رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کودکان را تا ۱۲ سالگی در صندلی جلو ننشانید

11:03 - 15 تير 1400
کد خبر: ۷۳۸۹۶۰
صبح امروز رابعه جوانبخت در برنامه شهر امن که از استودیوی پلیس پایتخت از شبکه پنج سیما پخش می‌شد حضور یافت و در خصوص تردد کودکان و آسیب‌های آنان در تصادفات و تردد در معابر شهر تهران توضیح داد.
- رابعه جوانبخت کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ما همه روزه شاهد حجم وسیعی از اتفاقاتی هستیم که برای عابرین پیاده کودک و خردسال و یا سرنشینان کوچک داخل خودرو هستند رخ می‌دهد و با توجه به اینکه در فصل تابستان قرار داریم و معمولا در فصل تابستان کودکان و بچه‌ها تمایل بیشتری به بازی و پر کردن اوقات فراقت دارند و شاهد حضور آن‌ها در سطح خیابان‌ها و معابر اصلی شهر هستیم به طبع آن شاهد اتفاقات و حوادث بیشتری نیز هستیم.

وی گفت: یکی از این موارد تردد کودکان و بچه‌ها با اسکیت‌ها و اسکوتر‌ها هست که کودکان دوست دارند در فصل تابستان با آن‌ها بازی کنند و یا دوچرخه سواری نمایند که در همه این موارد اگر موارد ایمنی رعایت نشود شاهد اتفاقات و حوادث ناراحت کننده‌ای هستیم و فقط و فقط نقش حضور والدین را در این جا شاهد هستیم که چقدر می‌تواند حائز اهمیت باشد و آن‌ها هستند که وظیفه حفظ و حراست از بچه‌های خود را برعهده دارند.

وی ادامه داد: برابر قانون تا ۱۲ سالگی اجازه ندارند در صندلی جلوی خودرو بنشینند و یا در آغوش پدر و مادرشان گرفته شود و جایگاه اصلی آن‌ها در خودرو صندلی مخصوص وعقب و با استفاده از کمربند مخصوصی است که با توجه به جثه و فیزیک ان‌ها طراحی شده است که می‌تواند در حوادث احتمالی که برای آن‌ها پیش می‌آید از این کودکان محافظت نماید.

جوانبخت گفت: یکی از موارد تازه‌ای که پلیس با آن روبرو هست بحث استفاده از ساندروف است که بچه‌ها دوست دارند که که سر خودشان را با هیجان از ساندروف بیرون آورده و و بازی کنند حال واقعیت ماجرا این است که استفاده از ساندروف بسیار خطرناک است و اصلا برای کار دیگری طراحی شده که الان به این صورت از آن استفاده می‌گردد.
 
بیشتر بخوانید:

وی افزود: کودکان وقتی داخل ساندروف قار می‌گیرند و سقف باز می‌شود نیمه تنه بالایی آن‌ها معمولا بخاطر اینکه قد کوتاهی دارند و نقطه ثقل آن‌ها کم است چه در صندلی عقب و چه در صندلی جلو باشند متاسفانه این نیمه‌ای که بیرون از ماشین است بسیار ناپایدار است و با کوچکترین ترمز ناگهانی ممکن است حوادث تلخی را رقم بزند و ما تصادفی داشتیم که کودک حتی روی درب موتورجلو پرتاب شده و متاسفانه توسط پدر خود حادثه‌ای دردناک را شاهد بودیم و یا در مورد دیگر سر کودک از ساندروف بیرون بوده که با حجم هوایی که بوده پشه‌ای با چشم کودک برخورد کرده و منجر به تخلیه چشم کودک گردید.

وی اشاره کرد: ما در نگاه اول شاهد خوشحالی و خندیدن کودکان هستیم، ولی واقعیت ماجرا چیز دیگری است و ما می‌بایست احسای مسئولیت بیشتری نسبت به کودکان داشته باشیم و هیجان و شادی کودکان را می‌بایست والدین گرامی کنترل نمایند و اجازه ندهیم که اینگونه اتفاقات روی دهد و هیچ پدرو مادری دوست ندارد که شاهد این گونه حوادث تلخ باشد.

جوانبخت ادامه داد: قد کودکان و بچه‌ها معمولا کوتاه است و وقتی در کنار خودرو‌ها قرار می‌گیرند قد آن‌ها طوری نیست که کاملا به آن‌ها اشرافیت داشته باشید و توصیه ما به همه رانندگان این است که در لحظه‌ای که می‌خواهید خودروی خود را از پارکینگ خارج نمایید حتما یک بار دور ماشین را کنترل و چک نمایید و از عدم حضور کودکان مطمئن گردید که خیلی از اوقات شاهد این بوده ایم که کودک در پشت و اطراف خودرو حضور داشته و پدر و مادر از حضور آن‌ها اطلاعی نداشته است و شاهد اتفاقات دردناکی بوده ایم.

جوانبخت توصیه کرد: اگر کودکان در خودرو قرار می‌گیرند قفل ایمنی و کمربند کودک و صندلی آن‌ها فراموش نگردد که می‌تواند در حوادث از بروز سوانح و اتفاقات جلوگیری نماید.
 

برچسب ها: پلیس ترافیک

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *