رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نقش فرانسه در نسل کشی رواندا

23:15 - 25 تير 1400
کد خبر: ۷۳۹۴۷۴
گزارش‎ها حاکی از نقش فرانسه در نسل کشی در رواند حکایت دارد.

- «وینسنت دوکلرت»، مورخ فرانسوی، اخیرا با همراهی اعضای کمیسیون خود، با سران انجمنی از بازماندگان نسل کشی رواندا، موسوم به «ایبوکا» ملاقات کرد و نسخه‌ای از گزارش خود را ارائه داد که نتیجه می‌گرفت فرانسه نقش اساسی در نسل کشی ۱۹۹۴ علیه «توتسی‌ها»، ایفا کرده است.

به گزارش «نیویورک تایمز»، پس از ملاقات آن‌ها در شهر «کیگالی»، پایتخت رواندا، «نفتال آهیشاکیه»، دبیر اجرایی «ایبوکا»، گفت که دوکلرت و هیئت همراه او حدود یک هفته در این کشور بوده اند؛ بازدید از مکان‌های مختلف و ملاقات با افراد مختلف و ایبوکا نیز در فهرست کاری آن‌ها بود.

«آهیشاکیه»، گفت «ما به دو دلیل از ملاقات با آن‌ها خوشحال بودیم؛ یکی محتوای گزارش آنهاست؛ دوم ملاقات با این کارشناسان و تبادل نظر با آن‌ها در امور مختلف بود.»

تیم متخصصان و محققان «دوکلرت» در سال ۲۰۱۹ مامور تحقیق در مورد نقش دولت وقت فرانسه در نسل کشی سال ۱۹۹۴ شد؛ نسل کشی که بیش از یک میلیون نفر در آن کشته شدند.

دولت رواندا معتقد است که این گزارش گام مهمی در جهت درک مشترک نقش فرانسه در نسل کشی سال ۱۹۹۴ است.

گزارش کمیسیون «دوکلرت»، همانند گزارش‌های دیگر، نتیجه گیری می‌کند که فرانسه مسئولیت‌های سنگین و طاقت فرسایی را در مورد نسل کشی ۱۹۹۴ علیه مردم قبیله توتسی در رواندا برعهده دارد.

در این گزارش هزار و ۲۰۰ صفحه‌ای نتیجه گرفته شده است که فرانسه به ریاست «فرانسوا میتران»، در زمان نسل کشی، چشم‌های خود را بر روی این نسل کشی بسته بوده است.

«امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه در تاریخ ۲۷ می، در سفر خود به رواندا، از بازماندگان بازماندگان نسل کشی سال ۱۹۹۴ علیه توتسی‌ها خواستار بخشش شد، زیرا مسئولیت تاریخی و سیاسی کشورش در رواندا را نمی‌توانست انکار کند.

بر اساس برخی گزارش‎ها، چند صد هزار نفر از اعضای قبیله توتسی در رواندا توسط دولت وقت این کشور فقط در پایتخت این کشور با چشم پوشی و حتی حمایت دولت‌های اروپایی و در راس آن‌ها فرانسه، کشته شدند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *