سرنخ عاملان ترور رئیس جمهور هائیتی به آمریکا رسید

11:12 - 22 تير 1400
کد خبر: ۷۴۰۹۲۷
یک گزارش نشان می‎دهد که عامل ترور رئیس جمهور هائیتی یکی از نیروهای وابسته به اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا بوده است.

- وقتی که هفته گذشته افراد مسلح به محل سکونت «جووینل مویز»، رئیس جمهور هائیتی در اطراف «پورتو پرنس»، حمله کردند، صدای مردی شنیده شد که فریاد زد «این عملیات اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکاست.»

به گزارش «نیویورک تایمز»، مشخص نیست که چه کسی این جمله را فریاد زد، یا چرا، اما در آن شب، رئیس جمهور هائیتی به دلیل اصابت گلوله کشته شد، همسرش زخمی شد و کشور هائیتی به هرج و مرج کشیده شد.

سخنگوی اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا، می‎گوید که یکی از مظنونان به قتل رئیس جمهور هائیتی، مخبر محرمانه این اداره بوده است، که در سال‌های اخیر دامنه کار خود را به خارج گسترش داده است.

به گفته وی، شخص مظنون پس از عملیات ترور به رابطان خود در اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا تماس گرفت.

این مقام آمریکایی مدعی است یکی از مقام‎های اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا از مظنون خواست تا خود را تسلیم کند.

وی افزود که این مقام رسمی، به همراه یک مقام وزارت خارجه آمریکا، اطلاعاتی را در اختیار دولت هائیتی قرار دادند که به تسلیم و دستگیری مخبر سابق و مظنون دیگر، کمک کرده است.

مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد که افراد درگیر در این ترور به نمایندگی از اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا عمل نمی‌کردند.

۱۲ سرباز بازنشسته کلمبیا در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته‎اند که پیش از ترور برای انجام کار‌های امنیتی خطرناک در هائیتی استخدام شدند.

طی روزهای گذشته دستکم ۱۵ شهروند کلمبیایی به دلیل نقش آفرینی در ترور رئیس جمهور هائیتی از سوی نیروهای امنیتی هائیتی بازداشت شدند.

مقام‎های هائیتی به تازگی اعلام کردند که «کریستین امانوئل سانون» ۶۳ ساله، یک پزشک مستقر در فلوریدا را به عنوان چهره اصلی مرتبط با پرونده در نظر دارند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *