رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

زمان جدایی از برایتون فرا رسید؛ آقای گل در مسیر بازگشت به هلند

13:15 - 23 تير 1400
کد خبر: ۷۴۱۳۹۳
اکنون با داغ شدن بازار نقل و انتقالات اروپا احتمال جدایی برخی از لژیونر‌های ایرانی و انتقال به تیم‌های جدید وجود دارد. یکی از این گزینه‌ها جهانبخش است که بحث انتقالش به یکی از سه قدرت سنتی فوتبال هلند مطرح است.

- ایران ورزشی نوشت: با اتمام یورو ۲۰۲۰، بازار نقل و انتقالات فوتبال اروپا داغ‌تر می‌شود و باشگاه‌ها با جدیت بیشتری برای پر کردن پست‌های خالی تلاش می‌کنند. انتظار می‌رود تعدادی از ملی‌پوشان ایرانی شاغل در اروپا هم در روز‌های آینده به تیم جدیدی منتقل شوند. یکی از آن‌ها علیرضا جهانبخش است که شنیده می‌شود پس از سه فصل حضور در برایتون ممکن است دوباره راهی لیگ هلند شود. آنچه احتمال جدایی جهانبخش را بیشتر می‌کند غیبت در تمرینات پیش‌فصل تیم انگلیسی است و به نظر می‌رسد که او منتظر است تا تکلیف تیم فصل آینده‌اش روشن شود. در این بین فعلاً نام فاینورد به عنوان مشتری جدی جهانبخش مطرح شده است.

زمان جدایی از برایتون فرا رسید

سایت «آرگوس» که اخبار باشگاه برایتون را پوشش می‌دهد در این باره نوشت: «یک منبع موثق به ما گفت که جهانبخش در مسیر جدایی از باشگاه قرار دارد. فاینورد مدتی است که خواهان این بازیکن است و با ۵ میلیون پوندی که از فروش برخیوس به دست آورده، می‌تواند برای این کار پیشقدم شود. جهانبخش همیشه تأکید داشت که مصمم است در لیگ برتر بدرخشد، ولی فصل گذشته فرصت‌ها برای او به حداقل رسید.»

استیون برخیوس فصل گذشته کاپیتان و یکی از بازیکنان کلیدی فاینورد بود، ولی با انتقالی جنجالی راهی آژاکس شد. پیوستن به تیم رقیب به حدی هواداران فاینورد را خشمگین کرد که ویدیو‌هایی از آتش زدن پیراهن این بازیکن در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

حالا رومئو راون‌هورست، رئیس اتحادیه هواداران فاینورد برای کاستن از این تنش از هواداران خواسته که این بازیکن را فراموش کنند و به فکر آینده باشند: «امیدوارم هواداران به آینده نگاه کنند. برخیوس رفته، او را فراموش کنید. حالا باید به فکر ادامه مسیر باشیم و جای خالی برخیوس قطعاً پر می‌شود. فاینورد گزینه‌های زیادی برای این کار دارد. ما ناراحتی هواداران را درک می‌کنیم، ولی امیدواریم که آن‌ها واکنشی طبیعی به این ماجرا داشته باشند.»

سایت «ترانسفر مارکت فاینورد» خبر داده که یکی از این گزینه‌ها جهانبخش است. این سایت درباره احتمال اینکه مهاجم ایرانی جانشین ملی‌پوش هلندی شود، نوشته است: «آژاکس برای انتقال برخیوس ۵/ ۵ میلیون یورو می‌پردازد که با در نظر گرفتن پاداش‌ها ممکن است یک میلیون یوروی دیگر به این رقم اضافه شود. به نظر می‌رسد که جانشین برخیوس یک چهره آشناست. جهانبخش، بازیکن سابق NEC و آلکمار ممکن است جایگزین او شود. هنوز مشخص نیست که این انتقال قرار است قرضی یا قطعی باشد. مهاجم ایرانی هنوز دو سال دیگر با برایتون قرارداد دارد. ملی‌پوش ایرانی تابستان ۲۰۱۸ با ۲۵ میلیون یورو از آلکمار به برایتون پیوست، ولی در لیگ برتر نتوانست انتظارات را برآورده کند.»

محدودیت‌های مالی فاینورد

جهانبخش در اردیویزه توانسته بود ۳۹ گل بزند که ۲۱ گل در فصل آخر با پیراهن آلکمار ثبت شد، ولی در چهل بازی با پیراهن برایتون در لیگ برتر تنها دو گل زد. همین فاینورد را امیدوار کرده که بتواند مهاجم ۲۷ ساله ایرانی را با قیمت مناسبی به لیگ هلند برگرداند.

ماریو بین، بازیکن اسبق فاینورد و کارشناس فعلی تلویزیون به شبکه ESPN گفت که جهانبخش می‌تواند جانشین خیلی خوبی برای برخیوس باشد: «فاینورد پول زیادی در اختیار ندارد و باید در نقل و انتقالات خلاق باشد. جهانبخش اگر بتواند عملکردش در آلکمار را تکرار کند، بازیکن فوق‌العاده‌ای برای فاینورد خواهد بود. ولی او در این سال‌ها بازی‌های زیادی برای برایتون نداشته است. باید دید او در چه شرایطی قرار دارد، ولی او برای فاینورد بهتر از بازیکنان جوانی است که در حال حاضر بازی می‌کنند.»

بین اضافه کرد که ترجیح می‌داد برخیوس در فاینورد باقی می‌ماند، چرا که در این تیم کاملاً جا افتاده بود: «برخیوس در فصول اخیر ثبات زیادی داشت و اگر می‌ماند فاینورد می‌توانست فاصله‌اش با آژاکس را کمتر کند.»

فاینورد فصل گذشته نتوانست با مدعیان قهرمانی رقابت کند و با اختلاف ۲۹ امتیاز نسبت به آژاکس به رده پنجم رسید. حالا برخیوس هم به تیم قهرمان پیوسته تا امید هواداران برای موفقیت در فصل جدید کمتر شود. وضعیت مالی نه چندان خوب و کیفیت فنی فاینورد ممکن است موانعی در راه انتقال جهانبخش باشند. با این حال این باشگاه تنها مشتری مهاجم ایرانی نیست و از گوشه و کنار شنیده می‌شود که آیندهوون هم خواهان اوست. این باشگاه همراه آژاکس فصل گذشته هم خواهان جهانبخش بودند، ولی او ترجیح داد در برایتون باقی بماند. آیندهوون فصل گذشته وضعیت بهتری نسبت به فاینورد داشت و بعد از آژاکس به رده دوم رسید.

بازگشت به هلند، گزینه منطقی برای جهانبخش

بحث انتقال جهانبخش به یکی از سه قدرت سنتی فوتبال هلند بعد از درخشش با آلکمار و کسب عنوان آقای گل لیگ خیلی داغ شده بود، ولی وسوسه بازی در لیگ برتر انگلیس چیزی نیست که بازیکنان فوتبال بتوانند به راحتی از آن بگذرند.

دوره سه ساله حضور علیرضا در انگلیس آنطور که خودش دوست داشت پیش نرفت، ولی در ۲۷ سالگی هنوز فرصت زیادی دارد که با یک انتقال مناسب پرونده برایتون را ببندد و پشت سر بگذارد. با وجود گذشت سه سال از درخشش با پیراهن آلکمار، مدعیان لیگ هلند هنوز آن روز‌ها را فراموش نکرده‌اند و خواهان جذب مهاجم ایرانی هستند.

آشنایی با فضای فوتبال هلند می‌تواند به جهانبخش کمک کند که در صورت نهایی شدن انتقال به فاینورد یا آیندهوون خیلی زود در تیم جدیدش جا بیفتد و دوباره به مهره کلیدی تیمش تبدیل شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *