سایه محدودیت کنوانسیون پاریس بر توسعه‌نیافتگی نیروگاه‌های برق/ تفکر حاکم بر وزارت نیرو ساخت نیروگاه هسته‌ای را مقرون‌ به‌صرفه نمی‌داند

17:19 - 20 تير 1400
کد خبر: ۷۴۰۵۱۱
جانشین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گویا تحت محدودیت‌های کنوانسیون‌های پاریس، برای ساخت نیروگاه‌های برقی و توسعه آنها، برای تأمین انرژی پاک مانند تولید برق از نیروگاه هسته‌ای، انرژی بادی، خورشیدی و نظایر آنها، سرمایه‌گذاری خاصی ایجاد نکردیم و یا اراده‌ای برای این کار و تولید برق به این شکل هم، در دستگاه اجرایی ما وجود نداشت.
علی احمدی در گفت‌وگو بامیزان، با اشاره به ضرورت تولید برق هسته‌ای گفت: بر اساس بررسی‌های کارشناسی شده در کشور، نیازمند تولید۲۰ هزار مگاوات برق از نیروگاه‌های هسته‌ای هستیم.
 
وی افزود: طبق مصوبه مجلس بنا شد در صنعت هسته‌ای کشور برای تامین برق برنامه ریزی شود منتها این قانون تاکنون، به‌صورت مصوبه روی کاغذ مانده است و شاهد یک اقدام عملی برای توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای برای تامین برق نیستیم. 

جانشین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه همین نیروگاه‌های هسته‌ای موجود نیز به‌گونه‌ای مدیریت می‌شود که آن میزان برقی هم که باید تولید کرده و به شبکه تزریق کند را جواب‌گو نیست و مهمتر از همه این‌ها، تفکری است که در وزارت نیرو حاکم بود و آنها معتقد بودند ساخت نیروگاه‌ها اعم از هسته‌ای و انواع دیگر مقرون به‌صرفه نیست. 

وی اضافه کرد: گویا تحت محدودیت‌های کنوانسیون‌های پاریس، برای ساخت نیروگاه‌های برقی و توسعه آنها، برای تامین انرژی پاک مانند تولید برق از نیروگاه هسته‌ای، انرژی بادی، خورشیدی و نظایر آنها، سرمایه‌گذاری خاصی ایجاد نکردیم و یا اراده‌ای برای این کار و تولید برق به این شکل هم، در دستگاه اجرایی ما وجود نداشت.

‏احمدی درباره ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برای تولید برق نیز گفت: به لحاظ جغرافیا و همچنین منابع انسانی که تحصیلکرده هستند ما غنی‌ترین ظرفیت‌ها برای تامین انرژی و تولید برق در کشور را داریم.

جانشین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ظرفیت‌های موجود در کشور برای استفاده از انرژی خورشیدی نیز عنوان کرد: برای استفاده از انرژی خورسیدی نیروی انسانی متخصص و همچنین مناطق کویری و ظرفیت‌هایی داریم که در صورت استفاده از عربستان هم پیشی خواهیم گرفت.
 
وی با اشاره به اینکه امروزه در دنیا، تولید برق از نیروگاه هسته‌ای را یکی از پاک‌ترین انرژی‌ها می‌دانند، افزود: حال که قوانین مصوب، نیروی انسانی و ظرفیت لازم در این زمینه را داریم، یک تغییر رویکرد و ایجاد اراده در دست اندرکاران اجرایی لازم است تا این پتانسیل‌ها را به فعلیت تبدیل کنند.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *