تقویم تاریخ؛ از درگذشت آنتون چخوف تا انفجار تروریستی در زاهدان

9:50 - 24 تير 1400
کد خبر: ۷۴۱۵۸۷
امروز پنجشنبه ۲۴ تیر سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با ۴ ذی الحجه سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۲۱ میلادی است.
_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (پنجشنبه ۲۴ تیر سال ۱۴۰۰) به شرح زیر است:
 

درگذشت ابواسحاق اسفراینی، ملقب به رکن الدین دانشمند مسلمان

۱۰۲۴ سال پیش (بنا به روایات تاریخی) در چنین روزی، چهارم ذی الحجه ۴۱۸ هجری قمری متکلم اصولی "ابواسحاق اسفراینی" عالم بزرگ مسلمان در گذشت.

ابواسحاق اسفراینی ملقب به رکن الدین شافعی، معروف به استاد از دانشمندان مشهور ایرانی است که در علم فقه، اصول فقه و کلام و دیگر معارف دینی از مهارت‏های بسیار برخوردار بود. او در مدارس نیشابور که در آن زمان از مراکز بزرگ تحصیل علوم مختلف بود، به تدریس اشتغال داشت. الجامع فی اصول الدین و نور العین فی مشهدالحسین از جمله آثار اوست. ابواسحاق در ۸۰ سالگی در نیشابور وفات یافت و در اسفراین به خاک سپرده شد.

تقویم تاریخ؛ از درگذشت آنتون چخوف تا انفجار تروریستی در زاهدان
 

نبرد دریای مانش میان اسپانیا و انگلیس

۴۳۳ سال پیش درچنین روزی، پانزدهم ژوئیه سال ۱۵۸۸ میلادی نبرد دریای مانش میان نیروی دریایی اسپانیا، معروف به ناوگان شکست ناپذیر و نیروی دریایی انگلستان اتفاق افتاد.

در این جنگ ۱۳۵ کشتی جنگی بزرگ اسپانیایی برای خونخواهی قتل ماری استوارت، ملکه اسکاتلند، به انگلیس حمله کردند، ولی به سبب وقوع توفان شدید، ۸۵ کشتی اسپانیایی غرق شد و ناوگان شکست ناپذیر اسپانیا شکست سنگینی را متحمل شد و از این زمان به بعد، قدرت آن افول کرد.

تقویم تاریخ؛ از درگذشت آنتون چخوف تا انفجار تروریستی در زاهدان
 

درگذشت آنتون چخوف، نویسنده روسی و خالق باغ گیلاس

۱۱۷ سال پیش در چنین روز ۱۵ ژوئیه سال ۱۹۰۴ میلادی آنتون چخوف anton chekhov» داستان نویس و نمایشنامه نویس بلند آوازه قرن ۱۹ روسیه (و جهان) در ۶۴ سالگی درگذشت.

وی یک پزشک بود و برای تهیدستان یک کلینیک رایگان دایر کرده بود که خود در آنجا طبابت می‌کرد. مهارت چخوف عمدتا در نگارش داستان‌های کوتاه است. او گفته است که ساده نویسی را از «تولستوی» یادگرفته و می‌کوشد که در نوشته هایش چیزی بیاموزد و بشررا راهنمایی کند. فلسفه او در زندگی «شادزیستن» است و احساس شادی کردن را نعمتی بزرگ خوانده است، زیرا که عمر انسان محدود و پیری که از آن گریزی نیست دورانی سخت است که نباید گذارد نامطبوع باشد. به زعم چخوف؛ اگر بشر از جوانی، درست راهنمایی شود زندگانی مطلوب و بدون دغدغه خواهد داشت. مدیران جامعه نقشی بزرگ در تامین سعادت و شادزیستن اتباع دارند. ایوانف، مرغ دریا، عمو وانا، سه خواهر و باغ گیلاس از جمله داستان‌ها و نمایشنامه‌های چخوف هستند.

تقویم تاریخ؛ از درگذشت آنتون چخوف تا انفجار تروریستی در زاهدان
 

شهادت آیت الله سید عبدالله بهبهبانی، یکی از رهبران مشروطه

۱۱۱ سال پیش درچنین روزی، بیست و چهارم تیر سال ۱۲۸۹ هجری شمسی آیت الله «سید عبدالله بهبهانی»، از روحانیون برجسته ایران و یکی از رهبران آزادیخواهان دوره مشروطیت، به شهادت رسید.

وی در شهر نجف ـ از شهر‌های عراق ـ متولد شد و تحت توجهات پدر فاضل و مجاهدش سید اسماعیل مجتهد بهبهانی تحصیل علوم دینی را آغاز کرد. وی از حوزه درس عالم و فقیه بزرگ حاج میرزا حسن شیرازی کسب فیض کرد و بر علم و دانش خود افزود. آیت الله بهبهانی قبل از انقلاب مشروطیت نیز از روحانیون و علمای مشهور ایران به شمار می‌رفت و در امور سیاسی دخالت داشت. وی با آغاز مشروطیت به صف مبارزین پیوست و با یاری و همکاری آیت الله سید محمد صادق طباطبایی، رهبری مشروطه خواهان را به عهده گرفت. آیت الله بهبهانی در پیروزی انقلاب مشروطه نقش بسزایی داشت و دراین راه زحمات فراوانی را متحمل شد که سرانجام به شهادت وی منجر گشت.

تقویم تاریخ؛ از درگذشت آنتون چخوف تا انفجار تروریستی در زاهدان


تولد حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی

۸۲ سال پیش، در روز بیست و چهارم تیر سال ۱۳۱۸ هجری شمسی حضرت آیت الله «سید علی حسینی خامنه ای» رهبر انقلاب اسلامی ایران، در شهر مقدس مشهد - در شمال شرقی ایران - متولد شد.

ایشان در خانواده‌ای روحانی رشد یافت و از چهار سالگی تحصیل را آغاز کرد. رهبر معظم انقلاب در اواخر دوره دبیرستان، به فراگیری دروس اسلامی نزد پدر فاضل خود پرداخت و به سرعت مراحل پیشرفت را طی کرد. ایشان در سال ۱۳۳۷ ه. ش. به شهر قم عزیمت نمود و به مدت ۷ سال، نزد اساتید بزرگواری، چون امام خمینی (ره)، آیت الله العظمی بروجردی و علامه طباطبایی، فقه و اصول و فلسفه را فرا گرفت. آیت الله خامنه‌ای پس از بازگشت به مشهد نیز همچنان به تحصیل و تدریس علوم دینی و معارف اسلامی پرداخت. رهبر معظم انقلاب اسلامی از همان دوران نوجوانی، مخالفت با رژیم استبدادی پهلوی را آغاز کرد و با اوج گیری نهضت امام خمینی (ره) به آن پیوست. ایشان در راه تبلیغ اسلام و افکار و دیدگاه‌های امام خمینی (ره) و افشاگری علیه مفاسد رژیم وابسته پهلوی، بار‌ها دستگیر، زندانی و حتی تبعید شد. رهبر معظم انقلاب در آستانه پیروزی نهضت عظیم مردم، از سوی امام خمینی (ره) به عضویت شورای انقلاب اسلامی درآمد. پس از انقلاب نیز ایشان سمت‌های مهمی، چون نمایندگی امام در شورای عالی دفاع را عهده دار شد و دو بار توسط مردم به مقام ریاست جمهوری برگزیده شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۰ در اثر بمب گذاری عوامل گروهک‌های تروریستی، به شدت مجروح شد. در پی رحلت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۸ ه. ش، مجلس خبرگان رهبری، ایشان را به دلیل داشتن ویژگی هایی، چون اجتهاد، تقوا، درایت، مدیریت و آشنایی با مسائل ایران و جهان، به سمت رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران برگزید. ایشان در دوران رهبری خود، همواره با توجه به تعالیم اسلام و آرمان‌های انقلاب و امام خمینی (ره)، نظام جمهوری اسلامی را با تدبیر و دور اندیشی، هدایت و رهبری کرده است.

این روز تاریخ تولد شناسنامه‌ای حضرت آیت الله خامنه‌ای است و معظم له، ۲۹ فروردین را تاریخ دقیق تولد خودشان می‌دانند.

تقویم تاریخ؛ از درگذشت آنتون چخوف تا انفجار تروریستی در زاهدان


انفجار تروریستی در زاهدان

۱۱ سال پیش درچنین روزی، بیست و چهارم تیر سال ۱۳۸۹ هجری شمسی دو انفجار انتحاری در شهر زاهدان در جنوب شرقی ایران، باعث شهادت ۲۷ نفر و زخمی شدن ۱۶۹ نفر شد.

این حادثه در مقابل مسجد جامع زاهدان و همزمان با مراسم جشن سالگرد تولد امام حسین (ع) روی داد. گروهک تروریستی موسوم به جندالله مسئولیت این انفجار‌ها را برعهده گرفت. این گروه وابسته در جریان چند عملیات تروریستی دیگر، تعدادی از هموطنان ایرانی را به خاک و خون کشیده بود. عملیات تروریستی زاهدان، یک ماه پس از اعدام عبدالمالک ریگی سرکرده سابق گروهک تروریستی جندالله که در یک عملیات موفق امنیتی توسط نیرو‌های ایرانی دستگیر شده بود، رخ داد. وی در اعترافات خود، از ارتباطش با آمریکا پرده برداشته بود. چندی پس از این حادثه دلخراش، سه نفر از تروریست‌های موثر در آن، دستگیر و اعدام شدند.

تقویم تاریخ؛ از درگذشت آنتون چخوف تا انفجار تروریستی در زاهدان



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *