آیین رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران

13:17 - 14 تير 1400
کد خبر: ۷۳۸۷۴۳
رییس پلیس فرماندهی انتظامی فاتب گفت: یکی از آرزو‌های من که همیشه خودم پیگیر آن بودم انتشار کتاب تاریخ شفاهی راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بود که به لطف خدا این مهم میسر شد.
- به گزارش مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ صبح امروز و با حضور سردار رحیمی رییس پلیس فرماندهی انتظامی فاتب و پیشکسوتان و کارشناسان پلیس راهور تهران بزرگ، از کتاب تاریخ شفاهی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ رونمایی شد.

سردار رحیمی در این جلسه روز قلم را به اهل قلم تبریک گفت و حضور پیشکسوتان و روسای اسبق راهور و استاد معتضد را پاس داشت.

وی ادامه داد: یکی از آرزو‌های من که همیشه خودم پیگیر آن بودم انتشار کتاب تاریخ شفاهی راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بود که به لطف خدا این مهم میسر شد.

سردار رحیمی افزود: در این کتاب اقدامات خاطرات و تجربیات روسای پلیس درج شده و بنده در سفر‌هایی که داشتم پلیس ایران نسبت به کشور‌های دیگر بسیار توانمدتر و از نظر عملکرد دارای تخصص است و ما در این بخش ادعا داریم و صاحب سبک هستیم.

وی گفت: تکیه گاه و محور کار پلیس، مردم هستند و محور اصلی برنامه ریزی‌های ما در تمام جلسات بحث آرامش و امنیت مردم و احقاق حقوق آن‌ها هست.

وی بیان داشت: امروز پلیس به وجود انسانی متدین شجاع خستگی ناپذیر و بهترین پاکترین انسان و فرمانده محترم و معزز کل قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای است که فرمانده ما هستند و این یک پارچگی پلیس در هیچ جای دنیا نیست و این به برکت انقلاب است و ولایت مداری پلیس می‌بایست همیشه از آن یاد شود و آموزه‌های دینی و وجود روحانیت معظم و حضور عقیدتی سیاسی را در پلیس یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

سردار رحیمی افزود: طرح موتور یار در تهرانی که ۴ میلیون موتور دارد انجام می‌شود و برخی از سرقت‌ها و بی انضباطی‌هایی که انجام می‌شود توسط موتورسواران انجام میگیرد و قشر دیگری که هستند واقعا قشر ضعیف و زحمت کش و با شخصیت هستند که ما می‌بایست ضمن اعمال قانون بتوانیم به وضعیت ان‌ها نیز توجه شود که با ابتکار پلیس این طرح کارساز شد و اقدام بسیار خوبی شکل گرفته است که موتور به پارکینگ نمیرود.

سردار رحیمی بیان داشت: راه اندازی شماره ۱۱۰ انقلابی در پلیس بود و با اینکار و خلاقیت توانستیم ماموریت‌ها و اهداف خود را به سرانجام برسانیم و همین مرکز هوشمند مرفوک که در پلیس راهور تهران بزرگ راه اندازی شده است به سمت هوشمند شدن و آی تی به سمت جلو حرکت می‌کنیم.

سردار رحیمی گفت: ما پلیس را از مامور معذور به پلیس مامور مسئول تبدیل کرده ایم که وظایف و ماموریت خود را به خوبی انجام می‌دهد و شب و روز همکاران بنده زحمت می‌کشند و رده‌های پلیس به هم پیوسته هستند و اقدامات خود را به خوبی انجام می‌دهند.

وی گفت: ما گردن اراذل و اوباش را شکسته ایم و در طرح مختلف امنیت را به پارک‌ها بازگردانده ایم و هر روز پارک‌ها در شهر تهران پاکسازی می‌شوند.

سردار رحیمی گفت: در خصوص چاپ این کتاب از سردار حمیدی و سرهنگ رازقی تشکر کرده و گفتند این کتاب با تمام فراز و نشیب‌ها رونمایی خواهد شد و پلیس به عنوان سربازان مردم و ولایت شبانه روزی در خدمت مردم هستند و پلیس با جدیت در همین گرما ساعت‌ها خدمت خود را انجام می‌دهند و شهر در کمال آرامش و امنیت است و با وجود ویروس کرونا مردم در آرامش هستند.

در ادامه این جلسه، سردار حمیدی رییس پلیس راهور تهران بزرگ، ضمن خوش آمد گویی به پیشکسوتان راهور، کارشناسان راهور، هدف از تشکیل این جلسه را دیدار با روسای اسبق راهور و پیشکسوتان و رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی راهنمایی و رانندگی دانست.

در ادامه این جلسه رازقی ضمن تشکر از زحمات و دستورات فرماندهی محترم انتظامی تهران بزرگ سردار حسین رحیمی و تلاش و پیگیری‌های سردار حمیدی رییس پلیس راهور تهران بزرگ، در خصوص این کتاب گفت: یکی از روش‌های تدوین تاریخ و گرد آوری این کتاب، استفاده از تجربیات کارشناسان و پیشکسوتان راهور بوده است که به این شکل مورد استفاده قرار گرفته که حاصل صحبت‌ها و تجربیات ۱۴ نفر از این عزیزان بوده است، این کتاب ماحصل تجربیات است و استاد معتضد در کتاب یکصد سال فراز و فرود نیروی انتظامی را گرد آورده است و از ۱۴ نفر روسای و فرماندهان قدیمی با بیان خاطرات ناگفته‌ی خود این کتاب را پر از ناگفته‌ها کرده اند که هیج جا نوشته نشده است.
 
بیشتر بخوانید:
همدلی و تعامل سپاه و ناجا بی نظیر است

رازقی گفت: آرشیو بسیار منحصر بفردی گرده آورده شده است که می‌تواند بسیار آموزنده و منبع خوبی برای تحقیقات باشد.

استاد معتضد نیز در این جلسه به بیان تاریخ راهور پرداخت و گفت: افتخار می‌کنم که با تالیف کتاب یکصد سال فرازو فرود نیروی انتظامی در سال ۱۳۸۰ در سه جلد به ناجا خدمت کرده ام.

استاد معتضد با اشاره جزیی به تاریخ نیروی انتظامی و پلیس در ایران ادامه داد: استخدام در پلیس ایران یک افتخار بوده است.

وی گفت: اداره راهنمایی و رانندگی یکصدو دومین مین تاسیس خود را با توجه به تحقیقات من و سندی که پیدا کرده ام و با توجه به اتوموبیلی که در زمان مظفرالدین شاه که به ان برانکارد گفته میشد طی می‌کند.

معتضد افزود: اتوموبیل از خیلی وقت پیش از این بوده و اولین کشته درویش خان بوده است و نظام نامه‌ای در آبان ۱۲۹۸ و کمیسیونی با حضور روسای شهربانی و برخی افراد تشکیل شد و آیین نامه‌ای تعریف کردن که مشخصات مالک بر روی بدنه نوشته شود که با شستن آب پاک نشود، ولی تصویب نشد، ولی بموجب آن می‌بایست حروف اسم شهر بر روی خودرو می‌بایست برای شناخت مالک اتوموبیل استفاده شود و مالک اتوموبیل را مسئول حوادث و اتفاقات شناخته شود.

معتضد گفت: این اداره ۱۰۲ سال قدمت دارد، در سال ۱۳۰۷ درشکه‌ها دارای بوق شدند که در آن زمان اداره آلات ناقله (پلیس راهور) بخاطر حوادث زیاد درشکه‌ها را هم مانند خودرو‌ها به داشتن بوق ملزم کرد.

وی گفت: پلیس در ایران در سال ۱۸۷۸ میلادی تشکیل شد که ادراه‌ای بسیار قدیمی است و پلیس ۱۱۰ اقدام مهم و بزرگی است که کار بسیار بزرگ و مهمی است که اتفاق افتاده است.

معتضد ادامه داد: تهران یکی از امن‌ترین شهرهاست و پلیس ۱۱۰ یک موهبت است و پلیس در تهران بسیار زحمت می‌کشد و کارایی بسیاری دارد.

وی اشاره‌ای هم به طرح موتور یار کرد و گفت: این طرح بسیار ارزشمند است و در این طرح هیچ موتوری به پارکینگ نمی‌رود و همان جا موتور سوار را توقف کرده و خود او مانند پلیس ار فرهنگی انجام داده و با روش‌های روان شناسی وی را با احترام با تخلفی که انجام داده آشنا می‌کند و با این حرکت بازدارنه وی را در محل تخلف با قوانین راهنمایی و رانندگی بیشتر آشنا می‌کند.

در پایان این جلسه از کتاب تاریخ شفاهی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ رونمایی گردید.

لازم به ذکر است، عکس‌های خاطره انگیزی در آن استفاده شده که در این زمینه موسسه اطلاعات و اسناد انقلاب اسلامی، موسسه مطالعه آثار معاصر از دست اندرکاران گرد آوری این کتاب بودند که از زحمات ایشان تشکر گردید.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *