بازگشایی بی سر و صدای برخی تماشاخانه‌های خصوصی/سکوت عجیب مسئولان فرهنگی

12:00 - 21 تير 1400
کد خبر: ۷۴۰۵۹۴
پس از گذشت چند روز از ورود تهران به رنگ‌بندی قرمز خبرها حاکی از این است که برخی تماشاخانه‌ها بدون سر و صدا باز شدند و مدیران تماشاخانه‌ها علت این امر را نبود دستور صریح مبنی بر توقف فعالیت خود عنوان می‌کنند.

- در چند روز گذشته با قرمز شدن تهران سالنهای تئاتر تعطیل شدند و روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر در خبری اعلام کرد که به دلیل اوج‌گیری دوباره کرونا و قرمز شدن وضعیت تهران، سالن‌های این مجموعه تا اطلاع ثانوی تعطیل شده‌اند.

تعطیلی سالنهای تئاتر در شرایطی صورت می‌گرفت که فعالان تئاتر در چند وقت اخیر واکسیناسیون گروه‌های نمایشی در حال اجرا یا مشغول به تمرین را به عنوان یکی از مطالبات این صنف مطرح کرده‌اند، در حالی که هنوز هیچ پاسخ مشخصی به این مطالبه داده نشده، شدت‌گیری کرونا و نیز اوج‌گیری نوع هندی آن باعث تعطیلی دوباره سالنهای تئاتر شد. این در حالی است که سینماها و برخی سالنهای تئاتر به فعالیت خود همچنان ادامه می‌دهند و همین امر اعتراض اهالی تئاتر را هم به دنبال داشته است.

بازگشایی بی سر و صدای برخی تماشاخانه‌های خصوصی/سکوت عجیب مسئولان فرهنگی

در این مدت تعدادی از هنرمندان برجسته کشور نسبت به تعطیلی تئاتر واکنش نشان دادند و خواستار عدالت در زمینه باز یا بسته ماندن سالن‌ها شدند، اما جوابی از مسئولان فرهنگی و اداره کل هنر‌هایی نمایشی دریافت نکردند. حالا پس از گذشت چند روز خبرها حاکی از این است که برخی تماشاخانه‌ها بدون سر و صدا باز شدند و مدیران تماشاخانه‌ها علت این امر را نبود دستور صریح مبنی بر توقف فعالیت خود عنوان می‌کنند.

مدیر پردیس تئاتر شهرزاد در این باره گفت: ما و چند تماشاخانه دیگر در شرایطی که اقبال نسبت به ادامه فعالیت از طرف اهالی تئاتر و گروه‌های نمایشی برای بازگشایی سالن‌های نمایش وجود داشت، تصمیم به انجام این کار گرفتیم تا بتوانیم با حفظ پروتکل‌های لازم و حفظ جان اهالی تئاتر این مهم را انجام دهیم.

وی در همین راستا ابراز کرد: تلاش کردیم تا با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کنیم که پاسخگو نبودند، البته قادر آشنا مدیرکل هنر‌های نمایشی در مصاحبه‌ای تأکید کرده بود که به دلیل شرایط قرمز کرونایی تماشاخانه‌ها اجازه فعالیت ندارند، این مسئله به دلیل حفظ جان و سلامتی اهالی تئاتر بوده و ما هم تلاش می‌کنیم تا بعد از بازگشایی تماشاخانه شهرزاد در روز یکشنبه با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی از این مهم حفاظت کنیم.

محمد دشت‌گلی ابراز کرد: مجموعه پردیس تئاتر شهرزاد به دلیل اینکه زیرساخت‌های لازم را جهت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای گروه‌های نمایشی، مخاطبان و پرسنل مجموعه دارد، تصمیم به بازگشایی سالن گرفته‌ایم. در شرایط قرمز کرونایی گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ اجازه فعالیت ندارند و ما هم یک هفته صبر کردیم دیدیم واکنشی از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت نگرفت و ظاهراً منفعل هستند، زیرا واکنشی نسبت به فعالیت سینماها، پاساژ‌ها و دیگر مراکز نشان نمی‌دهند از طرفی هم یک دوگانگی از سمت وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی رخ داده است و ابلاغیه‌ای رسمی در این زمینه اعلام نمی‌شود.

*سینما‌ها و برخی سالن‌های نمایشی از جمله تالار مولوی و تماشاخانه ایرانشهر نیز باز هستند و بلیت فروشی و نمایش تئاتر در این مراکز فعال است. اما مهترین نکته این است که چرا مدیران فرهنگی در این زمینه تنها به بخشی از سالن‌ها اجازه فعالیت دادند و بخش دیگر را بسته نگه داشتند.

تماشاخانه‌های خصوصی بدون سر و صدا باز شدند

از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون این چندمین بار است که تئاتر تعطیل و فعالیت‌های نمایشی متوقف می‌شود. موضوعی که تمدید بی‌برنامه و هفته‌به‌هفته آن ضربه مهلکی بر تئاتر وارد کرد و موجب انتقاد و نارضایتی اهالی آن شد. به نظر می‌رسد باید فکری اساسی در این رابطه انجام می‌شد تا کار به جایی نرسد که برخی سالن‌ها برخلاف قوانین ستاد ملی مبارزه با کرونا مجبور به بازگشایی مجدد سالن‌ها باشند.‌

می‌دانیم بسیاری از این تماشاخانه‌ها با ایمن سازی سالن‌های نمایش و تهویه هوای مناسب برای رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی همانند سالن‌های سینما مکان امنی برای مردم محسوب می‌شوند. این تماشاخانه‌های خصوصی بدون حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنر‌های نمایشی فعالیت دارند و تنها متکی بر فروش بلیت و حمایت دوستداران تئاتر و مخاطبان هستند.

به یاد داریم که چند ماه گذشته پس از شروع فعالیت تماشاخانه‌ها وعده‌هایی مبنی بر حمایت اداره کل هنر‌های نمایشی از گروه‌ها در شرایط اپیدمی داده شده بود که عملا خبری از آن قول و قرار‌ها نشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *