اسباب کشی نتانیاهو از اقامتگاه نخست وزیری؛ نتانیاهو زیر تیغ محاکمه

14:26 - 19 تير 1400
کد خبر: ۷۴۰۰۸۳
پرونده‌های قضایی سه گانه نتانیاهو بخشی از آینده سیاسی مبهم او پس از خروج از مقر نخست وزیری رژیم صهیونیستی است.
رسانه‎های رژیم صهیونیستی می‎گویند چند دستگاه کامیون وسایل زندگی «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی را از اقامتگاه نخست وزیر در قدس اشغالی، خارج کردند تا به سکونت ۱۲ ساله او در این مقر پایان بدهند.
 
نتانیاهو تقریبا یک ماه پس از برکناری از قدرت در پی تشکیل کابینه ائتلافی توسط «نفتالی بنت»، رئیس حزب «یامینا» و «یائیر لاپید»، رئیس حزب «یش عتید»، مقر نخست وزیری را ترک کرد.
 
در حالی که نخست وزیران پیشین تنها چند روز پس از خروج از قدرت، مقر نخست وزیری را ترک می‌کردند، نتانیاهو هم در سال ۱۹۹۹ و هم در سال جاری وقفه‌ای طولانی در تخلیه محل اسکان نخست وزیری داشت.
 
این تاخیر در تخلیه دفتر و محل اسکان نخست وزیر به حدی برای سیاستمداران صهیونیست سخت بود که زمزمه‌هایی مبنی بر تصویب قانونی برای تعیین مهلت اجباری تخلیه بلند شده است.
 
اکنون نتانیاهو، نماینده کنست و رئیس مخالفان کابینه موسوم به «تغییر» است که باید با پرونده‌های سه گانه قضایی مواجه شود.
 
در همین حال «الجزیره» در گزارشی به این موضوع پرداخته و شرایط پرونده قضایی نتانیاهو را تشریح کرده است.
 
از این منظر، انکار صریح، استراتژی اصلی تیم حقوقی نتانیاهو در پرونده‌های فساد علیه او است که جلسات رسیدگی به آن‌ها به دلیل کشف شواهد جدید به تعویق افتاد.
 
کارشناسان بر این باورند که رسیدگی به پرونده نتانیاهو به عنوان دارنده طولانی‌ترین دوره نخست وزیری در اراضی اشغالی، احتمالا سال‌ها ادامه داشته باشد؛ چرا که نتانیاهو تاکنون فعالانه برای تاخیر دادرسی، محدود کردن اختیار‌های دادگاه و حتی تغییر قانون مصونیت قضایی به نفع خود تلاش کرده است؛ مهم‌ترین اتهام‌های مطرح شده علیه نتانیاهو عبارتند از نقض اعتماد عمومی و ارتشا.
 
گزارش در ادامه ضمن بی فایده خواندن تلاش نتانیاهو برای کسب مصونیت قضایی، به اقدام‌های تیم دفاعی پر هزینه او اشاره کرده و نوشت، این تیم در پی یافتن روزنه‌هایی در دادخواست‌های مطرح شده علیه نتانیاهو بودند.

پرونده‌های قضایی نتانیاهو

پرونده ۱۰۰۰: دریافت هدایای گران قیمت از بازرگانان به ازای انجام مطالبات آن‌ها توسط نتانیاهو، ساده‌ترین پرونده نتانیاهو است.
 
پرونده ۲۰۰۰: معامله نتانیاهو با مالک «یدیعوت آحرونوت» برای حمایت از او، پرونده به مراتب جدی تری است و انتظار می‌رود شهود زیادی را به دادگاه ببرد.
 
پرونده ۴۰۰۰: این پرونده مانند پرونده ۲۰۰۰ بر اساس رابطه نتانیاهو و مالک سایت خبری «والا» برای انتشار گزارش‌ از نتانیاهو در مقابل امتیاز‌های خاص، تشکیل شده است.
 
این پرونده بزرگ‌ترین و دشوارترین پرونده‌ای است که نتانیاهو باید با آن مواجه شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *