گرد و غبار به همراه کرونا در سیستان و بلوچستان می‌تازد

11:10 - 24 تير 1400
کد خبر: ۷۴۱۵۹۷
افزایش میزان غلظت ذرات غبار در هوای سیستان و بلوچستان در کنار مشکلات شیوع ویروس کرونا، عرصه را برای مردم این استان تنگ کرده است.

_ روزنامه ایران نوشت: کرونا در سیستان و بلوچستان فروکش نکرده و همچنان آمار روزانه مبتلایان چهار رقمی است، اما دامنه مشکلات و بحران در این استان محروم به همین جا ختم نمی‌شود، این بار نفوذ گردوغبار گسترده به شهر زاهدان و دمای بالای هوا نفس کشیدن را برای مردم این شهر سخت کرده است. آن‌طور که اداره هواشناسی این استان اعلام کرده غلظت ذرات غبار در هوای این شهر به ۷۸۶۴ میکروگرم بر مترمکعب یعنی ۵۱ برابر حد مجاز رسیده است. از سوی دیگر سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش‌های موسمی همراه با رگبارسنگین باران، تگرگ، رعدوبرق و باد شدید لحظه‌ای تا اواخر وقت جمعه ۲۵ تیر هشدار داده و اعلام کرده در این مدت امکان آبگرفتگی معابر، جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، انسداد موقت جاده‌ها، برخورد صاعقه و خسارت براثر باد شدید موقتی در این مناطق وجود دارد.

کاهش شعاع دید بخاطر گرد و غبار

«محسن حیدری»، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در این زمینه گفت: منشأ گردوغبار زاهدان دشت‌های نواحی مرزی در جنوب میرجاوه هستند. این پدیده در اثر همرفتی شدید هوا و وقوع تندباد لحظه‌ای روی داده و بتدریج به زاهدان و میرجاوه نیز نفوذ کرده و شعاع دید افقی در فرودگاه این دو شهر را به ترتیب به ۵۰ و ۲۰۰ متر کاهش داده است.

وی با اشاره به اینکه گرمای هوا هم در زاهدان در روز‌های گذشته تا ۴۱.۱ درجه سلسیوس رسیده، ادامه داد: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیشیابی و مدل‌های جوی انتظار می‌رود با تقویت بارش‌های موسمی در روز‌های آینده بویژه جمعه و شنبه قدری از شدت گرما در زاهدان کاسته شود و بیشینه دمای هوا به کمتر از ۴۰ درجه بازگردد.

حیدری با تأکید بر اینکه بارش‌های موسمی شهرستان‌های سرباز، راسک، نیکشهر، قصرقند، فنوج، چابهار، دشتیاری، کنارک، ایرانشهر، بمپور، دلگان، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، ارتفاعات جنوبی تفتان، خاش و گلشن را درگیر می‌کند، افزود: آبگرفتگی معابر، جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، انسداد موقت جاده‌ها، برخورد صاعقه و خسارت در اثر باد شدید موقتی از اثرات این مخاطره است بر همین اساس توصیه می‌شود فرمانداری‌ها و دستگاه‌های امدادی نسبت به این موضوع آمادگی لازم را داشته باشند و مردم هم از اسکان و تردد در حاشیه و بستر مسیل‌ها و رودخانه‌ها و رفتن به مناطق مرتفع و چرای دام خودداری کنند.

«علیرضا شهرکی»، مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان هم در خصوص تقویت پدیده مونسون در استان، خاطرنشان کرد: از روز گذشته با شروع بارش‌های جدید و در پی آن طغیان رودخانه فصلی لوریانی، محور قصرقند به نیکشهر مسدود شده است. از آنجایی که این بارش‌ها لحظه‌ای و رگباری هستند با ایجاد روان‌آب خسارت‌هایی را به‌دنبال دارند. البته میزان خسارت‌ها بعد از جمع‌بندی توسط فرمانداران به این ستاد ارسال و اطلاع‌رسانی می‌شود.

شرایط کرونایی استان بحرانی است

آنچه می‌تواند تبعات گردوغبار و بارش‌های تابستانی مونسون را در سیستان و بلوچستان بحرانی‌تر کند شرایط حاد کرونایی در این استان است. مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در خصوص آخرین وضعیت کرونا در استان، اظهار داشت: شرایط در استان بحرانی و روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از این ویروس اوضاع را بسیار نگران‌کننده کرده است.

وی با بیان اینکه براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است، افزود: متأسفانه آمار پایین رعایت پروتکل‌ها و مراجعه دیرهنگام مردم به مراکز غربالگری بسیار نگران کننده است. از مردم تقاضا داریم ما را در این زمینه یاری کنند تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

شهرکی ادامه داد: سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سیستان و بلوچستان سبب شد بسیاری از نواقص و کمبود‌های حوزه درمان مثل کیت‌های تشخیصی رفع شد. البته همچنان در شرایط بحرانی هستیم، اما اگر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ۸۰ درصد برسد ویروس جهش یافته در استان کنترل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه تمامی پروتکل‌های ابلاغ شده در شهر‌های قرمز تا اطلاع ثانوی ادامه دارد، گفت: در شهر‌های قرمز مشاغل گروه دو، سه و چهار و در شهر‌های نارنجی مشاغل گروه سه و چهار تعطیل است. همچنین ممنوعیت تردد درون شهری از ساعات ۲۲ تا سه شب برقرار است. از همه می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند در غیر این صورت با هماهنگی دستگاه قضایی و نظارتی اقدام به پلمب واحد‌های نظارتی می‌کنیم.

شهرکی در خصوص انتشار خبری مبنی بر پر شدن سردخانه‌ها به‌دلیل افزایش آمار فوتی‌ها در استان، اظهار داشت: این خبر صحت ندارد و میزان مرگ و میر این ویروس به اندازه‌ای نیست که سردخانه‌ها در سطح استان پر شوند. در حال حاضر روند بیماری با توجه به اطلاعاتی که داریم کنترل و شرایط تثبیت شده، اما نگرانی بابت مرگ و میر بیماران بد حال کرونایی وجود دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *