تجارت خارجی ۲۱ میلیارد دلاری ایران طی سه ماه گذشته/ تأمین امنیت شغلی کارگران مدیریت می‌خواهد

15:56 - 15 تير 1400
کد خبر: ۷۳۹۱۹۳
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در بحث صادرات با رشد ۷۰ درصدی و در بحث واردات با رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال سه ماه ۱۳۹۹ مواجهه بوده‌ایم، گفت: در سه ماه گذشته سال جاری صادرات ما ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و واردات ما ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و در مجموع حدود ۲۱ میلیارد دلار عملکرد تجارت خارجی در سه ماه گذشته سال ۱۴۰۰ بوده است.
- سومین جشنواره ملی حاتم با محوریت «حمایت از تولید ملی» دقایقی قبل با حضور وزیر صمت و مسئولانی از قوای سه‌گانه در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.
 
برات قبادیان که ریاست کمیته علمی سومین جشنواره ملی حاتم (حمایت از تولید ملی) را بر عهده داشت، در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از کسانی که در گردهمایی حضور داشتند، گفت: تولید در کشور و سطح ملی خودبه‌خود شکل نمی‌گیرد. تولید عناصری همچون سرمایه، برنامه، نیروی کار و مواد اولیه می‌خواهد و تا این عوامل نباشد تولید شکل نمی‌گیرند.

وین افزود: سرمایه‌گذار جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که سود بیشتری داشته باشد. تولید ملی دو بخش دارد یکی سیاست‌گذاری‌های داخلی و دیگری خارجی است و زمانی که کالایی را در داخل تولید می‌کنید باید به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری شود که کالای وارداتی به‌صرفه‌تر نباشد تا وارد کشور شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با بیان اینکه در داخل کشور نیز تولید فناورانه بدون دانش، دانشگاه و بدون ارزش‌گذاری برای علم امکان‌پذیر نیست، گفت: در این چهار سال و چند ماه ۸ پروژه ملی را به پیش برده‌ایم و یکی از این پروژه‌ها و توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار است و باید دانشگاه‌ها را در کنار تولید بیاوریم و تولید را توانمند کنیم و برای دانش‌آموختگان دانشگاهی شغل پایدار ایجاد کنیم.
 

 

فرهاد نوری در این مراسم گفت: مقام معظم رهبری فرمودند حمایت از صادرات و بازاریابی و فروش کالای ایرانی در خارج از کشور از مصادیق حمایت از تولید ملی است، در سه ماه گذشته سال جاری صادرات ما ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و واردات ما ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و در مجموع حدود ۲۱ میلیارد دلار عملکرد تجارت خارجی در سه ماه گذشته سال ۱۴۰۰ بوده است.

نوری افزود: در بحث صادرات با رشد ۷۰ درصدی و در بحث واردات با رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال سه ماه ۱۳۹۹ مواجهه بوده ایم.

وی بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر تن کالای صادراتی ما در سه ماه گذشته حدود ۳۵۰ دلار و قیمت هر تن کالای وارداتی ما حدود ۱۲۰۰ دلار بوده است این اعداد علامت این است که ما راهی را باید در پیش بگیریم که صادرات با ارزش افزوده بالاتری همراه باشد و از لحاظ کیفی صادرات ما نیازمند تغییرات راهبردی و نگرش است.

معاون صادرات توسعه کالا و خدمات توسعه تجارت ایران گفت: برای حمایت از تولید ملی و شعار‌هایی که در این زمینه برای پیشبرد اهداف مطرح می‌کنیم باید هوشمندانه باشد.

وی افزود: حمایت‌هایی از لحاظ قانونی می‌توانیم از حوزه صادرات داشته باشیم هرچه کالا ارزش افزوده بالاتری داشته باشد میزان مشوق‌هایی که اعطا می‌شود از ضرایب بالاتری برخوردار است.

نوری بیان کرد: اثراتی که تحریم بر تجارت خارجی گذاشته البته که اثرات منفی همراه با اثرات مثبتی بوده و در برخی حوزه‌ها صادر کنندگان و تولید کنندگان تولیدات و صادرات خوبی را در این شرایط انجام داشته اند.

وی گفت: با توجه به قیمت ارز و مشکلات تأمین ارز بسیاری از رشته‌های صنعتی به سمت داخلی‌سازی پیش رفتند و جایگزینی واردات را انجام داده و در داخل کالا را تولید می‌کنند.

 معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت افزود: توسعه دیپلماسی با کشور‌های همسایه کمک شرکت‌های صادراتی کشورخواهد بود و در اخذ پروژه‌های فنی مهندسی در خارج از کشور، انعقاد قرارداد‌های مثبت و سازنده در خارج از کشور است باعث می‌شود جایگاه خود را در تجارت و تولید ارتقا دهیم.

سید محمدرضا مرتضوی نیز در این مراسم، گفت: هیچ اقدام و فعالیت تولیدی بدون ارزش و توجه به نیروی کار به سرانجام خوبی نمی‌رسد و بزرگترین سرمایه، تولید کننده و سرمایه کشور کارگران هستند.

مرتضوی افزود: متاسفانه در سنوات اخیر کمترین توجه به آن‌ها شده است باید تمهیدات منطقی برای حمایت از کارگران اندیشیده شود که بخشی به جامعه کارفرمایی و بخشی به مدیریت کلان موضوعات مرتبط با سرمایه‌های اجتماعی برمی‌گردد و کارگران مهمترین بخش آن هستند.

وی افزود: مدرسه، بهداشت، خانه ارزان قیمت و تامین امنیت شغلی کارگران قابل کنترل است و ارتباطی به تحریم ندارد بلکه برنامه‌ریزی و مدیریت می‌خواهد.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: به جای پرداخت پاداش و عیدی در پایان سال هر ماه این مبلغ را بر روی حقوق کارگران اضافه کنیم.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *