رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چگونه اخبار جعلی را بشناسیم؟

13:01 - 20 تير 1400
کد خبر: ۷۴۰۴۰۵
نداشتن اطلاعات کافی در زمینه فضای مجازی یکی از دلایل شیوع اخبار جعلی است و بهتر است با مطالعه کتاب و بالابردن سواد رسانه‌ای در تشخیص اخبار کذب بهتر عمل کنید.

- مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نوشت: اخبار جعلی با اهداف مختلفی مانند گمراه کردن مخاطب و آسیب رساندن به اشخاص، یا به‌دست آوردن اهداف مالی یا سیاسی نوشته و منتشر می‌شوند، که اغلب با استفاده از موضوعات حساس که می‌تواند در جهت افزایش مخاطب باشد تهیه می‌شوند.

سؤال اینجاست که چرا اخبار جعلی تولید و منتشر می‌شوند؟ نداشتن اطلاعات کافی و دانش لازم در زمینه فضای مجازی یکی از دلایل شیوع اخبار جعلی است، به همین دلیل برخی از افراد جامعه با دیدن یک خبر جعلی آن را بر اساس ظاهر فریبنده‌اش ارزیابی و با یک نتیجه‌گیری اشتباه و سطحی، شروع به بازنشر خبر می‌کنند. برای مثال خبری با عنوان تخریب خانه مردم توسط یک ارگان یا سازمان منتشر می‌شود؛ در صورتی که واقعیت این خبر، تخریب یک ساختمان قدیمی در حال ریزش بوده و کاملاً هم قانونی صورت گرفته است، اما در این خبر هیچ اشاره‌ای به آن نشده است. فراموش نکنید که در مواجهه با هرگونه خبری نباید در بازنشر آن عجله کنید. بهتر است با مطالعه کتاب و بالابردن سواد رسانه‌ای در تشخیص اخبار کذب بهتر عمل کنید.

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3169058_499.mp4']


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *