خطر ویروس دلتا برای کودکان و نوجوانان

12:32 - 21 تير 1400
کد خبر: ۷۴۰۶۷۹
به گفته یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان میزان بروز سویه دلتا در سنین نوجوانی بالاتر از سایر ویروس‌های جهش یافته است و همچنین امکان درگیری زود هنگام ریه در صورت ابتلا به این ویروس بیشتر است.

علیرضا ناطقیان در گفت‌وگو با میزان در خصوص ویروس جهش یافته دلتا و میزان درگیری کودکان به این ویروس گفت: با توجه به اطلاعاتی که در حال حاضر موجود است میزان بروز سویه دلتا در سنین نوجوانی بالاتر از سایر ویروس‌های جهش یافته است و همچنین امکان درگیری زود هنگام ریه در صورت ابتلا به این ویروس بیشتر است.

وی افزود: از آنجایی که ما هم اکنون در کشور به طور معمول نمی‌توانیم آزمایش سکوئنسینگ را انجام دهیم، اطاعات چندانی در مورد اپیدمیولوژی ویروس دلتا نداریم، اما در برخی از مطالعات چنین ادعایی شده است که هم میزان سرایت پذیری و هم مقدار درگیری ریه در این ویروس بالاتر از سایر انواع کووید است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در پاسخ به این سوال که آیا مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به این ویروس در نوجوانان افزایش یافته است؟، توضیح داد: به طور کلی همه مطالعات در خصوص سویه دلتا یکسان نیستند، اما در برخی از مطالعات از افزایش مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ویروس دلتا در نوجوانان و کودکان با سنین بالاتر سخن گفته شده است.

این پزشک متذکر شد: البته اینکه گفته می‌شود ویروس دلتا بیشتر نوجوانان و کودکان بالای ۱۰ سال را درگیر می‌کند به این معنی نیست که ویروس دلتا موجب ابتلای کودکان با سنین پایین‌تر نمی‌گردد و بلکه  اصل ماجرا این است که مرگ‌ومیر و عوارض ناشی از این ویروس جهش یافته که در برخی کشور‌ها گزارش شده است، بیشتر در نوجوانان و کودکان با سنین بالاتر بوده و در خصوص سنین پایین کودکی تجربه‌ها بسیار محدود است و احتیاج به زمان دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *