ریشه و پیامد‌های اختلاف میان عربستان و امارات

0:45 - 22 تير 1400
کد خبر: ۷۴۰۰۵۴
اختلاف عربستان و امارات پس از سال ها مخفی ماندن، در نشست اخیر اوپک علنی شد.
گستره روابط عربستان و امارات در پی قوانین جدید واردات «ریاض»، اختلاف نظر در مورد چگونگی جبران کاهش تولید نفت اوپک و رقابت برای تبدیل شدن به مرکز تجارت منطقه، متشنج شده است.
 
به گزارش «الجزیره»، امتناع «ابوظبی» از پذیرش برنامه مورد حمایت عربستان برای افزایش تولید نفت، جدیدترین مرحله اختلاف و رقابت میان ۲ متحد سنتی در منطقه خلیج فارس است.
 
اختلاف نظر عمومی غیر معمول امارات و عربستان در مورد افزایش تولید نفت اوپک، قیمت نفت را بی ثبات کرده و عدم اطمینان در بازار را رقم زده است؛ ضمن اینکه در پی لغو جلسه اوپک، تاریخ جدیدی برای جلسه بعدی مشخص نشده است.
 
این اختلاف در پی آن رخ داد که امارات طرح افزایش روند کاهش تولید تا ماه آوریل را طرحی ظالمانه برای خود توصیف کرد؛ زیرا ابوظبی قصد داشت با افزایش درآمد نفتی خود، همگام با روند بهبود اقتصاد جهانی، درآمد مورد نیاز خود را برای حمایت از برنامه اقتصادی افزایش دهد.
 
اما عربستان با رویکردی محتاطانه، افزایش تولید را فشار بر سرمایه گذاری و ایجاد مشکلات عرضه می‌داند؛ اگرچه شکاف در اوپک ادامه دارد، اما این فقط یکی از مجموعه رویداد‌هایی است که رقابت میان ۲ متحد سنتی منطقه خلیج فارس را نشان می‌دهد.

چشم انداز‌های رقابت میان عربستان و امارات

عربستان و امارات که به شکلی ویژه تحت تاثیر شیوه بیماری کرونا قرار گرفتند، تجارب متفاوتی را در زمینه اقتصادی از سر می‌گذرانند.
 
براساس اعلام بانک جهانی، رشد اقتصادی عربستان در سال ۲۰۲۰، حدود ۴.۱ درصد و کاهش رشد اقتصادی امارات در همین سال حدود ۶ درصد بود.
 
سقوط قیمت نفت، بن بست اقتصادی کشور‌های وابسته به دلار‌های نفتی را بیشتر کرد و ادامه روند کاهشی می‌تواند، فشار بیشتری بر آن‌ها وارد کند.
 
اما به اذعان کارشناسان، عمومی شدن اختلاف‌های عربستان و امارات در حالی رخ می‌دهد که دیگ رقابت و اختلاف میان این ۲ کشور در سال‌های اخیر در حال جوشیدن بود.
 
عربستان که بر تسلط بر بازار نفت و حفظ وضع موجود داخل متمرکز بود، به وضوح می‌بیند که امارات و قطر کیلومتر‌ها از این کشور پیشی گرفته‎اند.

پیامد‌های رقابت عربستان و امارات

رقابت میان عربستان و امارات سبب شده نگرانی‌ها در مورد کشیده شدن رقابت طرفین به عرصه‌های بی مورد افزایش پیدا کند.
 
تاثیرات این اختلاف بر روند تصمیم گیری و حتی سرنوشت اوپک و حتی شورای همکاری خلیج فارس نیز قابل ملاحظه است؛ ضمن اینکه می‌تواند به تغییر در ساختار حکومتی عربستان و امارات نیز منجر شود.
 
به گفته کارشناسان، عربستان و امارات هر ۲ در حال تغییر هستند و می‌دانند که دیگر همان کشور‌هایی نیستند که اتحادی قوی را بنیان نهادند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *