روحانی: شاهد کاهش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به گذشته هستیم

11:24 - 19 تير 1400
کد خبر: ۷۴۰۰۲۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهور با بیان اینکه شاهد کاهش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به گذشته هستیم، گفت: این هفته و هفته‌های آینده در زمینه واکسیناسیون شرایط بهتری خواهیم داشت.
- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه این هفته و هفته‌های آینده در زمینه واکسیناسیون شرایط بهتری خواهیم داشت، افزود: شاهد کاهش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به گذشته هستیم. 
 
وی افزود: اخیرا با ورود ویروس‌های کرونای خطرناکی که از کشور‌های دیگر وارد ایران شدند، مواجه شدیم. آن مقطع از غرب کشور و عمدتاً از عراق کرونا وارد  ایران شد و نوع ویروس انگلسی بود و در ماه‌های اخیر گرفتاری ما از ویروس هندی است که از مرز‌های شرقی وارد کشور شده است.

روحانی تصریح کرد: همه تلاش‌ها بر این استوار بود که این ویروس‌ها در استان‌های جنوبی و شرقی کشور محبوس بمانند و جلوی سرایت آن‌ها به داخل کشور را بگیریم؛ البته تلاش زیادی شد و با تاخیر هم انجام شد، اما متاسفانه این ویروس از استان‌های جنوبی و شرقی به عمق استان‌های کشور کشیده شده است.

رئیس جمهور عنوان کرد: شرایط نامناسب تری از نظر ابتلاء به کرونا از هفته‌های قبل داریم. امروز دیدیم که تعداد بیماران سرپایی در حال افزایش است و معمولاً وقتی تعداد آن‌ها اضافه می‌شود، تعداد بیماران بستری افزوده می‌شود و بستری‌ها هم گاهی علامت برای افزایش فوتی‌ها می‌شود.

روحانی گفت: آنچه ما امروز در آمار و ارقام دیدیم و نکته مثبت اینکه، در اکثر استان‌هایی که این ویروس هندی وارد شده فاصله بین ابتلا و بستری زیاد است و فاصله بین بستری و فوت هم زیاد است.

وی گفت: متاسفانه علیرغم اینکه مردم به این ویروس دلتا مبتلا می‌شوند، به خاطر تجهیزات و مراقبت‌ها و نیر تجربیاتی که امروز اندیشیده شده است، بحمدالله در مرگ و میر شرایطی بهتر از گذشته داریم البته واکسن هم مهم است و اگر واکسن‌ها توسعه یابد، مشکلات کمتر می‌شود.

روحانی اضافه کرد: با همه تمهیدات به پیک پنجم کرونا نزدیک شده و در برخی استان‌ها وارد پیک شده ایم و در برخی دیگر نزدیک پیک پنجم شده ایم؛ گرچه این پیک هنوز سراسری نیست و هنوز هم می‌شود جلوی گسترش آن را گرفت و یک تلاش همگانی نیاز دارد.

وی با بیان این که باید تعداد تست‌های کرونا در کشور افزایش یابد گفت: پروتکل‌ها باید دقیق‌تر اجرایی و عملیاتی شود و مقرراتی که نسبت به مناطق قرمز و نارنجی هست باید مورد مراعات قرار گیرد و پایش‌ها بیشتر شود و کاهش تردد‌ها و تجمعات جدی گرفته شود.

رئیس جمهور افزود: تسامح در زمینه اجرای پروتکل ها، تعلل از طرف آن‌هایی که مسئولیت دارند و باید مراقبت و ممانعت کنند و نیز تجمع و تردد غیرضرور باعث می‌شود، شرایط بدتری از نظر ابتلاء به کرونا پیش روی ما باشد و باید با این موارد برخورد شود. قرارگاه با همه توان، نیروی انتظامی و دستگاه‌های نظارتی و هلال احمر، بسیج و همه در کنار مدافعان سلامت هستند و امیدواریم بتوانند شرایط بهتری را آماده کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: جلوی پرواز به هند و دیگر کشور‌ها را گرفتیم. امور قرنطینه در فرودگاه‌ها  و در مرز‌ها انجام شد، اما در عین حال مسیر‌های غیرمجاز خیلی به شیوع کرونا نوع دلتا کمک کردند.

وی با اشاره به اهمیت تزریق واکسن در کنترل بیماری کرونا گفت: در ایران ۶۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال داریم که آن‌ها باید واکسینه شود و ۴۲ میلیون نفر باید واکسینه شوند تا این زنجیره قطع شود.

روحانی خاطر نشان کرد: تا انجام واکسیناسیون همگانی فاصله زیاد است، اما باید گروه‌های هدف و حساس در اولویت واکسیناسیون قرار دارند ا زامروز بیش از هفته‌های گذشته شرایط واکسیناسیون بهتر می‌شود.

رئیس جمهور با بیان این که از امروز حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر واکسینه می‌شوند، افزود: واکسیناسیون مصونیت مناسبی در جامعه ایجاد می‌کند و خطر مرگ را کاهش می‌دهد.

روحانی با بیان این که در تولید واکسن داخل هم کمک‌های لازم را انجام دادیم، گفت: در توانمندی کشور برای این که به تولید تعداد انبوه واکسن برسیم، فاصله داشتیم و فکر می‌شد ۲ ماه زودتر به این مرحله برسیم. در زمینه تامین واکسن خارجی در ابتدا گرفتاری ما تامین پول و ارز بود.

رئیس جمهور گفت: با گرفتاری‌های زیاد مشکل، تامین ارز را حل کردیم. امروز کمبود واکسن خارجی وجود دارد و کشوری قول تامین واکسن می‌دهد، ولی تحویل آن را به تاخیر می‌اندازد که کار ما را سخت می‌کند.

وی تاکید کرد: یکی از مسائل مهم اینکه یک سری مراکز در نقاط قرمز و نارنجی شرایط خاصی دارند، تالار پذیرایی، سالن‌های سینما و تئاتر و پاساژ‌ها و استخر‌ها و باشگاه‌ها و شهربازی و رستوران‌ها، هستند. حال اشکالی ندارد غذای رستوران‌ها بیرون بر باشد. در این شرایط باید نظارت بیشتری روز این مراکز انجام شود.

روحانی گفت: گزارش رعایت پروتکل‌ها امیدوار کننده نبود. امروز ۶۶ درصد مردم پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند که باید این میزان افزایش یابد تا از این شرایط عبور کنیم.

وی افزود: از اسفند ۹۸ مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده است و درس‌ها و ارتباطات آموزشی از طریق فضای مجازی بوده است و آموزش مجازی جای آموزش حضوری را پر نمی‌کند.

روحانی گفت: ابتلای افراد زیر ۱۸ سال به کرونا کمتر است و ممکن است حدود ۵ درصد  مبتلا شوند که اکثر آن‌ها ظرف مدت کوتاهی بهبود پیدا می‌کنند. گفته می‌شود که مدارس عامل انتقال نیستند و کودکان هم نسبت به یکدیگر عامل انتقال بیماری کرونا نیستند و معمولاً تماس کودکان با بزرگتر است که این سرایت انجام می‌شود.

روحانی گفت: در مدارس نباید خیلی از انتشار این ویروس نگران باشیم البته باید ترتیبات ایمنی در مدارس را از قبل آماده کنیم و معلمان واکسینه شوند.

رئیس جمهور گفت: باید شرایطی آماده کنیم که از مهرماه زمینه برای آموزش حضوری مدارس و دانشگاه‌ها فراهم شود. یک عقب ماندگی تقریباً ۲ ساله‌ای برای آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها پیدا کردیم. برخی از حرف‌ها در فضای مجازی و حقیقی (در تریبون و مصاحبه ها) گفته می‌شود که معمولاً رسانه‌های ضد ایران شروع به بزرگنمایی آن می‌کنند که درست نیست، چنین حرف هایی مطرح شود. 

وی گفت: طبیعی است با شیوع بیماری در استانی، نگرانی‌ها زیاد می‌شود، ولی باید نقل قول مسئولان دقیق‌تر باشد .همه بیمارستان‌ها دارای ژنراتور اضطراری هستند و اگر برق نباشد مشکلی پیش نمی‌آید.

وی افزود: وقتی شایعه درست می‌کنند مردم ناراحت شده و دچار یاس می‌شوند امیدوارم رسانه‌ها و مسئولان به این موضوع توجه کنند و مسئولان مربوطه باید با کسانی که دنبال ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه هستند برخورد کنند.

 

 

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *