برای نگهداری گل در آپارتمان چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

4:50 - 19 تير 1400
کد خبر: ۷۳۹۸۲۵
نگهداری گل و گیاه، از تفریحات زیبایی است اکثر افراد حتی آن‌هایی هم که داخل آپارتمان زندگی می‌کنند از آن غافل نمی‌شوند؛ چون گل و گیاه روحیه فرد را زنده و تازه می‌کند.

- تبیان نوشت: نگهداری گل و گیاه در منزل زیبایی، رنگ و گرمای خاصی را به منزل هدیه می‌کند. گیاهان سبز علاوه بر این که جلوه و زیبایی خاص و طبیعی به دکوراسیون منزل می‌بخشند، استرس و تنش محیط اطراف را کاهش داده و با تصفیه و پاک سازی هوا از بروز انواع مشکلات تنفسی و عمومی بدن جلوگیری می‌کنند. افراد زیادی به نگهداری گل و گیاه در منزل علاقه دارند، اما بایدبدانند که هر گل و گیاه برای نگهداری در هر فصل سال به مراقبت و نگهداری مخصوص آن زمان احتیاج دارند.

پرورش بسیاری از گیاهان آپارتمانی آسان است، اما باید به آن‌ها توجه و مراقبت زیادی شود تا به خوبی رشد کنند. از آنجایی که گیاهان آپارتمانی رشد خود را از گلخانه‌ها و در شرایط ایده آل آغاز کرده اند، انتقال آن‌ها به آپارتمان نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارد.

فضای آپارتمان نمی‌تواند همه چیز را برای گیاهان تامین کند، اما می‌توانید نوع مناسبی از گیاهان را برای منزل خود انتخاب کنید تا بتوانید محیط مناسب را فراهم کنید. با چند ترفند می‌توانید گیاهان را در محیطی ایده آل پرورش دهید.

گیاهان برای زنده ماندن احتیاج به نور خورشیدو نوردهی مناسب، خاک مناسب و آب دارند، اما رطوبت و دما نیز نقش مهمی در رشد گیاه ایفا می‌کنند. در تابستان اگر نور خورشید مستقیم به گیاهان بخورد، باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود. ترفند مناسب این است که شرایط آب و هوایی محل رشد گیاه را در منزل شبیه سازی کنید. اگر نگهداری گیاهان با دقت بیشتر صورت گیرد، کمتر با آفات گیاهی روبرو می‌شوید. در این مطلب می‌خواهیم فوت و فن نگهداری گیاه در آپارتمان را بیان کنیم:

گیاهان گرمسیری در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند، در حالی که گیاهان کاکتوسی و گیاهان آبدار، دوست دارند در آب و هوای خشک رشد کنند. البته، فضای آپارتمان نمی‌تواند همه چیز را برای گیاهان تامین کند، اما می‌توانید نوع مناسبی از گیاهان را برای منزل خود انتخاب کنید تا بتوانید محیط مناسب را فراهم کنید. با چند ترفند می‌توانید گیاهان را در محیطی ایده آل پرورش دهید.

تجهیزات مناسب برای پروش گیاه

برای پرورش گیاهان به تجهیزات مناسب مانند گلدان، خاک، کود‌های شیمیایی، چراغ‌های بزرگ برای شبیه سازی انرژی پاک خورشید (نور دهی مناسب) در داخل خانه احتیاج داریم.

نوردهی مناسب به گیاه

گیاهان برای فرآیند رشد به نور احتیاج دارند. زیرا نور خورشید در ساخت سبزینه‌ی گیاهان نقش مهمی دارد پس حتما گیاهان را در مکانی بگذارید که نور کافی به آنجا برسد. باید توجه داشته باشید که به گیاهی هم که در منزل نگهداری می‌کنید، نور کافی برسد. اما گیاهان آپارتمانی همانطور که از نام آن‌ها مشخص است به نور مستقیم نیازی ندارند. در ساعات گرم روز، نور زیاد و مستقیم خورشید موجب پژمردگی گیاه می‌شود؛ بنابراین بهتر است در اواسط روز گیاه را به مکانی دورتر منتقل کرد و یا پرده‌ها را کشید تا نور به طور مستقیم به گیاهان نتابد. نور خرشید بهتر است از پرده توری عبور کرده و به گیاه تابیده شود.

باید توجه داشت که نور خورشید در روز‌های تابستان بسیار قوی و روز‌ها بسیار گرم می‌باشد. به همین دلیل آبیاری در زیر نور خورشیدباعث می‌شود که قطرات آب روی برگ گیاهان مانند یک ذره بین عمل کند و اشعه نور خورشید به قدرت بیشتری به گیاه بتابد، در نتیجه موجب سوختن قسمت‌هایی از سلول‌های برگ شود که به تدریج به گیاه آسیب می‌رساند و از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند. در صورت آبیاری در زیر نور خورشید، توجه بیشتری به گیاهانی مانند گل رز داشته باشید، زیرا لکه‌های سیاه در روی گیاهان دیده می‌شود.

آبیاری مناسب

یکی دیگر از مواردی که برای نگهداری گل و گیاه در آپارتمان باید به آن دقت داشت، آبیاری مناسب آن‌ها می‌باشد. مناسب‌ترین زمان برای آبیاری گیاهان هنگام صبح یا در شب است. اما بهتر این است که آبیاری در همان زمان غروب آفتاب انجام شود. زیرا هنگام تاریکی هوا، آب به راحتی به داخل زمین نفوذ می‌کند و به ریشه گیاه می‌رسد. هنگام آفتاب درصد بسیاری از آب توسط نور خورشید تبخیر شده و تنها بخش کمتر توسط گیاه جذب می‌شود. در روز‌های گرم سال بهتر است دوبار در روز گیاه را آبیاری کنید؛ بنابراین در این صورت می‌توان یکبار در صبح و یکبار هم به هنگام غروب گیاه را آبیاری کنید.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در آبیاری گیاهان زیاده روی نکنید. گیاهان هم مانند همه‌ی موجودات زنده به میزان معینی، آب و غذا احتیاج دارند. پس اگر قرار باشد به این موجودات زنده زیاد آب دهید و یا در فواصل زمانی غیرمنظم و بسیار کوتاه آب دهید، باعث می‌شود گیاه خشک و یا گندیده شود. علائمی مانند قارچ و یا کپک روی سطح خاک، ریشه‌های قهوه‌ای نرم وشاید بوی زننده در ته گلدان، ماندن آب در کف ظرف، برگ‌هایی با لکه‌های قهوه‌ای پوسیده نشان از آبیاری زیاد و پر آبی گیاهان آپارتمانی می‌باشد.

لازم است بدانید در زیر گلدان‌ها حتماً باید یک یا چند سوراخ وجود داشته باشد تا آب از همه‌ی نقاط گلدان عبور کند و به تمام قسمت‌های ریشه برسد. وجود این سوراخ‌ها، باعث می‌شود هوا جریان داشته باشد و امکان تنفس ریشه را ایجاد می‌کند. اگر به اندازه کافی به گیاهان آب ندهید و خاک آن به طوری مرطوب شود که آب از آن سر ریز شود و بیش از اندازه از زیر گلدان خارج شود باعث تشکیل نمک‌هایی شده که مانع از رشد گیاه می‌شوند.

مناسب‌ترین زمان برای آبیاری گیاهان هنگام صبح یا در شب است. اما بهتر این است که آبیاری در همان زمان غروب آفتاب انجام شود. زیرا هنگام تاریکی هوا، آب به راحتی به داخل زمین نفوذ می‌کند و به ریشه گیاه می‌رسد. هنگام آفتاب درصد بسیاری از آب توسط نور خورشید تبخیر شده و تنها بخش کمتر توسط گیاه جذب می‌شود.

در واقع اگر خاک بیش از حد خشک یا مرطوب نگه داشته شود، ریشه‌های گیاه شروع به پوسیدن خواهد کرد که می‌تواند باعث شود گیاه به اندازه کافی رشد نکند و یا از بین برود. اگر خاک گلدان بی رنگ و یا ترک دار شود، احتمالاً زمان آبیاری آن فرا رسیده است. گیاه خود بعد از آبیاری وزن کنید. پس از چند بار مشخص می‌شود که گیاه چه زمانی به آبیاری نیاز دارد. البته می‌توانید با نگه داشتن انگشت خود در خاک میزان رطوبت آن را بسنجید.

اجازه ندهید که گیاهان به نقطه‌ای برسند که پژمرده شوند و یا خاک از لبه گلدان بیرون بریزد. این نشانه‌ها به دلیل کمبود آب هست و در این زمان گیاه ممکن است گیاه استرس زده شود و ریشه‌های آن آسیب بیند. همچنین اگر رشد برگ‌ها به آهستگی صورت گرفت و یا برگ‌ها نیمه شفاف بود و یا لبه‌ی برگ‌ها قهوه‌ای کج و یا زرد بود، نشان از کم آبی گیاه است.

بهترین آب برای آبیاری گل و گیاه: به دلیل وجود کلر در آب لوله کشی بهتر است از ریختن آب لوله کشی برای آبیاری استفاده نکنید، بلکه ۳-۲ ساعت آب را در محیط خانه قرار دهید وبعد برای آبیاری از آن استفاده کنید تا کلر آن ته نشین شود. همچنین اگر تخم مرغ آبپز کردید آب آن را دور نریزید. چون به این آب املاح معدنی دارد و بهترین آب برای گلدان‌های شما می‌باشد.

اگر خواستید آب آکواریوم ماهی را عوض کنید؛ آب آن را دور نریزید؛ زیرا بهترین کود برای گل‌ها می‌باشد. آبی را هم که در آن سبزی شسته اید، بهترین آب برای گلدان‌ها می‌باشد.

دمای آب

دمای آب شیر باید با دمای اتاق برابر باشد، حتی اگر کلرین یا فلورید به آب شهر اضافه شود. گیاهان آب باران و یا برف ذوب شده را دوست دارند. بهتر است به طور مداوم از آب نرم استفاده نکنید، زیرا ممکن است حاوی سدیم باشد.

هوای تازه

گیاهان آپارتمانی برای رشد به هوای تازه نیاز دارند. بنابر این لازم است برای نگهداری گیاهان آپارتمانی پنجره‌ها را باز کنید و اجازه دهید تا اکسیژن تازه به فضای ساختمان وارد شود. رسیدن اکسیژن کافی به گیاهان آپارتمانی سبب استحکام ساقه‌ی گیاه شده و رنگ برگ‌های آن را شاداب می‌کند پس نزدیک‌های صبح پنجره را باز بگذارید تا هوای تازه وارد خانه شود.

تنظیم درجه‌ی حرارت

همانطور که گرما باعث اذیت همه موجودات می‌شود، گیاهان هم توانایی تحمل گرما را ندارند و با حرارت زیاد دچار مشکل می‌شوند. گیاهان آپارتمانی در دوره رشد نیاز به دمای معتدل و تقریبا ثابت و در دوره استراحت نیاز به دمای پائین‌تر دارند.

به نظر کارشناسان گیاهان به دمایی حداقل ۵ درجه سانتی گراد و حداکثر ۴۵ درجه سانتی گراد نیاز دارند. اما دمای ۱۰ تا ۴۰ درجه، دمای بسیار مناسبی برای گیاهان آپارتمانی است. حداکثر دما برای بسیاری از گیاهان آپارتمانی به شرطی که رطوبت هوا تامین شود:۲۷ الی ۳۰ درجه سانتی گراد؛ حداکثر دما برای بسیاری از گیاهان آپارتمانی به شرطی که رطوبت هوا تامین نشود:۲۱ الی ۲۴ درجه سانتی گراد می‌باشد. شاید برخی از گیاهان دمایی خارج از این محدوده را تحمل کنند، اما پس از مدتی کوتاه افسرده و کسل می‌شود؛ بنابراین درجه حرارت و رطوبت مناسب موجب شادابی و طراوت گیاهان می‌شود.

برای نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان تنظیم دما اهمیت بسیار زیادی دارد. پس برای گرم کردن گیاهان بهترین روش، روش غیرمستقیم است؛ یعنی کل فضای اتاق را گرم کنید و با دیدن خشکی ظاهری گیاهان گلدان را تعویض نکنید و تعویض گلدان و خاک آن را در فصل بهار انجام دهید.

همچنین بهتر است بدانید حداقل دما برای گیاهان ظریف مانند آکالیفا، آگلنما، آنتوریوم:۱۳ الی ۱۶ درجه سانتی گراد و همچنین حداقل دما برای گیاهان نیمه سخت جان مانند آفلاندرا، آسپاراگوس، بگونیاو:۱۰ الی ۱۳ درجه سانتی گراد و حداقل دما برای گیاهان سخت جان مانند کلیویا، برگ بیدی، یوکا، هدرا، فاتسهدرا:۵ الی ۷ درجه سانتی گراد می‌باشد.

در فصل زمستان دمای هوا کاهش می‌باید و ممکن است بسیاری از گیاهان به خواب زمستانی روند؛ پس اگر در فصل زمستان گیاه به ظاهر خشک شدند، نگران نباشید. برای نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان تنظیم دما اهمیت بسیار زیادی دارد. پس برای گرم کردن گیاهان بهترین روش، روش غیرمستقیم است؛ یعنی کل فضای اتاق را گرم کنید و با دیدن خشکی ظاهری گیاهان گلدان را تعویض نکنید و تعویض گلدان و خاک آن را در فصل بهار انجام دهید.

حفظ رطوبت گیاه

یکی دیگر از مواردی که باید برای نگهداری گل‌ها و گیاهان آپارتمانی به آن توجه داشت، حفظ رطوبت گیاه است. برخی از گیاهان به رطوبت زیاد علاقه دارندو باید در تابستان رطوبت کافی را دریافت کنند. برای حفظ رطوبت گیاهانی مانند بسیاری از گیاهان هوازی و گیاهان بومی مناطق گرمسیری همچون فیتونیا، کالاتیا و اغلب سرخس‌ها می‌توانید یک بشقاب کم عمق را با سنگریزه پر کنید، سپس آب کافی در بشقاب بریزید و گلدان را روی سنگریزه‌ها قرار دهید. وجود سنگریزه‌ها از تماس مستقیم کف گلدان با آب جلوگیری می‌کند و به شادابی گیاه در روز‌های گرم سال کمک می‌کند. کمبود رطوبت در برخی گیاهان با قهوه‌ای شدن نوک برگ گیاهان دیده می‌شود.

غذای مخصوص گیاهان

گیاهان به غذای مخصوص نیاز دارند. غذای مخصوص گیاهان، کود مناسب است بهترین زمان برای کوددهی گیاهان؛ فصل بهار و تابستان می‌باشد، زیرا در این زمان گیاه رشد می‌کند و به تغذیه مناسبی نیاز دارد. کود‌های طبیعی نسبت به کود‌های ترکیبی کمتر باعث سوزاندن یا آسیب زدن به گیاهان می‌شود، بنابراین استفاده مقدار صحیح آن‌ها اهمیت دارد.

البته باید توجه داشت که در هر زمان و فصلی که شرایط گیاه بد بود باید گیاه را با کود مناسب تغذیه کنید، در غیر این صورت، بهترین زمان برای کوددهی فقط در بهار و تابستان است که میزان آبیاری گیاه بیشتر است. با اینکه استفاده از کود‌های شیمیایی برای گیاه به خصوص در فصل رشد بسیار مفید است، در روز‌های اوج گرما، به گیاه کود ندهید، زمانی که دمای هوا کاهش یافت و کمی هوا خنک‌تر شد کوددهی گیاه را انجام دهید.

گیاهانی که در نور کم رشد می‌کنند، به اندازه گیاهانی که در بیرون یا در نور روشن رشد می‌کنند، کود شیمیایی زیادی نیاز ندارند. همچنین اگر به تازگی گلدان گیاه را عوض کرده اید تا چند ماه نیازی به کوددهی ندارید. البته برخی از افراد کوددهی را فقط در زمان تعویض گلدان انجام می‌دهند و یا اگر باغچه دارند تنها در ابتدای فصل بهار، گیاهان خود را کود می‌دهند که باید گفت این کار اشتباه است. در فصل تابستان و زمان رشد گیاهان، اغلب آن‌ها در هر ۲ تا ۴ هفته به تغذیه نیاز دارند. تغذیه کم در فاصله‌ی زمانی کمتر بهتر از تغذیه زیاد در فواصل زمانی نامنظم است. برخی از انواع کودها، به کندی جذب می‌شوند که فقط برای گیاهان بیرون از منزل مناسب هستند. میزان کوددهی به حجم و سن گیاه بستگی دارد.

همچنین برای کوددهی گیاهان می‌توانید از پودر‌های قابل حل در آب استفاده کنید، برای استفاده از این پودر‌های آبی همانند کود‌های مایع می‌توان بعد از آبیاری گیاه از آن‌ها استفاده کرد. اگر گیاه در فصل تابستان کمی ناراحت و پژمرده به نظر می‌رسد، این پودر‌های قابل حل بهترین روش برای سرحال کردن سریع آن است.

کسانی که از گل و گیاه نگهداری می‌کنند باید به این نکته هم توجه داشته باشند که غذای زیاد به گیاهان خود ندهند. با اینکه فصل تابستان زمان رشد گیاهان است، اما غذای زیاد باعث می‌شود که گیاه آسیب ببیند. گیاهان همیشه به غذا احتیاج ندارند و گاه غذای زیاد هم برای آن‌ها مشکل ایجاد می‌کند. اگر رشد گیاه در تابستان کم باشد و یا نقاط سوخته در اطراف و مرکز برگ‌ها دیده می‌شود، همچنین اگر برگ‌ها پژمرده و یا دارای لک‌های سفید نمکی باشند، نشان دهنده عوارض عناص غذایی زیاد است. می‌توان گفت این مورد حتی درباره انسان‌ها هم صدق می‌کند. مثلا اگر به کودکی بیش از اندازه غذا بدهید، نتیجه معکوسی در پی خواهد داشت و باعث بیمار شدن کودک می‌شوید.

برای تهیه غذای مخصوص گیاهان به مراکز گل و گیاه مراجعه کنید و کود مایع خریداری کنید. چون این نوع کود برای تغذیه گیاهان آپارتمانی و باغچه‌های کوچک خانگی بسیار مناسب می‌باشد. به نظر بسیاری از کارشناسان، بهترین شیوه تغذیه گیاه، استفاده از کود مایع است، زیرا این نوع کود‌ها موجب تغذیه تمام سیستم‌های گیاه می‌شود. علاوه بر این می‌توان با توجه به رشد گیاه در تابستان، استفاده از کود مایع را تنظیم کرد. برای عملکرد بهتر این کود بهتر است قبل از استفاده، گیاه را آبیاری کرد.

همچنین برای کوددهی گیاهان می‌توانید از پودر‌های قابل حل در آب استفاده کنید، برای استفاده از این پودر‌های آبی همانند کود‌های مایع می‌توان بعد از آبیاری گیاه از آن‌ها استفاده کرد. اگر گیاه در فصل تابستان کمی ناراحت و پژمرده به نظر می‌رسد، این پودر‌های قابل حل بهترین روش برای سرحال کردن سریع آن است.

گلدان گل

یکی دیگر از مواردی که برای رشد بهتر گیاه باید به آن توجه داشت، گلدان گل می‌باشد. رشد بیشتر گیاه از اندازه گلدان سبب می‌شود که ریشه‌ها داخل گلدان دور خودشان بپیچند و رشد خود را محدود کنند. گیاهان در گلدان‌های کوچکتر از اندازه مناسب خودشان، بسیار زودتر خشک می‌شوند پس باید در شرایط مناسب گلدان را عوض کنید و گلدانی متناسب با اندازه گیاه به کار ببرید.

البته باید به این نکته توجه کنید که در روز‌های خیلی گرم گلدان گل را عوض کنید؛ مخصوصا گلدان گیاهانی مانند فیکوس که به ریشه وابسته هستند را نباید تعویض کنید. زیرا در بشتر اوقات، در اثر گرمای زیاد برگ‌ها آسیب می‌بینند و اگر گلدان را نیز در این روز‌ها تعویض کنید، شوک بیشتری به گیاه وارد می‌شود.

بهترین زمان برای تعویض گلدان، درست قبل از آغاز رشد دوباره گیاه است که برای بیشتر گیاهان آپارتمانی فصل بهار می‌باشد.

زمانی که برگ‌های جدید به آرامی پدیدار می‌شوند و در مقایسه با برگ‌های قدیمی‌تر بسیار کوچک هستند و یا زمانی که ریشه‌های گیاه از سوراخ کف گلدان یا خاک سطح گلدان بیرون می‌زنند و یا ریشه‌ها محکم در هم پیچیده شده اند و زمانی که گیاه را از گلدان بیرون می‌کشید تنها ریشه – بدون خاک – بیرون می‌آید بهترین زمان برای تعویض گلدان می‌باشد.

رشد بیشتر گیاه از اندازه گلدان سبب می‌شود که ریشه‌ها داخل گلدان دور خودشان بپیچند و رشد خود را محدود کنند. گیاهان در گلدان‌های کوچکتر از اندازه مناسب خودشان، بسیار زودتر خشک می‌شوند پس باید در شرایط مناسب گلدان را عوض کنید و گلدانی متناسب با اندازه گیاه به کار ببرید.

آفت گیاهان

اگر حفظ و نگهداری گل‌ها و گیاهان آپارتمانی به دقت انجام نشود، دچار آفت می‌شود. تارتنچه، شته، خستر آردپوش از آفاتی هستند که بسیار سریع رشد می‌کنند و می‌توانند یک روزه همه گیاه را محاصره کنند، تا جایی که این آفات اگر به اندازه کافی مقاوم باشند گیاه دیگر ترمیم نمی‌شود.

زمانی که برگ‌ها زرد شده و پژمرده می‌شوند و یا به صورت جدی می‌ریزند، باید به دنبال دلیل و علت باشید، چون ممکن است گیاه دچار آفت شده است. بهتر است اگر آفاتی مانند حمله شته، شپشک، پشه و … را دیدید، گل را از بقیه گیاهان جدا کنید و در محل دیگری نگهداری کنید و اگر این افات را دیدید از سموم مخصوص استفاده کنید.
برای پیشگیری از مشکلات آفات، گیاهان تان را هر چند وقت یک بار سم‌پاشی کنید و برگ‌های آن‌ها را با مواد شوینده مخصوص بشویید.

نکته: برای جلوگیری از شته می‌توانید یک عدد سیر را درون گلدان خاک کنید. این کار برای این است که شته جرأت نزدیک شدن به گل را پیدا نکند.

نکات دیگر برای حفظ و نگهداری گل‌های آپارتمانی:

اگر چند روزی به مسافرت رفتید و کسی نبود که گل‌های شما را آبیاری کند و این نبود شما باعث شود که گل خشک شود، بهتر است بدانید با یکبار آبیاری آب مورد نیاز گلدان تامین نمی‌شود. زیرا وقتی گیاه را از گلدان خارج می‌کنید می‌بینید که تمام قسمت‌های خاک خیس نیست. به همین خاطر برای اینکه آب به همه قسمت‌های گل برسد، ظرفی را پر از آب کنید و گلدان را درون آب قرار دهید. بصورتی که تا نیمه گلدان در داخل آب قرار بگیرد با اینکار گیاه آب مورد نیاز خود را از طریق ریشه جذب می‌کند.

همچنین زمانی که قصد سفر دارید، بهتر است قبل از مسافرت یک تشت بزرگ پلاستیکی ویا وان حمام را برای گل‌ها اختصاص دهید. به این صورت که حوله‌ای داخل تشت و یا وان حمام پهن کنید و آن را کاملاٌ خیس کنید. سپس تمام گلدان‌ها را روی حوله قرار دهید. با این کار با خیال راحت به مسافرت بروید و نگران آبیاری گل‌ها یتان نباشید.

برای آبیاری یکنواخت گلدان از یخ استفاده کنید. برای این کار قطعات یخ را در اطراف گلدان قرار دهید طوری که با ساقه گیاه در تماس نباشند، یخ به آرامی آب می‌شود و به تدریج و به صورت یکنواخت خاک گلدان را آبیاری می‌کند.


ویا اینکه یک بطری نوشابه را پر از آب کنید و آن را وارونه داخل خاک کنید به صورتی که سر شیشه داخل خاک شود. به این ترتیب گلدان برای مدتی از آب ذخیره شده‌ی داخل بطری استفاده می‌کند.

برای آبیاری یکنواخت گلدان از یخ استفاده کنید. برای این کار قطعات یخ را در اطراف گلدان قرار دهید طوری که با ساقه گیاه در تماس نباشند، یخ به آرامی آب می‌شود و به تدریج و به صورت یکنواخت خاک گلدان را آبیاری می‌کند.

برخی از افراد آب را به روی گیاهان اسپری می‌کنند و تصور می‌کنند که با این کاررطوبت گل‌ها و گیاهان زیاد می‌شوند، اما باید گفت برای این منظور دستگاه بخور بهتر عمل می‌کند یا می‌توانید گلدان را روی یک بشقابی که سنگریزه دارد، قرار دهید و مقداری آب داخل بشقاب بریزید طوری که کف گلدان مرطوب شود.

البته اسپری کردن گل‌ها بی فایده هم نیست و با این کار برگ‌ها طراوت و شادابی خود را به دست می‌آورند و تمیز می‌شوند. همچنین اسپری کردن گل، روش خوبی برای تامین رطوبت مورد نیاز قلمه‌هایی است که به آرامی در حال ریشه زدن هستند. برای اسپری کردن از آبی که مواد معدنی کمی دارد استفاده کنید و مطمئن شوید که دمای آن خنک‌تر از دمای اتاق نباشد و تا آنجایی که امکان دارد، صبح‌ها این کار را انجام دهید.

برای از بین بردن کرم داخل خاک، تشتی را تا نیمه پر از آب کنید. سپس گلدان را درون آب قرار دهید به صورتی که تا نیمه گلدان آب باشد. نصف روز به همین صورت بگذارید بماند با وجود آب، چون کرم‌ها نمی‌توانند نفس بکشند، از ته گلدان داخل آب می‌شوند.


اگر می‌خواهید برگ گل‌ها شفاف شود و برق بزند، مقدار مساوی آب گرم و شیر را مخلوط کنید و برگ‌ها را با پارچه نرم آغشته به این محلول تمیز کنید، این کار برگ‌ها را جلا می‌دهد. همچنین می‌توانید حوله کاغذی را به اندکی سس مایونز آغشته کنید و روی برگ‌ها بمالید، این کار هم کمک می‌کندکه برگ‌ها تا هفته‌ها و یا ماه‌ها برق می‌زنند.

اگر سرخس، گاردنیا یا دیگر گیاهان آپارتمانی اسید دوست در منزل نگهداری می‌کنید هرچند روز برای آن‌ها چای بریزید. زیرا چای باعث طراوت و جذابیت هرچه بیشتر این گیاهان می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم گاهی به جای آب آن‌ها را با چای دم کشیده آبیاری کرده یا تعدادی برگ چای مرطوب داخل خاک آن‌ها قرار دهید.

اگر متوجه کرم داخل خاک گلدان شدید، برای از بین بردن کرم داخل خاک، تشتی را تا نیمه پر از آب کنید. سپس گلدان را درون آب قرار دهید به صورتی که تا نیمه گلدان آب باشد. نصف روز به همین صورت بگذارید بماند با وجود آب، چون کرم‌ها نمی‌توانند نفس بکشند از ته گلدان داخل آب می‌شوند و به این صورت کرم‌ها از بین می‌روند. باید توجه داشته باشید که بین کف گلدان و تشت آب چند سانتیمتر فاصله ایجاد شود.


برچسب ها: دانستنی ها گل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *