رایزنی هلال احمر درباره واردات واکسن مهاجران افغانستانی

2:43 - 24 تير 1400
کد خبر: ۷۴۱۴۷۶
کریم همتی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از افغانستانی‌های ساکن در کشورمان در شغل‌های خدماتی مشغول به کار هستند و در مکان‌های عمومی رفت و آمد دارند انجام واکسیناسیون برای آن‌ها قابل دفاع خواهد بود. اگر این اتفاق محقق شود به هرحال دویست هزار نفر از ساکنان کشورمان واکسینه خواهند شد.
کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر کشور در خصوص گمانه‌هایی که در مورد مشارکت خیرین برای واردات واکسن از طریق هلال احمر پیش آمده به میزان گفت: تاکنون بحث خاصی در این مورد وجود نداشته است. البته در یک مقطعی مساله خرید واکسن مطرح شده بود. بعد، اما با توجه به تصمیمی که در سطوح عالی مدیریتی برای بحث مبادی خرید واکسن گرفته شد آن موضوع کنار گذاشته شد. بعد از آن هم دیگر برای خرید واکسن از طریق کمک‌های خیرین صحبتی پیش نیامد. طی این مدت تنها کمکی که به جمعیت هلال احمر اتفاق افتاده مبلغی بوده که فدراسیون بین المللی هلال احمر و صلیب سرخ در اختیار ما قرار داده تا بتوانیم تعداد زیادی واکسن برای افغانستانی‌ها و سایر اتباع بیگانه‌ای که در داخل کشورمان هستند تهیه بکنیم.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه روند پوشش واکسیناسیون هموطنانمان روند کندی را پشت سر می‌گذارد ما باید یک منبعی برای واردات این مقدار واکسن که حدودا برای پوشش دویست هزار نفر از افغانستانی مقیم کشورمان خواهد بود فراهم کنیم که دنبال رایزنی برای تحقق این هدف هستیم. غیر از این مورد محموله دیگری در اختیار هلال احمر نبوده و نکته خاصی هم پیش نیامده است. البته ما امیدواریم به صورت هفتگی هم در این هفته و هم هفته آینده بتوانیم بحث واردات واکسن را پیگیری کنیم.

همتی درمورد چرایی ضرورت پوشش واکسن برای اتباع بیگانه از سوی هلال احمر گفت: نکته‌ای که درمورد مساله واکسن وجود دارد این است که تقریبا همه هموطنان ما که در سایر کشور‌ها ساکن هستند از پوشش واکسیناسیون بهره‌مند شده اند. اما این هم نکته درستی است که پوشش واکسن در کشور ما روند کم شتابی داشته است. اما وظیفه کمیساریای عالی پناهندگان همین است که از پناهندگان حمایت کند. وارد کردن این واکسن هم از یک وجهی موثر خواهد بود و اگر این اتفاق محقق شود به هرحال دویست هزار نفر از ساکنان کشورمان واکسینه خواهند شد. همین امروز هم هر کدام از ما اگر واکسن را دریافت بکند این هم یک حفاظتی برای خود اوست و هم برای دیگرانی که با این فرد در ارتباط هستند.
 
بیشتر بخوانید:
 
 رئیس جمعیت هلال احمر کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از افغانستانی‌های ساکن در کشورمان در شغل‌های خدماتی مشغول به کار هستند و در مکان‌های عمومی رفت و آمد دارند انجام واکسیناسیون برای آن‌ها از این حیث قابل دفاع خواهد بود. در مورد این واکسنی که ما درصدد وارد کردنش هستیم می‌توانستیم صدهزار دوز را درخواست بکنیم که وزارت بهداشت در اختیارمان بگذارد که تا الان هم محقق نشده است. اما قول مساعد داده شده که از کشور‌های معتبر فروشنده واکسن خریداری و در اختیار ما گذاشته شود. من فکر می‌کنم در انعکاس این خبر اگر به این شکل مطرح شود که ما هر موقع بتوانیم پوشش واکسیناسیون را افزایش بدهیم به نفع همه هموطنانمان هم خواهد بود. اما وجه دیگر این کار هم این است که ایران برای اتباع دیگر کشور‌هایی که در اینجا ساکن هستند پوشش واکسیناسیون را به انجام می‌رساند. ما این پیگیری‌ها را ادامه می‌دهیم و اگر از منابع داخلی نتوانیم واکسن تهیه کنیم غیر از این سهمیه‌ای که به ما داده می‌شود اقدامی انجام نخواهد شد.

همتی درباره منابع اعتباری و سازوکار‌های موثر برای تحقق واردات واکسن از سوی جمعیت هلال احمر گفت: درباره منابعی که الان برای واردات واکسن وجود دارد دولت و بانک مرکزی کمک می‌کنند، اما خیرین در زمینه خرید و واردات واکسن نتوانسته اند اقدامی بکنند. از این بابت این نکته باید در نظر گرفته شود که بخش خصوصی خیلی در بحث تهیه واکسن وارد نشده و این به ما به عنوان متولی این امر بر می‌گردد. اما نکته‌ای که وجود دارد درباره آن پول‌هایی که ارسال می‌شود تا یک محموله‌ای از واکسن فراهم شود هیچ کس حاضر نیست ضمانتی برای آن بدهد. اگر امروز بخش خصوصی بخواهد واکسن وارد بکند باید ده یا بیست میلیون دلار ارسال بکند. برای باز کردن ال سی هم باید ضمانت داده شود. این پول‌ها خیلی ضمانتی برای ما نخواهد داشت. اما جمعیت هلال احمر واقعا این بخش را به جان و دل خریده است. یعنی اگر یک زمانی ما این پول را ارسال بکنیم و طرف فروشنده به تعهداتش عمل نکند ما فقط می‌توانیم به نزدیک‌ترین کلانتری مراجعه کنیم و تصمیم گیری در این باره را به آن‌ها واگذار کنیم.
 
وی افزود: در این باره نکته مهم به این بر می‌گردد که خیلی مهم است که ما با مسوولیت خودمان این پول‌ها را ارسال می‌کنیم و هیچ راه میانه‌ای هم نداریم. امروز هر کالایی غیر از کالا‌های تحریمی بخواهد وارد شود باید ال سی باز شود و ضمانتنامه کافی ارائه شود و به بانک معرفی می‌شود و همه کار‌های مربوط به آن کالا هم در داخل انجام می‌شود. البته تا الان برای هیچ کدام از محموله‌ها مشکلی پیش نیامده است. اما اگر خیرین بخواهند به برخی از کارخانه‌های بزرگ تولیدی پول بدهند و مثلا بگویند شما دویست هزار کارگر دارید و ما هزینه تامین واکسن این کارگران را برای شما تامین می‌کنیم این اقدام چندان قرین موفقیت نخواهد بود. چون تعداد واکسن‌های وارداتی زیاد نبوده هلال احمر در این زمینه نتوانسته کاری بکند. اولویت ما وارد کردن واکسن و در اختیار وزارت بهداشت گذاشتن آن است که این واکسن‌ها را به صورت رایگان در اختیار هموطنان بگذارند.
 

برچسب ها: واکسن هلال احمر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *