رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ادامه حواشی بازگشایی غیر قانونی سینما‌ها در وضعیت قرمز/لزوم پرداخت به مقوله عفاف و حجاب در هر زمانی و موقعیتی

17:10 - 22 تير 1400
کد خبر: ۷۴۱۱۸۰
بیست و دومین روز از تیر ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به ادامه اما و اگرهای سینمای ایران در شرایط کرونایی اشاره کرد.

- بیست و دومین روز از تیر ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به ادامه اما و اگرهای سینمای ایران در شرایط کرونایی اشاره کرد.

هژیرآزاد: گروه حرفه‌ای دلیل حضور من در «زخم کاری» بود/فقط برای معیشتم بازی می‌کنم

هژیرآزاد: گروه حرفه‌ای دلیل حضور من در «زخم کاری» بود/فقط برای معیشتم بازی می‌کنم

بازیگر سریال «دلاوران کازبا» گفت: نقش خودم، سریال، بازیگران و کارگردان «زخم کاری» را دوست داشتم. گروه بسیار خوبی بودند و حرفه‌ای برخورد و کار کردند و هیچوقت هم به لحاظ مالی دستمزدمان عقب نیفتاد.

کاظم هژیرآزاد در گفت‌وگو با پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: دو سه هفته‌ای می‌شود که فیلمبرداری سریال «زخم کاری» به اتمام رسیده است. انتخاب بازیگر این سریال بر عهده کیومرث مرادی از دوستان تئاتری من بود که به دلیل همین آشنایی و با توجه به اینکه چهره و صدای من به نقش مورد نظر نزدیک بود به پروژه معرفی و همکاری ما شکل گرفت. مرادی وقتی به من گفت کارگردان سریال محمد حسین مهدویان است به او گفتم فیلم‌های مهدویان را دیده‌ام و دوست دارم. 

وی در همین راستا ابراز کرد: نقش خودم، سریال، بازیگران و کارگردان «زخم کاری» را دوست داشتم. گروه بسیار خوبی بودند و حرفه‌ای برخورد و کار کردند و هیچوقت هم به لحاظ مالی دستمزدمان عقب نیفتاد.

بازیگر سریال «رستم و سهراب» درباره آخرین فعایت تئاتری خود بیان کرد: سال ۹۸ تئاتر یک ساعته‌ای با نام «یک زن و یک مرد» به کارگردانی هوشمند هنرکار در خانه موزه انتظامی اجرا کردیم که مورد استقبال هنرمندان و دوستان و علاقه‌مندان قرار گرفت.  نمایشنامه «یک زن و یک مرد» نوشته الکسی آربوزف و ترجمه مهین اسکویی را همراه با ناهید مسلمی بازی کردم. این آخرین فعالیت تئاتری من بود.

هژیرآزاد پیرامون بازی در سریال «ایلدا» توضیح داد: اواسط سال ۹۸ برای سریال تلویزیونی «ایلدا» به کارگردانی راما قویدل به شهرستان خرم‌آباد رفتم و یک سال و اندی ساخت این سریال زمان برد. فیلمبرداری این کار با شیوع ویروس کرونا نیز برخورد و تا ایام نوروز سال ۹۹ با ماسک، الکل و احتیاط گذراندیم، اما در نوروز ۹۹ ساخت مجموعه تعطیل شد و تیرماه ادامه تصویربرداری در استان لرستان انجام شد و در مهرماه کار به اتمام رسید.

وی در همین راستا ابراز کرد: در این سریال در نقش شیرعلی خان بازی داشتم و از تجربه بازی در این مجموعه راضی هستم. البته در سه چهار ماهی که پروژه تعطیل بود دستمزدی نگرفتیم در حالی که با توجه به اینکه با این پروژه قرارداد بسته بودیم و با وخیم شدن اوضاع نتوانستیم کار کنیم باید از بازیگران حمایت مالی میشد که این اتفاق نیفتاد.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

خرمدره: پرداختن به عفاف و حجاب تاریخ مصرف ندارد

دبیر انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب گفت: مقوله عفاف و حجاب جزو جدا ناشدنی از دین اسلام است، الزام به عفت و حیا و حجاب از همان ابتدای اسلام همراه ما بوده و بارها و بارها توسط بزرگان تاکید شده است، حجاب و عفاف جزو اصلی بخش‌های مختلفی از قرآن کریم است.

مریم خرمدره در گفت‌وگو با میزان، پیرامون لزوم بسط و گسترش عفاف و حجاب در میان جامعه گفت: حجاب و عفاف همواره باید مورد نظر واقع شود زیرا این عرصه به هیچ عنوان تاریخ مصرف ندارد، مقوله عفاف و حجاب آن طور نیست که در دوره‌ای به آن توجه کنیم و در دوره بعد آن را کنار بگذاریم، تفکر و تامل و برنامه ریزی در موقله عفاف و حجاب باید همیشگی و بلند مدت باشد. 

وی در همین راستا ادامه داد: مقوله عفاف و حجاب جزو جدا ناشدنی از دین اسلام است، الزام به عفت و حیا و حجاب از همان ابتدای اسلام همراه ما بوده و بارها و بارها توسط بزرگان تاکید شده است، حجاب و عفاف جزو اصلی بخش‌های مختلفی از قرآن کریم است لذا ما باید برای اشاعه آن باید برنامه ریزی مدون و طولانی مدتی داشته باشیم. 

 بیشتر بخوانید:

  • برای مشاهده آخرین اخبار از نمایشگاه عفاف و حجاب اینجا کلیک کنید

دبیر انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب پرداختن به موضوع عفاف را مقوله‌ای جهان شمول خواند و اذعان کرد: در حال حاضر ما در هفته عفاف و حجاب قرار گرفته‌ایم اما از نظر من نباید پرداختن به چنین موضوع مهمی را به یک روز، یک هفته و یا یک ماه خلاصه کنیم، ما باید در طول سال به صورت مداوم برای فرهنگ سازی در عرصه عفاف و حجاب فعالیت نماییم. 

وی شعارزدگی در پدیده عفاف و حجاب را مخرب خواند و اظهار کرد: با نزدیک شدن به هفته عفاف و حجاب برخی نهادهای فرهنگی صرفا در حد شعار پیش رفته و به صورت نمادین به این موضوع می پردازند، اما اگر به واقع ما بخواهیم در این عرصه اثربخش عمل کنیم باید جدی‌تر و به دور از هرگونه شعار دادن وارد عمل شویم. ما در انجمن عفاف و حجاب سعی داریم تا خلا موجود طی سال را با دغدغه مند کردن این عرصه در بخش‌های مختلف جامعه پر کنیم. 

خرمدره درباره چگونگی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه افزود: از نظر من بهترین را برای ترویج این فرهنگ سرمایه گذاری و حمایت از بخش تولید البسه عفاف و حجاب است، حمایت از تولیدکنندگان و همین طور تلاش برای کاهش قیمت البسه عفاف و حجاب می تواند باعث استقبال بیشتر جامعه نسبت به این مقوله شود. ارزان شدن محصولات عفاف و حجاب می تواند آن را در بطن جامعه به صورت یک سبک زندگی ترویج دهد. 

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

احمدی: مجوز برای نشر کتاب‌ها را باید به صنف ناشران واگذار کرد

یک نویسنده کتاب گفت: من معتقدم مجوز برای نشر کتاب‌ها را باید به صنف ناشران واگذار کرد تا آن‌ها طبق مبانی قوانین و ضوابط به انتشار کتاب بپردازند.

احسان احمدی در گفت‌وگو با پیرامون قرارداد‌های بین ناشران و نویسندگان گفت: متاسفانه قانون نانوشته‌ای در باب قرارداد‌های بین نویسنده و ناشر وجود دارد که بر اساس آن قرارداد تهیه و تنظیم می‌شود و اینجا در حقیقت خبری از قانون و چهار چوب نیست، به عبارتی قرارداد بر طبق عرف مفاد آن تنظیم می‌شود بدین ترتیب است که نویسنده و یا مولف تنها ۹ تا ۲۲ درصد از سود کتاب را دریافت می‌کند و یک مترجم تنها ۱۰ درصد از سود کتاب ترجمه شده را به دست می‌آورد.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

 وی در همین راستا ادامه داد: نبود قانون مدونی که بتواند چهارچوب‌های قرارداد‌های نویسندگان را مورد بررسی قرار دهد بزرگترین آسیب و ضعف عرصه نویسندگان و حوزه نشر محسوب می‌شود، متاسفانه چهارچوب‌های قرارداد‌های ناشران و نویسندگان در هیچ قانونی دیده نشده و این ضعفی بزرگ در حوزه فرهنگ است و نیاز به حمایت بخش‌هایی مانند مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی که قانونگذار هستند، دارد.

احمدی خاوه اشاره‌ای نیز به شرایط ناشران کرد و افزود: از آنجا که خودم علاوه بر نویسندگی دستی در حوزه نشر دارم با دغدغه‌ها و مشکلات ناشران به خوبی آشنا هستم با بالا رفتن قیمت کاغذ در بازار همچنین هزینه‌های جانبی و مواد اولیه قیمت تولید یک کتاب بسیار بالا رفته است از همه مهمتر قیمت پخش هر کتاب که ۶۰ درصد قیمت پشت جلد را به خود اختصاص می‌دهد مشکلی بر مشکلات ناشران افزوده است مضاف بر اینکه بازار خرید کتاب نیز در رکود قرار دارد، متاسفانه کتاب در سبد خانواده دیگر جای چندانی ندارد همه این عوامل به این موضوع ختم می‌شود که ناشران سود بسیار ناچیزی را کسب می‌کنند در نتیجه تاثیر این تحولات در پرداخت دستمزد نویسندگان و یا مترجمان آن هم عموماً با کمی تاخیر نمود پیدا می‌کند.

نویسنده کتاب «بی قرار» در مورد چاپ آخرین کتاب خود ابراز کرد: ماه‌های اخیر یک کتاب نوشتم و برای چاپ آن با ناشری وارد گفت‌وگو شدم هنگام بستن قرارداد با ناشر با مشکلاتی مواجه شدم، قیمت پیشنهادی ناشر بسیار ناچیز بود بدین ترتیب تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد از هزینه‌های این کتاب به جیب نویسنده می‌رود در حالیکه او حداقل یک سال برای این پژوهش و تحقیق و نوشتن وقت گذاشته است از سوی دیگر تیراژ‌های پایین حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تایی نمی‌توانند در بالا رفتن دستمزد نویسنده کمک کنند و یا تاثیری در بهره وری از کتاب برای تالیف کننده داشته باشند.

احمدی خاوه تاکید کرد: اگرچه بخشی با عنوان صنف ناشران وجود دارد، اما عملاً حرکت و یا برنامه‌ای برای دفاع از ناشران و یا نویسندگان دیده نمی‌شود، عمده‌ترین و بزرگترین مشکل حوزه فرهنگ در قانون گذاری‌ها است، متاسفانه قانونگذاری‌های انجام شده یا عموماً خیلی قدیمی هستند و یا اینکه به مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی و فناوری سبب شده است که ناکارآمد شوند.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: من معتقدم باید صنف نویسندگان و یا ناشران بسیار شفاف و دقیق به تبیین قوانین درست و مناسب اقدام کنند و برای این منظور در کنار هم جمع شده و به وضع چارچوب و قوانینی بپردازند و مدافع حوزه فرهنگ باشند در عین حال برای نویسندگان که قدیمی‌تر هستند و تجربه بهتری در حوزه نگارش دارند و کتاب‌های ارزشمندی را به جامعه عرضه کرده‌اند میزان مشخصی و بالاترین دستمزد در نظر گرفته شود. متاسفانه علاوه بر وضعیت تیراژ چالش دیگری به عنوان چاپ‌های غیرقانونی و چاپ‌های دیجیتال نیز پا به عرصه ادبیات گذاشته که هر یک حدود ۲۰۰ و یا ۳۰۰ کتاب بیشتر تولید نکرده و این قطعاً به ضرر نویسندگان خواهد بود.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

رکورد پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۴۰۰ به «دینامیت» رسید/مبنای انتخاب فیلم‌های منتخب اکران چیست؟

رکورد پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۴۰۰ به «دینامیت» رسید

فروش فیلم کمدی «دینامیت» از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان گذشت و این فیلم تبدیل به پرمخاطب‌ترین فیلم سال شد و تنها روزنه امید باقی‌مانده سینما فعلا «دینامیت» است.

با گذشتن فروش «دینامیت» از مرز ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان این فیلم که از روز جمعه ۱۱ تیرماه اکران شده است با پشت سر گذاشتن فیلم‌های اکران نوروزی به پروفروش‌ترین فیلم امسال تبدیل شد. این در حالی است که وضعیت شیوع کرونا از زمان اکران فیلم‌ها در نوروز وخیم‌تر و عملا تهران و برخی استان‌ها وارد وضعیت قرمز شده‌‌اند. فورش این فیلم نشان داد سینما بیشتر از هرچیزی از نداشتن فیلم مناسب برای فروش رنج می‌برد تا چیز دیگری.

مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش نیز درباره خروجی روز یکشنبه ۲۰ تیرماه به گفت: با توجه به اینکه فروش «دینامیت» از مرز یک میلیارد تومان گذشته نامه‌ای به سازمان سینمایی ارسال شد تا طبق وعده داده شده یک میلیارد کمک بلاعوض به این فیلم تعلق بگیرد. شایسته همچنین خبر از اکران سه فیلم دیگر را نیز داد.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

لازم به ذکر است که پیشنهاد حمایت از فیلم‌هایی که در این شرایط حاضر به اکران می‌شوند چندی پیش نیز از سوی سازمان سینمایی مطرح شد. پیشنهادی که بر مبنای آن، به دو فیلم در مجموع پنج میلیارد تومان پرداخت شود. مدتی بعد در جلسه فوق‌العاده بررسی آسیب‌های کرونا در سینما به منظور تشویق صاحبان فیلم‌های دارای قابلیت جذب مخاطب برای اکران در سینما‌های کشور، طرح شورای صنفی نمایش مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه بسته پیشنهادی شورای صنفی نمایش درباره حمایت از اکران فیلم‌های جدید مطرح و بعد از بحث و بررسی مقرر شد به صاحبان فیلم‌های با قابلیت جذب مخاطب که از این پس اکران می‌شوند، اگر فروششان به دو میلیارد برسد، یک میلیارد تومان از وعده‌های سازمان سینمایی به آنها تعلق می‌گیرد و اگر این فروش به پنج میلیارد برسد مجدداً یک و نیم میلیارد دیگر یعنی مجموعا دوونیم میلیارد تومان به آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

قطعا خبر فروش بالای دو میلیارد و سیصد میلیون تومانی «دینامیت» در شرایط کرونایی خبر بسیار خوبی برای همه دوستداران سینما و شاید از همه بیشتر سینماداران باشد که قبل از این و پس از تعطیلی طولانی مدت سالن‌های سینما درخواست اکران فیلم جدید برای جذب مخاطبان داشتند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

مدیر سینما سپیده: سینما نیاز به فیلم مخاطب‌پسند دارد

یک سینمادار گفت: فروش بالای «دینامیت» نشان داد مردم آیین سینما رفتن را از یاد نبردند و سینما بر خلاف نظر بسیاری هنوز در سبد کالای فرهنگی مردم جای دارد و پیش‌داوری‌ها اشتباه بوده است.

مهدی نیک‌آیین در گفت‌وگو با پیرامون تعداد فیلم‌های اکران شده در این سینما و وضعیت استقبال مردم گفت: در این سینما پنج فیلم سینمایی در حال اکران است و بلیت‌ها با قیمت ۱۲ هزار و پانصد تومان به فروش می‌رسد. خوشبختانه با اکران فیلم «دینامیت» پس از مدت‌ها میزان اقبال مردم از این سینما افزایش پیدا کرده و فروش خوبی داشتیم.

وی در همین راستا افزود: سانس یک «دینامیت» از ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه آغاز و ۲۲:۴۰ دقیقه ادامه پیدا می‌کند. در این سینما همانند سینما‌های دیگر با ظرفیت ۵۰ درصد فعالیت می‌کنیم و رعایت نکات بهداشتی سختگیرانه دنبال می‌شود.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

این مدیر سینمایی با اشاره به اهمیت اکران فیلم‌های مخاطب‌پسند بیان کرد: فروش بالای «دینامیت» نشان داد مردم آیین سینما رفتن را از یاد نبرده‌اند و سینما بر خلاف نظر بسیاری هنوز در سبد کالای فرهنگی مردم جای دارد و پیش‌داوری‌ها اشتباه بوده است. بدیهی است وقتی کالای خوب و با کیفیت و جدیدی برای عرضه نداشته باشید خریداری هم ندارید.

وی در همین رابطه ابراز کرد: منظور عرض من این نیست که مثلا فیلم‌های اکران نوروزی بی‌کیفیت و بد بودند خیر. چهار ماه این فیلم‌ها روی پرده بودند و علاقمندانی که می‌خواستند فیلم‌ها را دیدند، اما مشکل اصلی این بود که برخی از آن‌ها ظرفیت جذب مخاطبان بیشتر را نداشتند و به همین دلیل فروش آنچنانی هم نکردند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *