمد بودجه است، طبق آمار مراجع رسمی مشخص است رقمی معادل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد که اگر دولت سازوکار و برنامه‌ای برای اخذ حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد از این مبلغ را فراهم می‌کرد، شاید منبع مالی عظیمی برای رسیدگی به زیرساخت‌های تولید برق کشور فراهم می‌شد و با مشکلات کنونی دست و پنجه نرم نمی‌کردیم.

از سوی دیگر با توجه به وجود ۱۰ هزار و ۴۵۰ معدن در کشور که از این تعداد تعداد پنج هزار و ۶۵۳ معدن در حدود ۵۲ درصد فعال، چهار هزار و ۹۹۵ معدن در حدود ۴۶ درصد غیرفعال و ۲۵۷ معدن معادل ۲ درصد درحال تجهیز هستند،می‌شد با تدبیر و مدیریت از این منابع استفاده بهینه‌ای کرد  و بهانه نتراشید که بی‌برقی به دلیل بی‌پولی است!

به گفته بابک دین پرست، معاون وزیر کشور اگر این تعداد معادن فعال شوند شاهد ایجاد ۸۸۸ هزار اشتغال جدید و نیز ۴۱۰ هزار شغل جدید در مناطق کمترتوسعه یافته خواهیم بود، اما درصورت فعال شدن معادن غیرفعال، شاهد افزایش ظرفیت تولید به میزان ۳۲۷ هزار تن (معادل ۴۵ درصد تولید سالانه کشور) خواهیم شد.

 

آیا قطع برق در کشور تقصیر ترامپ است؟

 
با این وجود بهره برداری، فرآوری و صادرات منابع معدنی نیز می‌توانست یکی دیگر از راه‌های تامین منابع مالی پیش روی دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای اجرای مصوبات مجلس برای تکمیل زیر ساخت‌ها و تامین برق مورد نیاز کشور در سال‌های گذشته  باشد که یا به طور کامل مورد توجه قرار نگرفت و یا از این ظرفیت استثنایی و گسترده غفلت شد.
 
ابراهیم کارخانه رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم درباره ضرورت بهره گیری از برق هسته‌ای به خبرنگار میزان می‌گوید: نیروگاه هسته‌ای بوشهر مدتی از مدار خارج شده بود که هم اکنون به مدار برگشته است و هزار مگاوات برق تولید می‌کند و قطعاً همین میزان تولید نیز در کاهش خاموشی‌ها موثر است.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به گستردگی خاموشی‌های اخیر در کشور مسئولان باید فکر تامین برق هسته‌ای باشند، افزود: تامین برق با انرژی‌های تجدید پذیر نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.
 
آیا قطع برق در کشور تقصیر ترامپ است؟
کارخانه تصریح کرد: هم اکنون کشور‌های همسایه مانند ترکیه، امارات، عربستان سعودی، عمان و اردن در حال ساخت نیروگاه هسته‌ای در کشور خود هستند و تا چند سال آینده می‌توانند از این برق هسته‌ای استفاده کنند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم تصریح کرد: عربستان کشوری است که ذخایر نفتی بالایی داردو تا ۱۰ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند اما به فکر ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای نیز هست؛ حال چرا باید کشوری مانند آمریکا درباره کاربرد انرژی هسته‌ای به ما فشار وارد کند تا ما نتوانیم به فعالیت صلح آمیز خود در این عرصه ادامه دهیم.

کارخانه تاکید کرد: اگر نیروگاه برق هسته‌ای نسازیم، برای تامین برق به خارج از کشور وابسته خواهیم شد و بدین‌ترتیب برق عاریه‌ای خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: ساخت نیروگاه‌های برق هسته‌ای یک اصل مسلم برای جمهوری اسلامی ایران است که رهبر معظم انقلاب نیز به همین دلیل بر این مسئله تاکید دارند، زیرا در نهایت انرژی‌های فسیلی به اتمام می‌رسند و دیگر نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم با اشاره به اینکه آنچه برق آینده جهان را به‌صورت مطمئن تامین می‌کند، انرژی هسته‌ای است، گفت: در حال حاضر از طریق سوخت هسته‌ای از اورانیوم بر پایه واکنش شکافت به دست می‌آید، ولی بعد از اینکه منابع اورانیوم جهان هم تمام شد در نهایت سوخت مورد نیاز بشر به صورت لایتناهی از طریق فرایند جوش هسته‌ای که سوخت آن از هیدروژن سنگین است، تامین می‌شود.

وی گفت: هیدروژن سنگین هم در قالب آب سنگین به وفور در آب اقیانوس‌ها وجود دارد و بدین ترتیب زمانی خواهد رسید که حتی در آینده نه چندان دور از طریق واکنش جوش هسته‌ای و آب اقیانوس ها که در آن اتم‌هایی که هیدروژن سنگین وجود دارد را در خدمت تولید انرزی هسته ای قرار قرار می‌دهد.

 کارخانه افزود: اگر هیدروژن سنگینی که در یک گالن آب اقیانوس وجود دارد را  استخراج کنند و در شرایط همجوشی هسته‌ای وارد کنند، معادل ۳۰۰ گالن بنزین انرژی به دست می آید و همه اینها با داشتن این فناوری ممکن است.

 

آیا قطع برق در کشور تقصیر ترامپ است؟

 

وی گفت: کشور ما مجهز به فناوری شکافت هسته‌ای  است که در آن  اورانیوم به‌عنوان سوخت استفاده می‌شود، این مرحله مقدمه دستیابی به فناوری جوش هسته‌ای است که کشور ما در حال حاضر علاوه بر دستیابی به فناوری شکافت هسته‌ای بر روی جوش هسته‌ای نیز کار می‌کند.


رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم گفت: استفاده از سوخت، فناوری و دانش هسته‌ای امری اجتناب ناپذیر برای هر کشوری است که بخواهد مستقل و آزاد زندگی کند و نیازهایش را خودش تامین کند.
 
به هر روی، اگر دولت‌های مختلف خصوصاً دولت‎های یازدهم و دوزادهم طبق مصوبات قانونی و برنامه‌های پنج ساله برای تامین برق کشور عمل می‌کردند، شاهد خاموشی‌هایی چنین گسترده در کشور نبودیم و امیدواریم دولت سیزدهم  فکری عملی برای استفاده از انرژی هسته‌ای و سایر انرژی‌های تجدید پذیر برای تولید برق داشته باشد تا  در سال‌های آتی با مشکلاتی اینچنینی روبرو نشویم. 
 
 
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *