رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نقش موثر مراکز داوری در کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی

16:59 - 19 تير 1400
کد خبر: ۷۴۰۰۹۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس دادگستری جیرفت در کرمان گفت: تاسیس مراکز داوری به کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی کمک می‌کند.
- اصغر ستایی مختاری، رییس دادگستری جیرفت در استان کرمان در دیدار با مدیران و اعضائ دفاتر داوری شهرستان اظهار داشت: اگرچه بر اساس قانون اساسی دادگستری مرجع عام رسیدگی به تظلم‌خواهی افراد است، اما همیشه پیگیری دعوا در دادگاه‌ها و مراجع قضایی راه‌حل خوبی برای رسیدن به نتیجه نیست و همانطور که بازرگانان در دنیا، برای حل اختلافات تجاری خود از روش‌های داوری استفاده می‌کنند در دعاوی حقوقی هم استفاده از داوری یک راه‌حل مناسب و سریع در حصول نتیجه است.

وی ادامه داد: براساس ماده ۴۵۴ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، کلیه اشخاصی که اهلیت اقامه دعوا دارند می‌توانند با تراضی یکدیگر منازعه و اختلاف خود را خواه در دادگاه‌ها طرح شده یا نشده باشد و در‌صورت طرح در هر مرحله‌ای از رسیدگی باشد، به داوری یک یا چند نفر ارجاع دهند.

رییس دادگستری جیرفت در استان کرمان ضمن اشاره به تسریع در دادرسی‌ها با تاسیس مراکز داوری، عنوان کرد: شورا‌های حل اختلاف به عنوان یکی از نهاد‌های موثر در صلح و سازش، نقش موثری در کاهش پرونده‌ها به دادگاه‌ها داشته است.

وی بیان کرد: توسعه مراکز داوری در شهرستان‌ها و ترغیب مردم به ارجاع دعاوی خود به موسسات داوری، می‌تواند گام بعدی در کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌ها باشد. چه اینکه، رسیدگی در مراجع داوری، سریع‌تر، ارزان‌تر و بهتر می‌تواند مقصود طرفین را از رسیدگی به دعوا محقق کند.

رییس دادگستری جیرفت در استان کرمان با اشاره به این مطلب که مراکز داوری همانند شورای حل اختلاف به عنوان یکی از دستگاه‎های زیرمجموعه قوه‎ قضاییه هستند، افزود: داوری یکی از راه‎های مهم و تجربه شده و اساسی حل اختلافات است و اکنون در بسیاری از کشور‌های جهان از داوری به عنوان یک راه اساسی استفاده می‎کنند که می‎تواند اختلافات مردم با مردم و در بعضی اختلافات بین‎المللی را حل کند.

وی ضمن تشکر ازمدیران و اعضا مراکز داوری در جیرفت گفت: یکی از معضلات پیش روی ما حجم بسیار بالای اختلافاتی است که بین مردم وجود دارد و نمونه آن را هر روز در سیستم قضایی می‎بینیم و به‌یک معضل تبدیل شده اند.

رییس دادگستری جیرفت در استان کرمان تصریح کرد: یکی از راه‎های حل مشکل این است که برای مردم این موضوع را معرفی کنیم که به جای مراجعه به دادگستری می‎توانند به یک مرکز داوری که مسلط به قوانین باشد مراجعه کنند و همان نتایج را بگیرند.
 
وی در پایان ضمن تشکر از حمایت و همکاری رئیس دادگستری جیرفت از دفاتر داوری خواستار شناساندن این مراکز به مردم از طریق تبلیغات در دادگستری شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *